Hlavní obsah

Na lince C to vyzkoušíme a metro D začne jezdit už bez řidičů, říká Hřib

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Vladimír Dinda (Hochtief)

První vyražený kilometr metra D.

Reklama

Praha chce nakoupit vlaky metra bez řidiče, postavit stěny na nástupištích a zavést nový bezpečnostní systém, aby se soupravy nesrazily.

Článek

Pražští radní schválili vypsání tendru za 86 miliard na vlaky metra bez řidičů na linkách C a D. Díky automatizaci by se intervaly na nejvytíženější lince C měly zkrátit ze 115 na 90 vteřin.

Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jak bude město hledat výrobce, a kde na to vezme peníze.

Jak přesně má metro bez řidičů vypadat? Inspirovali jste se v konkrétních městech v zahraničí?

Po světě najdete různé systémy automaticky řízeného metra, k tomu navíc probíhaly předběžné tržní konzultace v letech 2020 a 2021. Z nich vyplynulo, že kupovat samostatně deset vlakových souprav jenom pro minimální provozuschopný úsek metra D, což bude prvních pět stanic bez depa, opravdu moc nedává smysl, protože řada výrobců by se do toho ani nehlásila, natož abychom se dostali na rozumnou cenu. Proto kombinujeme plný provoz metra D, to je 16 souprav, a k tomu 53 souprav pro metro C. Takže budeme soutěžit 69 souprav plus všechny potřebné technologie, tedy nástupištní stěny a zabezpečení, a plný servis po dobu 35 let. A to dohromady vychází na 86 miliard.

Nástupištní stěna

Zpravidla průhledná stěna po celé délce zastávky, která brání pádu do kolejiště. Dveře jsou umístěné přesně proti dveřím jízdní soupravy a otevírají se teprve ve chvíli, kdy vlak zastaví.

V září 2023 testoval DPP nástupištní stěnu na zastávce Zličín, kde kvůli tomu nebylo možné nastoupit do prvního vozu soupravy.

Foto: Dopravní podnik Praha

Vizualizace metra s nástupištní stěnou

Které firmy jsou schopné to dodat?

Abych pravdu řekl, nevím přesně, s kým probíhaly předběžné tržní konzultace, ale obecně jde o ty největší výrobce kolejových vozidel. To je spíš otázka na Dopravní podnik Praha, s kým vedl ty konzultace.

Například česká Škoda Transportation?

I ti samozřejmě budou mít možnost se přihlásit. Nevím, jestli jim někde jezdí automaticky řízené metro, ale principiálně bude mít možnost poslat nabídku každý, kdo vyhoví v té první kvalifikační fázi.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Zdeněk Hřib.

Jakým způsobem budete soutěžit dodavatele?

Bude to takzvaným soutěžním dialogem. Nejdřív půjde o kvalifikační fázi a následně se bude pracovat s těmi dodavateli, kteří přicházejí v úvahu. Cílem je podrobnější specifikace zadání tak, aby na konci došlo k podání maximálního množství nabídek od co největšího počtu výrobců, aby to skutečně bylo konkurenční. Kdybyste někomu řekl, ať sedne a napíše „zadávačku“, s ohledem na to, jak úzce specifická věc je automaticky řízené metro, ten člověk, který by to psal, by nepochybně byl v nějaké vazbě na některého z výrobců, anebo by to byl naprostý teoretik. Soutěžní dialog se nám osvědčil u velmi úspěšného nákupu 200 nových tramvají pro Prahu, který proběhl naprosto bez problémů a nikdo to ani nezpochybňoval.

Vlaky si samy udrží rozestupy

Už víte o nějakých specifikách, která budete vyžadovat?

Zatím jsem si vědom jenom toho, že podle dopravního podniku je nezbytností nástupištní stěna. Druhá věc je otázka zabezpečovače. Když se podíváte do kolejiště na lince C, tak mezi kolejemi uvidíte prkno s kovovými páskami napříč. To je věc, přes kterou ten vlak říká, kde na trati se nachází, a slouží to k tomu, aby se na jednu trať nevydaly dva vlaky, aby se nesrazily. Tahle technologie statických segmentů by měla být nahrazena jinou technologií, kdy si vlak bude udržovat nějakou vzdálenost od nejbližšího dalšího vlaku. To umožní zkrátit na lince C intervaly ze 115 sekund na 90.

Na linkách C a D tedy budou bezpečnostní stěny. Mají se postupně objevit i na linkách A a B?

To by se tam musela zavádět automatizovaná technologie, o tom se teď nebavíme. My se bavíme o tom, že nakoupíme linku C, tam se to vyzkouší. Tyto vozy se potom použijí i na lince D, ostatně je tam ta propojka. Vozy budou garážované v depu Kačerov a zachovalé soupravy z metra C se posunou dál, jestli se nepletu, tak na linku B. Vozy, které teď jezdí na lince B, jsou modernizované původní vozy, těch by se potom dopravní podnik zbavoval, protože už jsou za zenitem.

Jak poběží provoz metra C během přestavby? Bude delší dobu zavřené?

Ne, to vůbec ne. Musí se to samozřejmě nejdřív otestovat, homologovat a logicky se to musí vyzkoušet na lince C, protože linka D ještě nebude stát. A my chceme, aby na linku D vyjely rovnou už homologované vlaky z linky C. Minimálně v rámci testování dojde k okamžiku, že bude jezdit nová souprava mezi starými, bude se to nějakým způsobem střídat. I to je součástí soutěžního dialogu.

Představili jste cenu 86 miliard, to je asi 90 % ročního rozpočtu Prahy. Jak to chcete zaplatit?

Do roku 2029 se ty vozy musí koupit, k tomu nějaký vývoj. Ale 50 z těch 86 miliard je za 35 let provozu. Jednorázová investice nějakých 36 miliard by měla být zaplacená řekněme v horizontu roku 2030. Momentálně se předpokládá, že by to mělo být hrazeno z rozpočtu Prahy.

Není možné získat peníze například z Evropské unie?

Není na to teď předjednaný úvěr. To, co nám nabízí Evropská investiční banka, je na metro ve smyslu stavby. Jestli jsem pochopil správně radního (pro rozpočet) Zdeňka Kovaříka, tak momentálně nepočítá s využitím evropských peněz.

Reklama

Doporučované