Hlavní obsah

Bartoš: Plán je napjatý, digitalizace stavebního řízení se ale povede

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Místopředseda vlády pro digitalizaci, ministr pro místní rozvoj a předseda České pirátské strany Ivan Bartoš.

„Ten závěrečný intenzivní sprint je náročný,“ připouští k chystané digitalizaci stavebního řízení ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Rozjezd kritizovaného projektu ale nechce odkládat.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Do spuštění zbývá 25 pracovních dnů, start je naplánován na prvního července. Stavební řízení se přesune z papíru do onlinu na Portál stavebníka. Termín se navzdory pochybnostem a sporům posunovat nebude. „Je to revoluce ve stavebnictví,“ zdůrazňuje ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Jak je pro vás důležitá digitalizace stavebního řízení?

Z pohledu dodávky je to největší digitální projekt, který kdy Ministerstvo pro místní rozvoj dělalo. My jsme na jeho realizaci měli zhruba rok. Každá změna je bolestná, byť já si myslím, že tato změna je k lepšímu. Je důležité si uvědomit, že to nestojí tak jako ministerstvo versus úředníci nebo stavitelé, ale všichni jsme na jedné lodi.

Sporná smlouva

Antimonopolní úřad (ÚOHS) 23. května oznámil, že předseda úřadu Petr Mlsna potvrdil zákaz plnění smlouvy mezi Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) a firmou InQool na vytvoření části systémů pro digitalizaci stavebního řízení. Zákaz začne platit za čtyři měsíce. Mlsna zamítl rozklad ministerstva. Ministerstvo pro místní rozvoj k tomu nicméně uvedlo, že zákaz neohrožuje uvedení digitalizace do provozu k 1. červenci.

Startujete 1. července, kdy se stavební řízení přesune z papíru do digitálu. Jak je projekt připravený?

Pro člověka, který staví, je ten systém velmi intuitivní. Když má stavební projekt dobře připravený, tak veškerou dokumentaci jen nahraje do systému a je to. Má-li teprve záměr projektu, pak ho ten systém podle nového stavebního zákona sám provede. Takže připravenost není problém.

Ten, kdo má stavební řízení už rozjednané nebo má územní povolení, tak může jet po přechodné období do roku 2027 ještě podle starých pravidel a vyhlášek. Pro něj se nic nemění.

Co krom přechodu od papíru do digitalizace změna stavebního řízení přinese?

Proces je jednodušší a počet úkonů menší. Velké množství staveb jsme přesunuli do režimu „volné“. Další, především ty složitější, bude řešit Dopravní a energetický stavební úřad. Systém, který měl původně dva procesy – územní a faktické povolení –, je přesunut do jednoho. Snížil se počet úkonů ve stavebním řízení, zjednodušila se vstupní dokumentace. Máme spočítáno, že jsme zredukovali 30 procent úkonů.

Jak myslíte, že jsou připraveni a proškoleni úředníci na stavebních úřadech? Podle zjištění Seznam Zpráv se do systému zatím nemohou dostat a měli pouze jedno školení.

Ten závěrečný intenzivní sprint je náročný. Slyšel jsem návrhy, že by měl být termín posunutý. Nechci to bagatelizovat, ale přirovnám to k době, kdy jsem dělal zkoušku na vysoké škole. Čím víc se blížil termín, tím víc člověk uvažuje o odkladu, protože si říká, že později to bude umět líp. Ze zkušenosti ale vím, že když jsem si ten termín posunul, získaný čas jsem stejně k učení nevyužil. Jsem přesvědčený, že kdyby ten náběh zákona byl třeba od 1. ledna, tak ta nervozita je úplně stejná.

Nejsme vůbec připraveni, říkají úředníci

Seznam Zprávy zjišťovaly, jak jsou na avizovanou „revoluci ve stavebnictví“ připraveni ti nejdůležitější – úředníci na stavebních úřadech. Nemají počítače, systém ještě neviděli a na řadu otázek neznají odpovědi.

