Hlavní obsah

V duchu národní tradice: Češi se vypořádali s nedostatkem řemeslníků

Foto: Shutterstock.com

Střechy, zateplení, omítka. Čeští kutilové se pouští i do složitějších rekonstrukcí. Ilustrační foto.

Reklama

Lidé si během pandemie zvykli online pořizovat i zboží, které by předtím vybírali zásadně osobně. Prodej kutilských potřeb i materiálu vzrostl meziročně o dalších 15 procent, hlásí prodejci.

Článek

Pandemický trend zvelebování domů i zahrad přetrvává. Kutilové i dál nakupují v internetových obchodech, a to i objemné zboží.

„Jako příklad můžeme uvést plechové střešní krytiny, u kterých objem online prodeje narostl několikanásobně. Je vidět, že si zákazníci již zvykli nakupovat v internetových prodejnách tradičních hobby marketů i přes vyšší přepravní náklady na celkové hodnotě nákupu,“ říká Eduard Nejezchleb, ředitel komunikace společnosti Bravo Europa, která se právě na plechová zastřešení specializuje.

Trend DIY z anglického „Do it yourself“ neboli „Udělej si sám“ už více než rok vylepšuje obchodníkům tržby. „Obraty se u nás od loňského dubnového otevření zvýšily o 30 procent a letos tržby stouply o dalších 15 procent,“ uvedl Roman Mazák, předseda družstva CBA, které provozuje hobby market Kinekus.

Tradiční lídři evropského trhu, německé obchody s potřebami pro stavbu, domácnost i zahradu, posilují. Podle údajů specializovaného magazínu DIY dvacítka největších německých provozovatelů zvýšila své tržby jen během letošního roku o 10,2 procenta. Skupina Hornbach pak o 15,4 procenta.

Také data tuzemských hypermarketů Globus potvrzují, že zájem o nářadí všeho druhu neklesá. „Zájem je o sekery, hadice či opěry na rajčata. Za prvních 7 měsíců letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni vyrostl obrat u ručního zahradního nářadí o 16 procent.  Sortiment sekaček a vertikutátorů nezůstává pozadu, i o ně je zájem vyšší než v roce předchozím, říká Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu.

Nová podlaha s tabletem v ruce

Amatérští kutilové také stále více nakupují i materiály, původně určené jen profesionálům. „Tento trend je navíc umocňován tím, že samotní výrobci zpřístupňují montážní návody a online tutorialy, tak aby byly srozumitelné i koncovému zákazníkovi, který nikdy v životě nepokládal střechu nebo nedělal omítku,“ vysvětluje Eduard Nejezchleb.

Zákazníci si objednávají například omítky nebo sádrokartony.
Martin Ekrt, výkonný ředitel portálu NejŘemeslníci.cz

„Zákazníci si objednávají například omítky nebo sádrokartony a jsou odhodlaní si je podle internetových instruktážních videí udělat sami, to je nový trend,“ potvrdil pro SZ Byznys také Martin Ekrt, výkonný ředitel portálu NejŘemeslníci.cz.

Kdo se do kutilství nepustil sám, ale chce renovovat, nejspíš bude mít problém sehnat řemeslníky. Řada Čechů totiž vloni ušetřila peníze za dovolenou, na kterou kvůli koronaviru neodjeli, a zvelebují domácnost. Trend, který začal v době lockdownů, přetrvává. Sehnat firmu na rekonstrukci podkroví, koupelny nebo truhláře kvůli nábytku na míru se ale může protáhnout.

„Momentálně přijímám zakázky už na příští léto, zájem lidí je veliký. Nejčastěji teď děláme skříně a nábytek do dětských pokojů,“ potvrzuje majitel menšího truhlářství z Brna David Malík.

Problémem je i aktuální nedostatek stavebních materiálů napříč trhem. „Chybí cihly, sádrokarton, izolační a elektro materiály,“ vyjmenovává Martin Ekrt, výkonný ředitel portálu NejŘemeslníci.cz.

Zájem lidí je teď o 15 procent výš nad loňským i tak velmi silným rokem.
Martin Ekrt, výkonný ředitel portálu NejŘemeslníci.cz

„Zájem lidí je teď o 15 procent výš nad loňským i tak velmi silným rokem,“ říká Martin Ekrt. Pro firmy je podle něj situace o to těžší, že materiál zdražuje a jen velmi těžko kalkulují cenové nabídky na příští měsíce.

Reklama

Doporučované