Hlavní obsah

Covid-19 je další 11. září. Hotely, obchody a hospody hodnotí podzim 2020

Foto: Šulová Kateřina, ČTK

Ilustrační foto.

Reklama

19. 11. 2020 11:11

Už několik týdnů přetrvávající opatření proti šíření koronaviru doslova drtí celý sektor gastronomie v Česku. Jeho představitelé promluvili o tom, jak se jim vede a co bude s důležitým článkem české ekonomiky dál.

Článek

Gastronomické odvětví každý den od uzavření ztrácí na tržbách 414 milionů korun. Ještě do konce roku by podle odborníků z výzkumné společnosti Nielsen mohl být propad až 70 miliard korun. Na čtvrteční virtuální tiskové konferenci to řekl Jakub Špika. Léto podle něj jarní propady zdaleka nekompenzovalo a podzim přináší další výrazné ztráty. Nejstrmější propad tržeb zaznamenaly bary.

„Už jarní období bylo pro restaurace a hospody velmi obtížné a jen s vypětím všech sil se jim ho podařilo překonat. Výdejní okénka se vedle domácího šití roušek stala symbolem jara. I přesto tržby dosáhly pouze zlomku standardního stavu a nedostavila se ani žádná speciální vládní podpora. Podzimní kolo uzavření restaurací znamená, že více než polovina z nich balancuje na pokraji krachu. Gastronomický sektor přitom podle zdravotně-statistických údajů nepatří mezi rizikové oblasti, pokud jde o šíření koronavirové epidemie,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

„Ve své podstatě bohužel nejde jen o oblast gastronomie, ale vidíme provázanost s dalšími sektory, jako je potravinářství nebo cestovní ruch. Pokud jde například o producenty piva, tak retailový prodej jim v žádném případě nenahradil právě výpadek restaurací a hospod,“ dodal.

Segment HoReCa, hotely, restaurace a kavárny, na jaře zaznamenal podle Špiky ze společnosti Nielsen na tržbách ztrátu 28,2 miliardy korun. Největší propad, a to 58 procent, byl u jídla, u piva to bylo 11 procent, u horkých nápojů deset procent. Předpověď, že je vyrovná léto, se podle Špiky nenaplnila.

Při meziročním porovnání období leden až září byl letošek v propadu. V případě piva byl pokles proti loňsku 22 procent, u nealkoholických nápojů 26 procent a u lihovin 31 procent.

Po první vlně nákazy znovu podle Špiky otevřelo 98 procent podniků. V případě barů byl zaznamenán jejich úbytek o deset procent. Na tržbách bary měly ztrátu 42 procent. U restaurací a hospod byl v obou případech pokles podniků o dvě procenta. V případě tržeb restaurace zaznamenaly proti loňsku propad 23 procent, hospody 22 procent.

Foto: Nielson

Znovuotevřelo 98 % HoReCa provozoven.

Loňské tržby odvětví činily 195 miliard korun, vzhledem k předchozímu vývoji, který měl podle Špiky rostoucí tendenci, by se letos za běžných okolností dostaly přes 200 miliard korun. Vzhledem k pandemii koronaviru a souvisejícím vládním opatřením ale musí odvětví do konce roku počítat se ztrátou 60 až 70 miliard korun. Podle Špiky jde spíše o střízlivý odhad.

Asociace hotelů a restaurací v půlce října uvedla, že žádá vládu o prodloužení programů Antivirus nebo COVID nájemné. Potřebné je podle ní také pokračování odkladu splátek úvěrů. Oborové svazy a asociace tehdy rovněž uvedly, že nyní je zcela zavřená třetina restaurací a tento počet dramaticky roste. Práci v odvětví tak ztratily tisíce lidí a každý den přibývají další.

Omezení v obchodech trvá

V obchodech, které nyní mohou být otevřené, platí od středy omezení počtu lidí na plochu. Jeden člověk pro sebe bude muset mít prostor 15 metrů čtverečních. Vymezená plocha se týká zákazníků, nepočítá se do ní personál.

