Hlavní obsah

Experti: Zkoumání politického protivníka je běžné, ale na rodinu se nesahá

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Předseda ANO Andrej Babiš je svými složkami pověstný ještě z dob v byznysu.

Reklama

Rešerše informací o protivnících a jejich názorech jsou v české politice běžné. „Sáhnutí“ na rodinu, přátele či sexuální orientaci je však podle odborníků, které Seznam Zprávy oslovily, přes čáru.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

České marketéry, kteří mají zkušenost s prací pro politické strany, oslovily Seznam Zprávy s dotazem, jak podle jejich mínění vypadá běžná rešerše názorů, minulosti či případných problémů politických oponentů. Tedy práce v branži nazývaná výzkumem opozice neboli opposition research či oppo research.

A kde už naopak začíná hledání kompromitujících materiálů.

„Zdraví nebo sex jsou za hranou“

„Podle mě je tou hranicí otázka lidské intimity, soukromého života, rodiny. V okamžiku, kdy se někdo vyptává na rodinu, na ženu, na děti, na zdraví nebo na sexuální orientaci, tak to už podle mě jsou všechno věci, které jdou za hranu,“ říká komentátor a politolog Lukáš Jelínek.

V minulosti pracoval jako konzultant a poradce sociálnědemokratických politiků Lubomíra Zaorálka a Vladimíra Špidly.

Naopak zjišťování věcí týkajících se veřejného působení nebo profesního životopisu považuje za zcela legitimní. A nepozastavil se ani nad zjišťováním informací o spolustranících, což se v hnutí ANO rovněž děje.

Babiš ale podle něj s těmito složkami pracuje velmi systematicky ještě z dob byznysu. „V tomhle on je nejpečlivější, nejdůslednější a dokáže ty informace nejlépe zpracovat,“ vysvětluje.

Dodává, že v rámci vnitrostranického boje je běžné, že mezi spolustraníky vyplouvají různé věci a informace, které se pak přímo nebo skrytě využívají.

„Takže si nemyslím, že by to bylo něco vzácného nebo úplně výjimečného. Vlastně výjimka je skutečně jenom v případě Andreje Babiše. Ta hranice a intenzita, možná i četnost, protože si myslím, že málokdo má k dispozici v současnosti tolik složek jako Andrej Babiš,“ přemýšlí Jelínek.

Babišův e-mail

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš poptával citlivé informace ohledně ministra zahraničí Jana Lipavského. E-mail, ve kterém se Babiš zajímá o detaily z ministrova života, ale poslal na špatnou adresu.

Jde o již známou kauzu, kdy Andrej Babiš o víkendu zaúkoloval své spolupracovníky, aby mu sehnali informace o ministru zahraničí Janu Lipavském (Piráti). Ten ho den předtím naštval svojí kritikou a vyjádřením, že Babiš je pro Česko bezpečnostní hrozba. „Udělejte mi teze, podklady na tohoto zm*da… Má děti? Jazyky?“ ptal se šéf hnutí ANO. E-mail ovšem omylem poslal na jednu špatnou adresu, ekologickému aktivistovi Janu Rovenskému. A ten jej předal serveru Novinky.

Kompro, nebo demagogie?

„Spolupracoval jsem na řadě kampaní, ale nikdy jsem se nesetkal s tím, že by někdo plánoval využít informace o něčí rodině,“ vzpomíná Jakub Horák, který byl třeba stratégem pirátské kampaně pro sněmovní volby před sedmi lety.

„Klíčovou otázkou však je, zda Babiš chtěl Lipavského vydírat nebo zastrašovat, či – jak sám tvrdí – se ho chtěl pouze zeptat, zda by poslal své děti do války, a proto se o jejich existenci zajímal. Ve druhém případě se jedná o demagogickou politickou rétoriku, ale ne o shánění ‚kompra‘,“ dodává.

