Hlavní obsah

Budeme zelení, ale musíte to schválit. 99 % akcionářů Unileveru řeklo ano

Foto: Arild Vågen; Creative Commons

Sídlo společnosti Unilever v Londýně. Ilustrační foto.

Reklama

Drtivá vetšina akcionářů společnosti Unilever ve středu hlasovala pro akční plán dosáhnout kompletní uhlíkové neutrality do roku 2039. Další velké společnosti také plánují dát svým investorům slovo ohledně přístupu ke klimatu.

Článek

Na výroční valné hromadě společnosti Unilever hlasovalo téměř 99,6 procenta akcionářů pro plán investovat během následujících let miliardu eur do transformace firmy k větší udržitelnosti. Informovala o tom agentura Reuters.

Na základě odhlasovaného usnesení nejprve potravinářský a kosmetický gigant sníží uhlíkové emise v rámci vlastních operací na nulu do roku 2030. Do roku 2039 je pak plánuje snížit na nulu napříč celým svým dodavatelským řetězcem.

„Klimatická změna představuje jasné a aktuální nebezpečí pro náš hodnotový řetězec,“ uvedl během virtuální valné hromady Alan Jope, generální ředitel britsko-nizozemské společnosti, „toto jednoznačné hlasování ukazuje podporu našim ambiciózním cílům na snížení emisí,“ dodal.

Generální ředitel Jope doufá, že výsledek středečního hlasování bude inspirovat další firmy k naslouchání jejich akcionářům.

„Věříme, že přechod celé ekonomiky k čistým nulovým emisím vyžaduje hlubší spolupráci mezi firmami a investory. Při stanovování našeho přístupu k řešení klimatické změny bylo skvělé sledovat, jak zvýšená transparentnost a odpovědnost posilují dialog s našimi akcionáři. Doufáme, že to povzbudí další společnosti k tomu, aby nás následovaly,“ uvedl Jope.

Mezi konkrétní kroky, které chce Unilever podniknout, patří přechod na obnovitelné zdroje energií, konec používání fosilních paliv pro výrobu čisticích prostředků, omezování služebních cest a snižování emisí z chlazení zboží.

Výrobce u nás známých značek jako Hellmann’s, Knorr nebo Algida je světově největší společností, která dává svým investorům slovo v přístupu ke klimatické krizi.

Jak investoři, tak aktivisté však tlačí na další velké firmy, aby konaly podobně. Po vedoucích pracovnících se požaduje, aby podrobně popsali, jak plánují v příštích letech snížit svou uhlíkovou stopu v souladu s vládními závazky dostat emise na nulu do roku 2050.

Vůbec první veřejnou společností, která poskytla svým akcionářům možnost pravidelně se vyjádřit k směřování k větší udržitelnosti, je španělský provozovatel letišť Aena.

V jeho stopách následují další. Například britsko-nizozemská ropná společnost Royal Dutch Shell či americká ratingová agentura Moody’s také slíbily, že o svých klimatických taktikách nechají své akcionáře pravidelně hlasovat. Obě volby by měly proběhnout v následujících měsících.

Reklama

Související témata:

Doporučované