Hlavní obsah

Armádní vrtulník udělá až 100 shozů denně. Podívejte se, jak vypadá uvnitř

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Armádní vrtulník v akci.

Reklama

Posádka vrtulníku je schopna udělat až sto shozů vody za den, řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy velitel technického roje armádní vrtulníkové letky z Kbel Petr Tröber.

Článek

Armáda nasadila v boji s ohněm v Českém Švýcarsku třetí vrtulník. Do oblasti tentokrát vyslala silnější vrtulník Mi-17, který unese větší bambi vak na vodu.

Celkem do dneška nad Hřenskem hasičům pomáhalo 11 vrtulníků a letadel, další policejní stroj řídí letecký provoz. Velitel technického roje armádní vrtulníkové letky z Kbel Petr Tröber v rozhovoru pro Seznam Zprávy popsal, jak náročný je takový zásah pro posádku.

„Je to specifický zásah, náročný dobou nasazení. Osm hodin pořád neustále opakovat nabírání vody je náročné,“ říká na základně v pražských Kbelích.

Kolik vrtulníků a jaké typy jsou nasazené do akcí v Hřensku?

V současnosti máme nasazeny dva druhy vrtulníků. Jedná se o W-3A Sokol a Mi-17.

Jak dlouho v Hřensku pomáhá vrtulník Sokol a jak dlouho plánujete nasazovat silnější vrtulník Mi-17?

Začali jsme létat v neděli. To byl první vzlet, letěl tam jeden Sokol a pak už jsme navýšili počty na dva Sokoly každý den. V průměru jsme nalítali na každém stroji osm hodin za den. To znamená, že jsme museli střídat trojici strojů, protože nejsme schopni tak rychle obnovit resurs (doba mezi opravami zařízení– pozn. red.). V současnosti jsme nalétali přibližně nějakých 50 hodin.

V čem je výhoda nasazení vrtulníku Mi-17?

Je tam větší bambi vak, má maximální obsah 3,5 tisíce litrů. My létáme s 2,5 tisíce litry, což je vlastně dva a půlkrát tolik, co pobere vrtulník Sokol.

Měl jste možnost mluvit s piloty, jak je to pro ně hodně jiné zasahovat během požáru s bambi vakem?

Je to určitě specifický zásah, sice ho cvičíme, nicméně je to velice náročné dobou nasazení. Osm hodin pořád neustále opakovat nabírání vody je náročné. Během jednoho letového dne je posádka schopna udělat až 100 shozů, to znamená 100 tun vody nahází do požáru.

Jak vypadá posádka vrtulníku Sokol a Mi-17?

U vrtulníku Sokol máme standardní posádku tři osoby, dva piloti a palubní technik. U vrtulníku Mi-17 standardně létají dva piloti a jeden palubní technik, u zásahu s bambi vakem je ještě jeden palubní technik navíc, který ovládá odhozy vody.

Je léto, hodně lidí si vybírá dovolené. Museli jste někoho stahovat z dovolené, nebo jste tady na to byli připraveni?

Na takovou akci se nemůžete nikdy připravit, je to pro nás mnohem náročnější. Jak jste říkal, skutečně si spousta lidí vybírá dovolenou. Rozsahem nasazených vrtulníků je služba náročnější, nicméně zatím jsme nemuseli přistupovat k tomu, že bychom někoho stáhli z dovolené.

Co pro vás znamená po technické stránce to, že máte nasazeno tolik vrtulníků?

Údržba se samozřejmě zrychluje. Za tři letové dny vychází jedna celková prohlídka na každém vrtulníku.

Co se kontroluje během údržby?

Provádí se standardní celková prohlídka vrtulníku, obměňují se palivové filtry, provádí se kontrola všech částí, maziv, pohonných hmot a případně se odstraní nějaké drobnější nedostatky.

Podívejte se, jak vypadají armádní vrtulníky uvnitř:

+3

Komplikuje nějak údržbu bambi vak?

Na standardních letech není podvěs. Takže tady je navíc kontrola podvěsu a způsobu nouzových odhozů - kdyby došlo k zaseknutí, aby ho vrtulník mohl bezpečně odhodit. A samozřejmě také kontrola samotného bambi vaku, například všech lan.

Vrací se vrtulníky na základnu do pražských Kbel každý den, nebo pouze kvůli servisu?

Vrací se každý den, to znamená ráno vyletí v sedm hodin do Hřenska a tam létá, dokud piloti mohou, tedy osm hodin. Pak se vrátí odpoledne k nám a provádí se standardní údržba a po třech letových dnech se provádí větší údržba, která trvá přibližně šest hodin a je pro pět specialistů.

Foto: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

Velitel technického roje armádní vrtulníkové letky z Kbel Petr Tröber.

Katastrofální požár v Českém Švýcarsku

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Požár v Českém Švýcarsku.

Národní park České Švýcarsko zachvátil v roce 2022 rozsáhlý lesní požár, který se rozšířil i do okolních oblastí.

Reklama

Doporučované