Minulý týden jsem strávil den s referenty stavebního úřadu na Praze 12. Říkali, že dosud nedostali počítačové sety a nevědí, zdali jim nový systém bude fungovat na stávajících počítačích.

Distribuci ještě řešíme. Stavební úřady, které si o ně požádaly včas, by je měly dostat v průběhu června. To podstatné ale je, že úředníci mohou v systému normálně pracovat, protože to je webová aplikace, která funguje na jakémkoliv počítači, kde je přístup k internetu. Na to nepotřebují nic speciálního.

A to se dostáváme k tomu, co úředníky trápí nejvíc – nemají přístup do systému, tedy do Portálu stavebníka. Vůbec nevědí, co je čeká.

Spouštíme školení, webináře, na stránkách ministerstva jsou instruktážní videa. Do ostrého systému je pustíme, až ten systém bude připraven i na těch testovacích datech. Zaslechl jsem, že jsou potřeba měsíce školení. Já tedy nevím, nemyslím si, že bych se na Office školil déle než šest hodin intenzivního kurzu. Pokud znáte proces stavebního řízení, a ten je jim známý, tak ta digitalizace pro ně bude jednodušší. Mají tam záložky, záměry, jednotlivá povolovací řízení a tak podobně.

Takže myslíte, že se to úředníci naučí za šest hodin?

Já jsem od bývalé ministryně Kláry Dostálové slyšel, že jsou potřeba měsíce…

Nejde o bývalou ministryni, referenty na stavebních úřadech to oprávněně znervózňuje.

Já těm obavám rozumím, ale s argumentací „my nic nevíme“ nemůžu souhlasit. 15. května jsme zahájili školení, začali jsme publikovat jednotlivá instruktážní videa, informace jsou ve věstníku na webu ministerstva, měl jsem několik setkání s tajemníky úřadů. Oni poslali asi 30 dotazů, které jsme zodpověděli a následně vyvěsili na web. Je i na tajemnících, pokud je nějaká nejistota, aby ty informace předali dál svým zaměstnancům.

Úřednici absolvovali jedno online školení, kde jim přednášející ukazoval pouze slajdy a na závěr nemohli pokládat otázky. Stěžují si, že se v předstihu nemohou do Portálu stavebníka přihlásit, aby si to vyzkoušeli.

Který ministr kdy spustil systém tři měsíce předtím, než ten systém na ostrých datech měl fungovat? Žádný.

Ti úředníci se mě ptali, proč třeba není nějaká demoverze?

Protože jsem přišel na úřad, musel jsem udělat nový zákon, znovu přesoutěžit výpočetní techniku a dodat ji. To vše během jednoho roku. Ve čtvrtek jsme Portál stavebníka poskytli pro trénink administrátorům, úředníci na stavebních úřadech do něj dostanou přístup první týden v červnu. Do ostrého systému, kdy získají práva k přístupu třeba do centrálních registrů, nabudou až toho prvního července. Vím, že harmonogram je napjatý. Nikdy jsem si ale nehrál na žádného mistra světa amoleta.

Budou moci úředníci používat stávající systém?

Ano. Ale pouze na věci, které v nich byly zahájeny. Nově zahájená stavební řízení pojedou v Portálu stavebníka. Každopádně budeme zřizovat call centrum, takže když budou nějaké technické problémy, budeme to řešit. Není to tak, že 1. července vypustíte systém a dáme od toho ruce pryč.

Takže spokojenost s tím, jak digitalizace probíhá?

Nejsem spokojený, že firmy ucházející se o velkoobjemové zakázky u nás používají jako bitevní pole antimonopolní úřad. Doufám, že spory, které my vedeme, dopadnou v náš prospěch. Postupujeme jako řádný hospodář a tomuto státu jsme ušetřili 1,2 miliardy, které by jinak byly vyhozeny z okna. Máme systém, který je z velké části otevřený na open source, a dokážeme ho rozvíjet. Je to revoluce ve stavebnictví.

Doporučované