Hlavní obsah

Covid kosí i lidi s nadváhou. Začnou potravinářské firmy šetřit cukrem?

Foto: Pixabay

Ilustrační fotografie.

Reklama

Pandemie upozornila na důležitost zdravé výživy. Potravinářské firmy hledají alternativy k soli, cukru a tuku dlouhodobě – kromě zvýšeného rizika obezity je k tomu vede vyšší poptávka po zdravějších potravinách.

Článek

Někteří lidé si kvůli pandemii ještě více rozmýšlejí, jaké potraviny kupují. Různé studie ukazují, že u obézních lidí je průběh nemoci covid-19 vážnější. Pro nejchudší lidi jsou ale nezdravé potraviny někdy to jediné, co si mohou dovolit. V době pandemie dosahuje nezaměstnanost historických maxim a lidé se snaží ušetřit na čerstvém ovoci, zelenině a potravinách s vysokým obsahem bílkovin.

Podle agentury Bloomberg se z finančních důvodů nemohou stravovat zdravě asi tři miliardy lidí. Potraviny nabité solí, tukem a cukrem tvoří více než polovinu spotřebovaných kalorií v USA a Velké Británii. Nejen zvýšené riziko obezity, ale i vyšší poptávka po zdravějších potravinách nutí výrobce sladkostí, slaných jídel, snídaňových cereálií a slazených nápojů měnit složení produktů.

Opatrně se změnou chuti

Největší potravinářská společnost na světě Nestlé průběžně mění složení svých výrobků, aby byly blíže zdravější variantě. „Příkladem je odstranění průmyslově vznikajících trans-mastných kyselin ze všech našich produktů, tedy zlepšení složení tuků,“ říká manažer korporátní komunikace Nestlé Robert Kičina.

Změny ve složení se týkají i snižování obsahu cukru v cukrovinkách. To může být podle Nestlé z několika důvodů složité. „Snažíme se snížení cukru kompenzovat zvýšením prospěšných složek, jako jsou bílkoviny či celozrnná mouka. Stále také pracujeme na postupném snižování soli v našich Maggi produktech, což je opět velmi obtížné i z hlediska spotřebitelských zvyklostí na dané chutě produktů,“ popisuje Kičina a dodává, že z tohoto důvodu nemohou dělat velké změny rychle.

Do skupiny Nestlé spadá i původně česká značka čokolád Orion. Ani ta se nevyhnula změnám, co se týče obsahu cukru. Například tyčinka Margot Plus obsahuje o 30 procent cukru méně než klasická Margot. Ke snížení cukru došlo i v banánech v čokoládě.

Nestlé trend v nákupu zdravějších potravin sleduje hlavně na zvýšeném prodeji výrobků na rostlinném základě, které jsou vhodné pro vegetariány a vegany. „V Nestlé je vyrábíme pod značkou Garden Gourmet v našem závodě v Krupce a jde o rostlinné burgry, párky a kuličky,“ říká Kičina. Jak dodává, tyto produkty vyhledávají také lidé, kteří preferují zdravou a pestrou stravu a nemusí mít každý den na talíři maso.

Odlehčené verze produktů představují pro řadu potravinářských společností budoucnost. Ani česká značka Bohemia Chips, která vyrábí především slané chipsy a tyčinky, není výjimkou. „V polovině roku 2020 jsme uvedli řadu Bohemia Zlehka. Jde o klasický bramborový lupínek, který má díky silnějšímu řezu a speciální technologii snížený obsah tuku a zachovává chuť chipsů,“ popisuje manažerka značky Karolína Kůtová.

Na nápoje dopadá daň z cukru

Zvýšené riziko obezity představují také slazené nápoje. Některé vlády se proto rozhodly zavést daň z cukru. Mezi často kritizované nápoje, které mají na svědomí zdravotní potíže, patří například ty pod značkou Coca-Cola, jako džusy Cappy, nápoje Kinley či samotná Coca-Cola.

„Společnost Coca-Cola vnímá problematiku zdraví a životního stylu velmi seriózně. V této souvislosti přistupuje ke snižování obsahu cukru a zaměřuje na větší podporu prodeje bezkalorických nápojů,“ uvádí manažerka komunikace Coca-Coly Veronika Němcová. Platí to podle ní jak v zemích, kde je zavedená daň z cukru, tak i tam, kde není.

Firma je členem evropské asociace výrobců nealkoholických nápojů UNESDA. Součástí jejích závazků je i snížení cukru v nápojích o deset procent v období od roku 2016 až do roku 2020.

Také Coca-Cola pozoruje zvyšující se poptávku po nápojích s nižším obsahem cukru a kalorií. „Vidíme, že velmi dobře se v prodejích daří nápoji Coca-Cola Zero, který je bez cukru a má nula kalorií,“ uvádí Němcová.

Úskalí snídaňových cereálií

Snižování obsahu cukru se týká také snídaňových cereálií, které se často tváří jako zdravé, ale ve skutečnosti obsahují množství sladidel i tuků. Výrobci proto pracují na jejich zdravějších variantách. „Z celého portfolia jsme vyloučili palmový tuk, většina výrobků je založena na celozrnných ovesných vločkách a v každé kategorii se snažíme spotřebitelům nabídnout výrobky bez přidaného cukru,“ popisuje generální ředitel společnosti Emco Martin Jahoda.

Problémem však je, že spotřebitelé sice chtějí výrobky s minimálním obsahem cukru, ale zato požadují perfektní chuť. Firma Emco proto zkoušela různé varianty zdravějších sladidel, jako je stévie, med či datlový sirup, ale nakonec se ukázala jako nejvhodnější řešení vláknina z kořene čekanky.

Snídaňové cereálie vyrábí i firma Nestlé. Také u jejích výrobků došlo v průběhu let k několika změnám ve složení. Například u kukuřičných lupínků Corn Flakes došlo začátkem letošního roku ke snížení obsahu soli o 20 procent.

Náklady na zdraví přesáhnou 1,3 bilionu dolarů

Agentura Bloomberg uvedla, že dokud se nevyřeší globální vzestup nezdravého stravování a obezity, související náklady na zdraví podle OSN v příštím desetiletí přesáhnou 1,3 bilionu dolarů ročně.

Vlády po celém světě proto zavádějí i další opatření pro boj s obezitou nad rámec daně z cukru u slazených nápojů. Zákonodárci v mexických státech Tabasco a Oaxaca v srpnu schválili zákaz nezdravého jídla pro děti, zatímco několik dalších oblastí v Mexiku uvažuje o omezení prodeje rychlého občerstvení. Velká Británie, jejíž obyvatelé jsou druhým nejobéznějším národem na světě, zvažuje zavedení zákazu online reklamy na nezdravé potraviny.

Reklama

Doporučované