Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Před 14 dny vyjel tým z kanceláře ombudsmana na šetření do několika Krajských asistenčních center pomoci Ukrajině (KACPU).
Při návštěvě Brna, Ostravy, Zlína a Prahy pozorovali, jestli v jedněch z prvních míst, která uprchlíci v Česku navštíví, dochází k rovnému přístupu při jejich přijímání. Jedno z měst ale neprošlo.
„V pražském KACPU nebyl rovný přístup k romským uprchlíkům, kteří nebyli vůbec vpouštěni do prostor registračního centra, jen v doprovodu osoby z neziskového sektoru či policisty. Ocitali se pak v situaci, kdy museli čekat venku, případně ve stanu před budovou,“ popsala pro Seznam Zprávy zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková, která tým vedla.
В Празі скасовують безкоштовний проїзд для більшості біженців
„Bylo po nich požadováno, aby měli zajištěné ubytování jako předpoklad pro to, aby si mohli podat žádost o udělení dočasné ochrany,“ dodala.
Právě asistenční centrum přitom má uprchlíkům kromě registrace pomáhat také s hledáním bydlení nebo zajišťováním zdravotní prohlídky.
Podle vládní zmocněnkyně pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové chování personálu asistenčního centra přispělo k situaci na hlavním nádraží.
„Někteří lidé nebyli připuštěni do té procedury. Čekali na kontakt řadu dnů, a to ve velmi nevyhovujících a rizikových podmínkách, jako je třeba hlavní nádraží,“ řekla Seznam Zprávám.
Zástupkyně ombudsmana Šimůnková ale její slova mírní. Připustila, že mohlo jít o jednu z příčin, ale mezi lidmi, kteří na hlavním nádraží pobývají, jsou podle ní i další skupiny. Třeba ti, kteří přišli o dočasné ubytování, případně tací, kteří už dočasnou ochranu mají.
„Podle mě to nelze spojovat, KACPU je jeden segment,“ reagovala.
Na hlavním nádraží „bydlely“ zejména matky s dětmi.
„Došlo ke zlepšení“
Kancelář ombudsmana výsledky šetření poslala na Ministerstvo vnitra. A Šimůnková na Radě vlády pro záležitosti romské menšiny o situaci informovala i šéfa resortu Víta Rakušana (STAN). Ten Seznam Zprávám odpověděl, že situaci nepřetržitě řeší.
„Mým cílem je nastavit systém tak, aby nedocházelo k situacím, kdy není možné najít dočasné přístřeší pro ty, kteří nemají kam jít. (…) Věřím, že kroky, které se nám k tomu podařilo uskutečnit v posledních dnech, k tomu přispějí,“ reagoval s tím, že jakékoli xenofobní projevy odsuzuje a že „na jednáních s primátorem a hejtmany žádal o lidský přístup ke všem uprchlíkům“.
Začala výstavba druhého stanového městečka pro uprchlíky v Praze
Pražský magistrát, pod který asistenční centrum patří, ale podle mluvčího Víta Hofmana o výsledcích hodnocení kanceláře ombudsmana neví. „Do KACPU přišla před časem ohlášená kontrola od veřejného ochránce práv, ale výsledek návštěvy nebyl magistrátu předán,“ reagoval na dotaz.
A dodal, že Vysoký komisař OSN pro uprchlíky podle něj dosavadní výsledky v hlavním městě ohodnotil jako „standard vysoké úrovně“.
Podle zmocněnkyně pro lidská práva se nicméně situace v asistenčním centru „zlepšila“. „K nerovnému, bariérovému až diskriminačnímu přístupu v těchto dnech nedochází,“ zmínila.
Je ale zároveň podle ní nutné řešit situaci systémově. Proto chce Rakušanovi navrhnout, aby centra posílil o koordinační pracovníky, kteří by měli na starost některé specifické a zátěžové situace.
Kraje – jako třeba Středočeský – přitom v těchto dnech některá centra kvůli menšímu zájmu ze strany uprchlíků ruší.