Hlavní obsah

Česko během covidu měnilo okna ve velkém. Jsme ráj těch plastových

Češi během pandemie vyměnili okna. Jaké je to nejoblíbenější? Odpovídá Dagmar Plevačová, která šéfovala Veluxu.Video: Markéta Bidrmanová

 

Reklama

Když si Češi nastěhovali kanceláře domů, začali ve velkém měnit okna. Firmě Velux stoupl loni obrat o dvouciferné procento, říká v rozhovoru Dagmar Plevačová, která v čele české odnože dánské firmy stála posledních pět let.

Článek

„Díky covidu se lidé začali víc zabývat tím, v čem žijí. Byli zavření doma, najednou nemohli do divadla, restaurace, na dovolenou. Zároveň neztrácí práci, vydělávají peníze. Nemají je za co utratit a začali je utrácet za svůj domov,“ vysvětluje Dagmar Plevačová, šéfka české pobočky firmy Velux, která prodává plastová okna.

A tak se Češi vrhli na rekonstrukce. A Velux narozdíl od padajícího stavebnictví rostl i loni. „Velux je k lokálním číslům skoupý. Nepočítá peníze, ale kusy prodaných oken a výdělek, ne nutně tržby. Ale nárůst byl ve velmi pěkném dvouciferním procentu,“ říká manažerka.

Lidé víc kupovali i tzv. oblečená okna, tedy se zateplením a vnitřním a vnějším zastíněním. „Když v létě musí trávit pod střešním oknem celý den při home office, tak jsou rádi, když jim není takové horko,“ vysvětluje Plevačová.

Jednou plast, vždycky plast

Obrazem českého vkusu je nejprodávanější produkt dánského výrobce v tuzemsku. Loni jím bylo polyuretanem potažené okno GLU ze střední cenové kategorie. A jaká je průměrná cena, kterou jsou Češi ochotní za střešní okno zaplatit? „Nedá se říct, jestli je to 10, 20 nebo 30 tisíc korun. Když z toho má zákazník dobrý pocit, že je to win-win a ne, že ho balamutíte, tak je schopen zaplatit víc. I třikrát víc, než plánoval,“ sdílí svou zkušenost Plevačová.

Cena ale podle Plevačové není to hlavní, podle čeho Češi střešní okna vybírají: „My jsme měli dlouho pověst slevového národa, ale já si to nemyslím. Ne nutně potřebujeme nejlevnější nabídku, ne nutně kupujeme prémiové výrobky, jako národ máme rádi zlatou střední cestu.“

Co se roky nemění, je česká náklonnost k plastu. „Není to nic negativního. Co se týká vkusu a poptávky, vedle Německa jsme největší trh, který velmi preferuje tzv. bezúdržbová okna. A to plastový povrch plní lépe než jiné,“ říká Dagmar Plevačová.

Reklama

Doporučované