Nařízení je součástí nového protiepidemického systému (PES), který v minulém týdnu představilo ministerstvo zdravotnictví. Zástupci maloobchodníků nařízení kritizují, zvýší podle nich riziko nákazy. Vzroste mobilita lidí, hrozí panické nákupy, uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza. A ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček už avizoval, že bude navrhovat zmírnění opatření.

SOCR podle Prouzy vládu opakovaně upozornil na to, že limit 15 metrů čtverečních není odborně zdůvodněný a způsobí koncentraci lidí před prodejnami. Navíc zvýší mobilitu zákazníků, kteří se budou mezi prodejnami pohybovat a hledat nejkratší řadu. Vůbec obslouženo kvůli restrikci nebude 20 až 30 procent lidí, tvrdil Prouza, a další zákazníci budou v nákupní špičce čekat až hodinu ve frontě před obchodem. To se však v prvním dni platnosti opatření na většině míst nepotvrdilo.

V České republice od 22. října platí zákaz maloobchodního prodeje. Výjimku mají potraviny, lékárny, drogerie, optiky či květinářství. Obchody mohou mít od pondělí do soboty otevřeno maximálně do 20:00, o nedělích musí být většina prodejen zavřená.

Do obchodů mohou vstupovat maximálně dva lidé, od ostatních musejí dodržovat dvoumetrový odstup. U vstupu je zákazníkům k dispozici dezinfekce, u nebaleného zboží je doporučováno používání jednorázových rukavic. Prodejci preferují bezhotovostní platbu.

Hotely a restaurace v problémech

V problémech jsou ale kvůli koronavirovým opatřením v současné době také všechny hotely a restaurace v Česku. Informaci potvrdil prezident Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) Václav Stárek. Tuzemský cestovní ruch podle něj čeká letos propad ve spotřebě 160 miliard korun. Nynější situace podle něj přepíše mapy cestovního ruchu, připodobnil ji stavu po teroristických útocích v USA 11. září 2001.

Rámcové odhady podle něj hovoří o tom, že zkrachovat by mohla až třetina restaurací a ubytovacích zařízení, číslo ale zatím označil za předčasné.

„Teď je důležité, aby ti, kteří mohou přežít, aspoň přes toto období přežili. Podle našich výhledů se zahraniční cestovní ruch, pokud nepřijde něco zásadního, začne postupně oživovat pravděpodobně ve druhém čtvrtletí příštího roku, ten domácí postupně už v lednu,“ uvedl Stárek. Na úroveň roku 2019 se pak podle evropských odhadů dostane cestovní ruch v letech 2023 nebo 2024.

Na čtvrteční tiskové konferenci Stárek navíc připomněl také sektor cateringových služeb. „I přesto, že se o této službě příliš nemluví, je to důležitý segment trhu,“ sdělil. „Tržby se zde propadly o více než osmdesát procent. V současnosti tento byznys jednoduše neexistuje,“ dodal.

Jaká podpora opravdu funguje?

Odborník radí: „Choďte si pro jídlo do okének restaurací. Je to jediná varianta, která celou tržbu ze zakoupeného jídla udrží přímo v podniku. Pokud člověk objedná službu, která zprostředkovává rozvoz, pro samotnou restauraci přichází výrazně pokrácené tržby,“ vysvětluje Tomáš Prouza na čtvrteční tiskové konferenci.

Foto: Horeca, Nielson

Propad tržeb provozoven v Česku.

Nákupy Čechů v potravinářských řetězcích navíc podle řetězců působících na českém trhu odpovídají tomu, že jsou zavřené školy a restaurace. Poptávka je po čerstvém zboží, jako je ovoce, zelenina či maso. Někde již zaznamenali vyšší zájem o víno, významněji rostl také prodej piva.

I přesto české pivovary očekávají celoroční propady tržeb v řádu desítek procent. Největší výrobci čekají pokles mezi 20 a 40 procenty, nejmenší i o více než 50 procent. Uvádí to Český svaz pivovarů a sladoven. Na základě průzkumu, který si mezi producenty piva udělal na konci října, zjistil, že třetina – hlavně velcí výrobci – zvažuje propouštění.

Foto: Horeca, Nielson

Kompenzace prodejních ztrát na on-trade trhu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované