Hlavní obsah

Ráno home office, večer home bar. Češi se s pitím piva přesunuli domů

Foto: Shutterstock.com

Češi místo hospod pili pivo v soukromí. Výrazně vzrostla obliba plechovek. Ilustrační foto.

Reklama

17. 2. 17:17

Když pivo neteče z pípy, teče alespoň z plechu, skla a plastu. Prodeje v obchodech loni vzrostly o 11 procent, a Češi tak zůstali na předloňských 142 vypitých litrech.

Článek

Útraty za pivo v obchodech loni stouply na nový rekord – 22,9 miliardy korun. Z roku na rok díky covidu vzrostly o 10,5 procenta.

Kromě uzavřených hospod prodeje piva podpořily i častější slevové akce. Chmelový mok je jednou z nejoblíbenějších vábniček, které přitahují zákazníky do řetězců. Tomu dal za pravdu nadále rostoucí podíl piva ve slevách i v době uzavřených hospod. Za akční pivo Češi loni utratili v průměru 7 z 10 korun.

Loni pokračoval ústup výčepních piv ve prospěch ležáků, tedy jedenáctek a dvanáctek. Ležáky vůbec poprvé převálcovaly slabší výčepní piva (desítky). Dohromady tvořily podíl 49,5 procenta, zatímco výčepní piva jen 45,9 procenta.

„Je to poprvé, kdy jedenáctky a dvanáctky dominují nad výčepními pivy. Myslím, že to bude pokračovat. Češi se přesouvají k vícestupňovým pivům a speciálům díky jejich specifické chuti, kvalitě a také proto, že si mohou dovolit dražší piva,“ vysvětluje analytik společnosti NielsenIQ Michal Elšík.

Více zákazníci v obchodech vyhledávali i radlery, a to zejména v nealkoholické variantě. Naopak na ústupu jsou už několikátým rokem pivní mixy s alkoholem. Bez alkoholu jsou čtyři z pěti prodaných výrobků. K nejprodávanějším variantám patří mixy piva a citrusových limonád. Třetina všech radlerů patří grepovým variantám, čtvrtina citrusovým.

„Mohu potvrdit, že se loni dařilo pivním mixům, zejména jejich nealkoholickým variantám. I našemu pivovaru rostly objemy prodejů v maloobchodě,“ uvedla za dvojku trhu Staropramen mluvčí Denisa Mylbachrová.

V maloobchodu se v minulém roce prodaly radlery za 1,7 miliardy korun, a potvrdily tak rychlý boom kategorie. Ještě před dvěma lety v roce 2018 prodeje dosáhly zhruba 1 miliardy korun.

„Oproti předloňskému roku se prodeje téměř zdvojnásobily. A to i přes to, že průměrná cena půllitru beermixu je 17 Kč – tedy vyšší než průměrná cena piva, která dosahuje 13 Kč,“ komentoval Elšík.

Jedinou pivní kategorií, kterou pandemický rok srazil, byla nealkoholická piva. Oproti předešlému roku klesla o 11,5 procenta. Souvisí to s horším počasím, omezením cestování a příklonem spotřebitelů právě k radlerům.

Dynamicky se mění i obaly, v nichž se nejoblíbenější český alkohol prodává. Na ústupu jsou vratné lahve ze skla a PET lahve. Naopak posilují plechovky, které už loni tvořily přes pětinu všech prodejů (20,5 procenta). Nahrává jim praktičnost balení (jsou lehké, skladné) a investice pivovarů do stáčecích linek.

Nejrychleji výrobci upouštějí od neekologického plastu. Pivo v plastových lahvích přestaly na začátku ledna 2020 nabízet značky Radegast a Gambrinus ze skupiny Plzeňský Prazdroj. „Do konce příštího roku budou následovat naše další značky,“ říká obchodní ředitel Tomáš Mráz. Zelenější se výrobce snaží být i ve stále populárnějších plechovkách. Zhruba z poloviny už využívá recyklovaný hliník, podle Mráze je pak výrobní proces energeticky méně náročný o 75 až 95 procent. Podíl recyklátu chce firma dál zvyšovat.

Jedinou pivní kategorií, kterou pandemický rok srazil, byla nealkoholická piva. Oproti předešlému roku klesla o 11,5 procenta. Souvisí to s horším počasím, omezením cestování a příklonem spotřebitelů právě k radlerům.

Dynamicky se mění i obaly, v nichž se nejoblíbenější český alkohol prodává. Na ústupu jsou vratné lahve ze skla a PET lahve. Naopak posilují plechovky, které už loni tvořily přes pětinu všech prodejů (20,5 procenta). Nahrává jim praktičnost balení (jsou lehké, skladné) a investice pivovarů do stáčecích linek. Nejrychleji výrobci upouštějí od neekologického plastu.

Češi v minulém roce v objemu vypitého piva dohnali deficit z restaurací a hospod, které měly zavřeno. Roční spotřeba na hlavu zůstala na 142 litrech, čímž národ obhájil světové prvenství v množství vypitého piva na osobu.

Pivo je nejprodávanějším druhem alkoholu v tuzemsku. Prodejci destilátů a tvrdého alkoholu v loňském roce utržili 13,7 miliardy korun.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované