Hlavní obsah

Pomáhal hasit Národní park České Švýcarsko a dostal pokutu sto tisíc

Foto: Jiří Vlk

Soukromý pilot Jiří Vlk (na fotografii vpravo) se v létě vydal na pomoc do Národního parku České Švýcarsko. Porušil však několik předpisů.

Reklama

Snažil se pomoct s hašením rozsáhlých požárů v Českém Švýcarsku. Místo poděkování přišla Jiřímu Vlkovi statisícová pokuta od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Důvodem mělo být hned několik přestupků.

Článek

„Nabídl jsem hasičům, že požár v národním parku přiletím hasit zdarma, a oni to přijali. Ten výlet mě vyšel na 600 tisíc korun. Neměl jsem zajištěné ani palivo. Pokuta je jenom začátek,“ reagoval na rozhodnutí Úřadu pro civilní letectví Jiří Vlk.

Do záchranné akce v NP České Švýcarsko se podle vlastních slov v létě zapojil na žádost regionálního ředitelství hasičského sboru. Pilot se měl ale podle Úřadu pro civilní letectví dopustit hned několika přestupků, za které mu úřad uložil pokutu ve výši sto tisíc korun.

Odůvodněním bylo podle Vlka například to, že neměl souhlas k přistání na heliportu Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje, nebo aby nabíral vodu v Labi. Dále se měl provinit tím, že v Hřensku létal pod povolenou výškou a nad nízkými překážkami, na což rovněž neměl potřebná povolení.

„Výzva k pomoci přišla v pondělí a já jsem už od úterního rána hasil, takže jsem nebyl schopný za tak krátký čas všechny souhlasy sehnat,“ popsal Jiří Vlk s tím, že předpokládal, že všechna nutná povolení zajistí hasičský sbor jako koordinátor záchranné akce. To se ale nestalo. Pilot tak musel shánět potřebné doklady až zpětně.

Zásah v Hřensku stál dobrovolné hasiče statisíce. Teď volají o pomoc státu

Úřad pro civilní letectví v tiskové zprávě uvedl, že s pilotem zahájil přestupkové řízení.

„Pilot provedl sérii osmi letů při zásahu integrovaného záchranného systému v Hřensku. Jedná se o provoz s nutným zvláštním výcvikem, postupy pro specifickou vysoce rizikovou činnost a tak dále. Nejedná se tedy o pouhé byrokratické překážky,“ vysvětlil mluvčí úřadu Vítězslav Hezký.

Správní řízení podle něj není ukončeno. Úřad proto s ohledem na práva pilota odmítl podávat bližší informace k případu. „Právní řád České republiky poskytuje dostatek prostředků k domáhání se práv, pokud má dozorovaný subjekt pocit, že je na nich zkrácen. Úřad toto nikdy nevnímal jako boj, ale jako nástroj k hledání cíle,“ uvedl mluvčí Hezký.

Správa Národního parku České Švýcarsko se o incidentu dozvěděla ze sociálních sítí, kde Vlk sdílel fotografii titulní strany příkazu od Úřadu pro civilní letectví.

Ředitel Národního parku České Švýcarsko končí. Ministryně ho odvolala

„Ta situace byla tak komplexní, že se v prvních dnech požáru na místě pohyboval kdekdo. Nelze mít v tomto případě všechny dobrovolníky pod kontrolou. Každý v té chvíli konal tak, jak to cítil. Je tedy těžké situaci nějak posoudit,“ uvedl mluvčí parku Tomáš Salov.

Příspěvek se rychle rozšířil mezi tisíce uživatelů sociálních sítí. Někteří nabízí pomoc se splacením pokuty, jiní naopak pilota viní ze zkomplikování situace profesionálním hasičům. Svůj názor na incident vyjádřil třeba bývalý pirátský poslanec Tomáš Martínek.

„Podle spousty lidí na sítích jsem ohrožoval hasiče neprofesionálním zásahem. Ten zásah ale nebyl neprofesionální. Hasil jsem ve formaci s policejní letkou pod vedením velicího důstojníka pana Vlasáka (pozn. redakce - vedoucí pilotního oddělení Letecké služby Policie ČR). Vše bylo koordinované záchrannými složkami. Navíc mám odtrénováno asi 50 hodin ročně s hasičským sborem a jsem jediný civilní pilot v Česku, který má na trénink s hasiči smlouvu,“ vysvětlil na svou obranu Vlk.

Seznam Zprávy k případu zjišťují také vyjádření Hasičského záchranného sboru České republiky, který měl pilota Jiřího Vlka k hašení požáru povolat a který záchrannou akci koordinoval. Do této chvíle se ho ale nepodařilo získat.

Reklama

Doporučované