Stejně jako ostatní vidí Horák pomyslnou hranici u zjišťování věcí z osobního života. Vysvětluje, že termín „kompro“ pochází ze slova kompromat ze žargonu sovětské státní policie.

„De facto je to rešerše slabých míst protivníka. Zatímco však rešerše obvykle pokrývá jeho politické kroky, v případě kompra to zahrnuje i osobní život, například jestli má milenku nebo milence či jakou má sexuální orientaci,“ připomíná.

Náhled do Babišova myšlení

„Příprava rešerší a podkladů je běžnou součástí politického klání, obvykle vám k tomu ale stačí monitoring médií a pět minut na Googlu. Tento konkrétní příklad ale působí nestandardně a hodně vypovídá o smýšlení zadavatele,“ dodává majitel PR agentury, který před lety pracoval na politické kampani pro ODS. Přes pět let se už však do politických klání nezapojuje.

„Samotná forma naznačuje, že se nejedná o přípravu běžných podkladů pro diskuzi. Použitý slovník pak dokazuje, jak Andrej Babiš nejen smýšlí o svých politických konkurentech, ale také jak se chová a přistupuje ke svým kolegům a podřízeným,“ uvádí Horák.

„Když potřebujete mít argumenty proti vašemu politickému soupeři, samozřejmě si rešerše děláte,“ dodává Karel Kreml z agentury Politinkers, který je i předsedou Klubu politické komunikace. V minulosti pracoval jako mluvčí hnutí STAN nebo dělal na kampani pro politiky TOP 09. „Ale týkají se výroků toho člověka nebo jeho aktivity v minulosti. Porovnáváte, co udělal a řekl v minulosti, s tím, co říká teď.“

Politické reakce na „kompro“ na ministra Lipavského

Vládní politici Andreje Babiše za jeho snahu zjistit si soukromé informace o ministru zahraničí Janu Lipavském tvrdě zkritizovali. Jeho spolustraníci z ANO naopak svého předsedu do posledního hájí. Bývalí členové hnutí Babišovu zálibu ve sbírání informací i na spolustraníky potvrzují. Více v textech Lucie Stuchlíkové a Jaroslava Gavendy, kteří s politiky hovořili.

„Pracoval jsem pro x stran a nikdy jsem se s tím nesetkal, že by se věci pojímaly tímhle způsobem. Pokud to někdy někoho napadlo, tak si to podle mě rozmyslel dříve, než to někomu řekl. Protože každý člověk, který má špetku morálky, ví, že je to úplně mimo,“ zamýšlí se Kreml.

Překročením čáry je pro něj nejen zatahování rodiny, ale i přátel, zkrátka lidí, kteří s politikou nemají nic společného.

„Hledáme i kostlivce ve skříni“

Další oslovený odborník na politický marketing, který kvůli svým současným závazkům v blížících se volbách nechce být jmenovaný, jasně říká, že metoda výzkumu opozice není hledání kompromitujícího materiálu.

„Samozřejmě kromě politických postojů a dřívějšího hlasování či rozhovorů také hledáte nějaké kostlivce ve skříni. Ale vždy by se měl oddělovat soukromý život od veřejného,“ radí expert. Z minulosti má zkušenosti s kampaněmi v různých volbách, včetně prezidentských.

Všichni oslovení odborníci zároveň odmítli, že by někdejší kauza kolem Babišova syna Andreje Babiše mladšího byla na stejné úrovni.

„Babišův syn figuroval v trestním stíhání případu Čapí hnízdo, zájem novinářů byl legitimní. Zároveň však byla proti Babišovi vedena kampaň ve smyslu, jak je špatným otcem, a jeho syn vystupoval spolu s některými politiky v kampani proti svému otci. Z Babišova pohledu byl jeho syn pro politický boj opravdu zneužit – na druhou stranu je jeho syn dospělý a také má nějaké názory,“ říká k tomu Horák.

Reklama

Doporučované