Hlavní obsah

Nákupy nekončí. Armáda chce kromě stíhaček i nová transportní letadla

Foto: Jan Schejbal / Ministerstvo obrany ČR

Brazilský letoun Embraer KC-390.

Reklama

V plánu je zatím pořízení dvou strojů. „Detailnější informace zveřejníme, jakmile to bude možné,“ zní z Ministerstva obrany.

Článek

Stíhačky F-35 už má česká armáda schválené vládou a hned si rýsuje další nákup. Poohlíží se po nových středních transportních i malých dopravních letounech.

„Přepravní kapacity v současné době saturujeme letouny CASA, letouny L-410 a samozřejmě airbusy, které odvedly velmi kvalitní práci,“ vysvětlil velitel vzdušných sil Petr Čepelka v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

„Pevně věřím, že se v brzké době podaří pořídit střední transportní letoun, který také přispěje k navýšení přepravních kapacit samozřejmě v případě stabilního rozpočtového rámce,“ dodal.

Jím zmíněné casy jsou páteří transportního letectva české armády. Dvoumotorový turbovrtulový letoun je určený k přepravě nákladu a osob na krátké a střední vzdálenosti, provádění vzdušných výsadků či třeba pro lékařskou evakuaci.

„Střední transportní letouny potřebujeme, protože se prostě ukazuje, že letouny CASA jsou nedostatečné. Letadlo má příliš krátký dosah i příliš malou nosnost,“ řekl k požadavku vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr.

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Transportní letoun CASA.

Favoritem jsou letadla z Brazílie

Ve hře jsou tři možné stroje. Největším favoritem je podle Čepelky brazilský Embraer KC-390 Millenium. Při případném nákupu mu hraje do karet i to, že se na výrobě podílí Aero Vodochody, které vyrábí náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu.

Mluví se ale i o Airbusu A-400 a Lockheedu C-130 Hercules. „Myslím, že se v nejbližší době dozvíte, jakým směrem by se armáda chtěla ubírat. My teď vyhodnocujeme velmi detailně materiály, které jsme připravovali, a myslím, že paní ministryně obrany v brzké době oznámí, jakým směrem bychom se vydali,“ nastínil Čepelka, že konečný verdikt je na spadnutí a v první fázi by armáda chtěla dva kusy středních transportních letadel.

Záměr potvrdilo i Ministerstvo obrany. „Detailnější informace zveřejníme, jakmile to bude možné,“ řekla Seznam Zprávám mluvčí Simona Cigánková.

Zelená pro F-35

Vláda koncem září schválila nákup 24 amerických letounů F-35. První budou hotovy v roce 2029, všech 24 strojů bude v ČR do roku 2035.

Omezené kapacity

„KC-390 je nový stroj, má proudový pohon. Je tam silný argument to, že se Česko podílí na jeho sériové výrobě. KC-390 je úplně nový typ, se kterým nejsou témeř žádné zkušenosti,“ řekl analytik Visingr.

„Hercules je úžasně osvědčený stroj, málo konstrukcí letounů má za sebou tak impozantní provozní zkušenosti jako Hercules. Má je kde kdo v NATO. Je to sázka na jistotu,“ přidal srovnání s americkou konkurencí.

Embraer KC-390 Millenium

  • letoun, na jehož vývoji se podílela i česká společnost Aero Vodochody, byl vyvinut na objednávku brazilské armády pro plnění celé řady úkolů
  • přepraví až 26 tun materiálu, 80 cestujících či více než 60 parašutistů
  • umožňuje tankování za letu, dokáže monitorovat vzdušný prostor nebo se proměnit v létající nemocnici
  • létá rychlostí až 850 km/h a na jedno natankování uletí až 4800 km

Zdroj: army.cz

Podle experta na vojenské letectvo Tomáše Souška armáda potřebuje větší letadla už delší dobu.

„CASA má omezené kapacity ohledně doletu i přepravní schopnosti. Uveze až devět tun, s takovým nákladem ale nedoletí daleko. Při potřebě létat na větší vzdálenosti je nedostatečná. Dvě letadla ulehčí rozhodně flotile, bude se moc věnovat taktickému létání a na větší přepravu poslouží větší letadla,“ vysvětlil redaktor časopisu Letectví + kosmonautika.

Soušek také uvedl, že Embraer KC-390 lze nakonfigurovat se sedačkami, primárně je ale určený pro přepravu vojenského vybavení. „U nás se už trénovalo, že tam lze zajet s Pandurem.“

Foto: Jan Schejbal/ Ministerstvo obrany ČR

Zkouška naložení a přepravy Panduru II do brazilského letounu minulý rok.

Expert: Armádě se ulehčí přeprava politiků

V současné době politici používají k cestám do vzdálenějších destinací převážně dva Airbusy A-319. Každý z nich pojme sto lidí.

Do letky spadají ještě vojenské transportní letouny CASA C-295M, ale vzhledem k nižšímu doletu a především vyšší hlučnosti uvnitř kabiny nejsou vhodné pro cesty do vzdálenějších míst.

Po nákupu nových transportních letounů by tak politici a další civilisté měli mít k dispozici právě airbusy.

„Používali jsme je pro přepravu vojáků do Iráku a Afghánistánu nebo na vojenská cvičení. CASA nemá takovou kapacitu. Ve chvíli, kdy přepravu pro vojenské účely převezmou KC-390, tak se uleví airbusům, které budou primárně k dispozici pro VIP cestující a ústavní činitele,“ přiblížil Soušek.

Foto: Armáda ČR

Letoun Jakovlev Jak-40 dřív využívala česká armáda.

Vládní letka se v posledních letech zmenšuje. Dříve měli politici k dispozici malý dopravní letoun Challenger 601-3A, který začal v českých státních službách létat v roce 1999. Určený byl pro 17 lidí.

Letoun za dobu své služby nalétal téměř 7700 hodin a zvládl skoro 5500 přistání. Provoz challengeru byl ukončen v roce 2021. O rok dřív přestala létat také sovětská letadla Jak-40 pro 26 pasažérů.

Lidové noviny už dříve uvedly, že by ústavní činitele mohla v budoucnu přepravovat dvojice nových tryskáčů. Česko o to požádalo Spojené státy ve speciálním programu vojenské spolupráce zvaném Foreign Military Sale (FMS).

Foto: Jan Kouba, VHÚ

Canadair CL-601 Challenger je už také vyřazený a je v muzeu v pražských Kbelích.

Reklama

Související témata:
Embraer C-390 Millennium
Airbus A400M
Lockheed Martin C-130J Super Hercules

Doporučované