Hlavní obsah

Covid mění návyky. Bohatí Češi přesedli z první třídy do tryskáčů

Foto: Aeropartners

ilustrační foto.

Hlavní důvody, proč movitější klientela volí cestu soukromým tryskáčem, jsou obchodní jednání nebo cesta na dovolenou. A pochopitelně obavy před covidem. Léto bylo pro privátní dopravce rekordní.

Článek

Za let soukromým tryskáčem si zákazník připlatí často více než sto tisíc korun. Dnes však mají bohatí cestující o důvod víc, proč jej zvolit: vyhnou se dalším pasažérům a potenciální nákaze koronavirem.

V polovině letošního března utržil sektor soukromých letů – stejně jako celé letectví – tvrdou ránu. Hranice Česka se pro ostatní státy uzavřely a jediné, co mohli privátní dopravci provozovat, byly repatriační lety. Vzhledem k obrovským provozním nákladům, které tento byznys vyžaduje, v té době firmy mluvily dokonce o likvidačních důsledcích.

„Od března se situace zásadně změnila. Tehdy jsme byli v důsledku všech omezení na zlomku běžného provozu. Významně se to začalo zlepšovat až v průběhu května a června s postupným otevíráním hranic,“ řekl Seznam Zprávám Richard Santus, šéf a zakladatel společnosti Aeropartner.

„Od června jsme se doslova nezastavili a zvláště léto bylo rekordní. Zájem o naše služby od té doby roste, přibývají nám noví zákazníci a ti stávající s námi létají mnohdy i více než dříve. V porovnání se stejným obdobím loňského roku máme k 31. srpnu finanční výkon o sedm procent vyšší,“ bilancuje Santus.

Tragické jaro

Jarním propadem si prošla také společnost ABS Jets, největší česká letecká firma provozující taxi business jety. „Náš provoz začal klesat v druhé polovině března. Nejhorším měsícem z hlediska provozu byl jednoznačně duben, kdy jsme si sáhli na historické dno. V květnu se situace začala postupně zlepšovat, i když byl provoz stále poloviční oproti minulému roku. Na očekávaná čísla jsme se vrátili až v letních měsících – v červenci a srpnu, kdy už byly hranice otevřené alespoň v Evropě. Ze statistiky letových hodin a destinací je pak jasně vidět, že se jednalo v drtivé většině jen o lety v rámci Evropy,“ vysvětluje tisková mluvčí ABS Jets Markéta Janatová.

Při vzpomínce na jarní měsíce firmy popisují frustrující okamžiky, když kvůli zavřeným hranicím musely své stroje nechat na zemi. „Od rána do večera zvoní telefony a chodí e-maily s požadavky lidí, kam všude by chtěli nebo dokonce nutně potřebují letět, ale vy musíte být na zemi, protože vás nikam nepustí. Nejenže nemůžete vyjít vstříc zákazníkům, ale především přicházíte o peníze a roky budovaný byznys se řítí do propasti,“ vzpomíná Richard Santus.

ABS Jets podle slov mluvčí společnosti zachránily doprovodné služby údržby letadel, kterou poskytuje ostatním firmám. „I tady jsme však zaznamenali pokles kvůli mezinárodním restrikcím a tudíž nemožnosti letů do údržby. Krom toho například oddělení plánování letů zaznamenalo nejen pokles z řad vlastní flotily, ale především pokles letů svých mezinárodních klientů. Důvod je jasný: Většina klientů pochází ze zemí, které covid zasáhl nejvíce, tedy USA, Brazílie nebo Čína,“ říká Janatová.

Aeropartner se v době, kdy postupně přestávaly létat velké letecké společnosti, zapojil do repatriačních letů. PR manažer společnosti Jan Kubát připomíná návrat hráčů NHL ze Spojených států. „Podařilo se jim se štěstím dostat posledními možnými lety do Evropy, ale doletěli na velká mezinárodní letiště typu Amsterdam a už neměli šanci dostat se do Česka. V tomto období Aeropartner stahoval spoustu klientů ze zahraničí zpět do České republiky,“ říká Kubát.

Jednou z kurióznějších historek byla pak doprava štěněte, které majitelé potřebovali dovézt, a jelikož už to běžnou linkou nebylo možné, zvíře cestovalo privátním letem samo.

Nejvzácnější komodita - zákazník

To už je ale teď minulostí, alespoň prozatím. Obtížná doba navíc firmám přinesla pro fungující byznys to nejvzácnější – nové zákazníky.

„Struktura klientely se změnila. K dosavadním klientům se přidali klienti, kteří by za normální situace využili první či business třídu klasické aerolinie,“ říká mluvčí ABS Jets. Let privátním letadlem jim podle Janatové přináší větší pocit bezpečí z cestování nebo prostě nemají jinou možnost, jak cestovat do v současnosti těžko dostupné či zcela nedostupné destinace.

Z dat společnosti vyplývá, že krátce poté, co došlo k uvolnění hranic, zájem o cesty znovu vzrostl. „Červenec byl u nás historicky nejsilnějším měsícem co do počtu charterových letů. S přicházející druhou vlnou a koncem prázdnin zaznamenáváme opět pokles v poptávce,“ popisuje mluvčí ABS Jets.

Stále velmi omezená letecká doprava a poloprázdná letiště soukromým dopravcům nahrávají. „U nejvytíženějších letišť nebývá výjimkou, že trvá desítky minut, než dostanete povolení odletět a dnes dostanete povolení hned, nebo za polovinu času, než je obvyklé. A dostupnost je přesně to, co dnes zákazníci velmi často potřebují. Máte-li byznys v zahraničí a běžné linky vám tam přestaly létat nebo létají nepravidelně, je volba private jetu jedinou možností,“ vysvětluje Santus z Aeropartner.

Jiná budoucnost

Pokud jde o budoucnost, sektor soukromých letů se od situace, kterou očekávají velcí letečtí dopravci, významně liší.

„Bude-li se situace vyvíjet příznivě, vrátí se náš sektor rychle do předkoronavirového období. Osobně si myslím, že z toho vzejde ještě posílený. Pokud jde o velké letecké dopravce, tam je situace úplně jiná. Při optimistickém odhadu bude návrat do období před pandemií trvat nejméně 18 měsíců. Celý sektor budou určitě provázet krachy velkých leteckých společností a myslím si, že ho čeká velká revoluce. I když to tak zatím nevypadá, lety za deset eur přes celou Evropu brzy skončí,“ odhaduje Richard Santus, šéf a zakladatel společnosti Aeropartner.

Magazín Byznys zblízka, jehož hlavním hostem byl zakladatel společnosti Aeropartner Richard Santus.Video: Zuzana Hodková

Doporučované