Hlavní obsah

TOP 09 loví v létě voliče. Bojí se poklesu pod pět procent, míní politolog

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

TOP 09 se připomíná voličům billboardovou kampaní.

Reklama

Své hlavní hodnoty voličům nyní připomíná vládní TOP 09. Její osobnosti se objevují na billboardech, vyzdvihují, co se straně podařilo, a objíždějí republiku s diskuzní show.

Článek

Uprostřed volebního období Poslanecké sněmovny se po Česku opět začínají objevovat politické billboardy. Vylepuje je vládní TOP 09, která se snaží voličům připomenout své úspěchy na vládní úrovni, ale také svůj program a hodnoty.

„Nulové DPH na knihy a učebnice. Vzdělání je naše priorita.“ „Snižujeme počty úředníků. Ministerstvo zdravotnictví snížilo počet úředníků o 10 procent.“ „Konec zbytečným dotacím. Jsme tržní ekonomika, ne dotační.“

Tak znějí hesla z billboardů s tvářemi představitelů TOP 09. Politici této strany zároveň podnikají výjezdy do regionů. Podle politologa si vybrali nepříliš šťastné období.

„Společně s kolegy vyjíždíme do všech krajů, proto naše billboardy uvidíte postupně ještě i v jiných regionech, abychom veřejnosti představili náš program 4E,“ řekla Seznam Zprávám předsedkyně strany a šéfka Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová.

4E znamenají Evropa, ekonomika, euro a ekologie.

Podle ředitele komunikace strany Jana Kocourka tento program představitelé strany vysvětlují a představují na debatách s občany. Ta poslední zatím proběhla v Praze. „Hlavními tvářemi jsou kromě předsedkyně ještě poslanci Miloš Nový a Matěj Ondřej Havel. V jednotlivých regionech je pak doplňují lokální tváře, v Praze to byl třeba radní a europoslanec Jiří Pospíšil,“ uvedl Kocourek.

Nic zásadního se jim nepodařilo, míní politolog

Podle politologa Pavla Šaradína z Univerzity Palackého v Olomouci není načasování kampaně příliš zdařilé, a to jak vzhledem k období, tak k celkové ekonomické a sociální situaci v zemi.

„V zásadě od poloviny června do začátku září nejsou politické kampaně vůbec sledované. Lidé politiku absolutně vypouštějí a i média na ni mnohem méně reagují,“ řekl Šaradín.

Podle politologa Masarykovy univerzity v Brně Miloše Gregora však naopak může být kampaň v takzvané „okurkové sezoně“ výhodou. „Ve chvíli, kdy se toho moc neděje, je kampaň viditelnější než třeba v září a říjnu, kdy se už řeší státní rozpočet. Teď paradoxně mají větší šanci být vidět,“ uvedl.

Kampaň podle Šaradína není příliš zdařilá ani vzhledem k tomu, že vládu, jejíž součástí TOP 09 je, zatím provázejí spíše trable, jak politolog doslova řekl. „Kdyby se TOP 09 podařilo něco zásadního ve Sněmovně, byl by to důvod připomenout, že je to jejich zásluhou. Ale nic takového se nestalo,“ tvrdí.

Zároveň dodal, že představovat program 4E v době, kdy v Česku probíhá polykrize, tedy souběh vícero krizí, je spíše kontraproduktivní.

Pekarová však Seznam Zprávám řekla, že považuje za zásadní lidem naslouchat: „Mluvit s nimi o věcech, které musí řešit nebo je zajímají,“ uvedla.

Gregor jako další důvod, proč TOP 09 nyní rozjela kampaň, ve které se snaží připomínat své politiky a vize, vidí výsledky ve volebních modelech v posledních týdnech. TOP 09, která se v uplynulých letech stále držela kolem šesti procent, se v posledních týdnech propadá na nebo pod hranici pěti procent.

„Potřebují být trochu vidět, aby neklesli pod pět procent, kde jsou v posledních letech třeba lidovci. Tam topka nebyla nikdy,“ uvedl Gregor. Zároveň dodává, že třeba u nulového DPH na knihy, které je velkým tématem předsedkyně Pekarové, je potřeba takovou věc voličům připomenout. Od května, kdy to strana komunikovala v rámci představení konsolidačního balíčku, už nějaký čas uplynul. „Je to snaha připomenout voličům něco, co od té doby mohli zapomenout,“ řekl.

Debaty s voliči zatím TOP 09 absolvovala v březnu a dubnu v Olomouci a Plzni. Květnové setkání v Pardubicích a červnové v Karlových Varech bylo podle facebooku strany zrušeno. Výhled na další zatím TOP 09 neuvádí.

Dalšími volbami, které na české politiky čekají, jsou volby do Evropského parlamentu příští rok v květnu. Těch se současná kampaň podle Kocourka netýká.

Reklama

Doporučované