Hlavní obsah

Z úředníků budou poradci. Dočasný šéf Úřadu práce chystá změny

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Náměstek Karel Trpkoš je dočasně pověřený řízením Úřadu práce. Chce, aby se z úřadů stal atraktivní zaměstnavatel, kde budou mít pracovníci vizi, že pomáhají lidem.

Reklama

Ministerstvo práce ve středu oznámilo, že Úřad práce dočasně povede náměstek pro IT Karel Trpkoš. Pro Seznam Zprávy popisuje, že v plánu je komplexní digitální proměna, kterou si v minulosti prošly banky nebo pojišťovny.

Článek

Od příštího roku mají být digitalizované sociální dávky a daleko větší množství žadatelů budou úřady práce odbavovat elektronicky. Začátkem února takový plán oznámil ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Klíčovou osobností proměny Úřadu práce se stal náměstek zodpovědný za informační technologie Karel Trpkoš, který dostal digitalizaci na starost. Nově je navíc od středy dočasně pověřený vedením Úřadu práce poté, co ministr Jurečka odvolal generálního ředitele Viktora Najmona.

Náměstek Seznam Zprávám v rozhovoru, který proběhl ještě před jeho dočasným jmenováním, popsal, že se pracuje na hlubší proměně úřadů práce.

Vedle možnosti žádat o dávky on-line má například přibýt i možnost přes internet sledovat průběh schvalování žádosti z pohledu žadatele o dávky, ale i automatizace samotného schvalování žádostí. Tím se mají uvolnit ruce úředníkům, aby se mohli soustředit na složitější případy.

„Mým úkolem je z pracovníků na úřadech práce vzít banální činnosti, ty bude zpracovávat automat, a nechat jim dostatek času na složité věci. A tímto začít jejich transformaci na někoho, kdo má přiměřené množství času na klienta a je schopen se klientovi věnovat, tak jak od něj klient a zákonodárce očekává,“ vysvětluje náměstek Trpkoš, jaká změna má v letošním roce proběhnout.

Změnit by se tak měla i povaha práce úředníků, kteří se mají měnit v „poradce“. Právě tak Karel Trpkoš o pracovnících mluví a líčí, že úřady práce mají projít podobnou proměnou, kterou umožnila digitalizace v posledních letech v bankách nebo pojišťovnách, kdy na pobočky chodí klienti většinou řešit komplikovanější problémy a jednoduché požadavky řeší on-line.

„Platí ale, že možnost dojít na pobočku a fyzicky podat žádost bude vždycky existovat, budeme to podporovat a budeme se snažit, aby si člověk mohl vybrat jakýkoliv komunikační kanál,“ zdůrazňuje Karel Trpkoš.

Úřad jako atraktivní zaměstnavatel

Náměstek popisuje, že usiluje i o to, aby práce na úřadech získala lepší image. Součástí má být i lepší finanční ohodnocení pro pracovníky.

„Chceme, aby byli placení jako poradci. Chceme být atraktivní zaměstnavatel, kde máte jako zaměstnanec vizi, že někomu pomáháte,“ říká náměstek a tvrdí, že právě na platové podmínky úředníků se chce během letošního roku ministerstvo zaměřit.

Novou elektronickou vstupní branou do světa dávek se má z pohledu klienta stát portál Jenda. Ten ministerstvo spustilo během loňského roku, aby dokázalo odbavit jednorázový pětitisícikorunový příspěvek na dítě, a portál obstál v zátěžovém testu.

Podle Karla Trpkoše zájem o on-line vyřizování jednorázového příspěvku na dítě předčil i odhady ministerstva, které pracovalo s tím, že zhruba polovina lidí bude chtít žádat on-line a druhá se dostaví osobně. Reálně ale zhruba 75 procent rodičů podalo žádost on-line. A náměstek zdůrazňuje, že přes 90 procent žádostí bylo i automaticky zpracováno.

V podobném duchu mají začít fungovat i další dávky státní sociální podpory.

Do budoucna je podle Trpkoše představa taková, že zhruba na 80 procent dávek nebude muset „sáhnout lidská ruka“, a úředníci se tak budou moci věnovat zbylým 20 procentům s větší péčí.

Elektronicky zažádat i zpracovat

Od příštího ledna má být podle Karla Trpkoše plně digitalizován příspěvek na bydlení, přídavek na děti, rodičovský příspěvek, porodné a pohřebné.

„To bychom měli být schopni zvládnout, ale možná přibude agenda související s přesunem ukrajinských uprchlíků do českých dávek, a přednostně proto digitalizujeme například příspěvek na živobytí nebo doplatek na bydlení,“ říká Karel Trpkoš.

Právě takzvané ukrajinské dávky přitom aktuálně fungují v režimu, kdy v 92 procentech je proces zcela automatizovaný.

Automatizací sociálních dávek by měli mít úředníci více prostoru například na řešení dávek v hmotné nouzi, jako je mimořádná okamžitá pomoc, příspěvek na živobytí nebo doplatek na bydlení.

„Za mě jsou dávky v hmotné nouzi nejsložitěji poskytované dávky. Protože znamenají celkové posouzení vaší životní situace. U hmotné nouze poradce posuzuje celkovou životní situaci a rozhodne. To nezautomatizujete. Pořád tady zůstane erudice a zkušenost poradce,“ zmiňuje Trpkoš.

Reklama

Doporučované