Hlavní obsah

Žádost o 5 000 korun stáhli a podali znovu. Ministerstvo to nedoporučuje

Foto: Shutterstock.com

Podle ministerstva práce čeká na vyplacení jednorázového příspěvku jen zlomek lidí a většina už má vyplaceno. Ilustrační foto.

Reklama

Řádově tisíce rodičů, kteří zažádali o jednorázový příspěvek na dítě, následně svoji žádost zrušily a podaly znovu. To vše s vidinou, že výplatu peněz urychlí. Naopak to může způsobovat problémy, zní z ministerstva práce.

Článek

„Měla bych otázečku: ten kdo rušil a podával novou žádost, za jak dlouho vám tu starou zrušili?“ ptá se uživatelka vystupující jako Lenka na sociální síti ve skupině, kde si lidé navzájem radí ohledně jednorázového příspěvku na dítě.

Aktuálně si zde zejména sdělují, jestli stále na peníze čekají nebo už mají zprávu, že jsou peníze na cestě, případně zda už rovnou dorazily.

O pár dní dříve se jedna uživatelka pochlubila s pozitivní zkušeností: „Včera mi zrušili na úřadě práce první žádost a hned schválili druhou a dnes peníze na účtě.“

Podle Ministerstva práce a sociálních věcí ale právě rušení a podávání nové žádosti vyplácení komplikují.

„Někteří z různých více či méně pochopitelných důvodů podali žádost dvakrát. Komplikace tedy v některých případech mohou být také na straně žadatelů,“ vysvětluje Jakub Augusta z tiskového oddělení resortu práce a popisuje, že registrují řádově tisíce případů, kdy se žádosti o příspěvek na dítě duplikovaly.

Nestihli jste zažádat? Stále můžete

Přestože většina rodičů zažádala o pět tisíc korun na dítě hned během srpna, neznamená to, že ostatní na peníze ztratili nárok.

Zažádat můžete až do poloviny příštího roku:

Problém s vojáky, policisty i poctivci

Celkově do čtvrtka 22. září dorazilo na ministerstvo práce 824 tisíc žádostí na více než 1,2 milionu dětí. Z toho je celkově 746 tisíc žádostí vyřízeno a vyplaceno nebo rodiče peníze velmi brzo obdrží.

Podle Augusty zbývá vypořádat zhruba 17 tisíc žádostí. Zdůrazňuje, že jde o zlomek z celkového počtu.

„Nejčastěji je třeba upřesnit informace o příjmech domácností. Typicky cizinci nebo policisté a vojáci, kteří své příjmy nehlásí finančním úřadům,“ popisuje mluvčí.

Zdržení ale může nastat i u žadatelů, kteří si zvolili, že chtějí, aby jim před vyplacením jednorázové dávky zkontrolovali, jestli na ni mají nárok. „Není vyloučeno, že vyřízení příspěvku v takovém případě trvá o něco déle. V 30denní lhůtě ale většinou zvládáme příspěvek vyplácet i těmto žadatelům,“ zmiňuje Jakub Augusta.

To je i příklad Martiny, která žádala na své dvě děti. „Počítala jsem s tím, že příspěvek přijde na přelomu srpna, září. A nic. Pak jsem tedy počítala, že přijde do 15. září a opět nic. Jen 15. září večer přišel e-mail, že žádost bude vyřízena v prodloužené lhůtě 60 dnů. Žádná zmínka, z jakého důvodu, žádná výzva k doplnění čehokoliv, prostě jen toto strohé vyjádření,“ líčí žena svoji zkušenost a potvrzuje, že zaškrtla možnost zkontrolování před vyplacením.

„Nicméně jsem předpokládala, že součinnost okresní správy sociálního zabezpečení a finančního úřadu bude v dnešní, elektronické době fungovat v řádu dní,“ říká Martina, která následně raději na úřad i volala a dozvěděla se, že se ještě prověřují příjmy manžela.

„Nejvíc mě vytáčí, že člověk ani nemá možnost zjistit, v čem je problém a jak to urychlit,“ dodává rodička-žadatelka.

Obecně resort práce doporučuje právě podobný postup, tedy zkontaktovat úřad. Pokud nebude dávka vyplacená ve lhůtě do 30 dnů, mají žadatelé dostat informativní SMS zprávu, že se žádost bude řešit v prodloužené správní lhůtě 60 dnů.

„To je standardní proces. V případě jakýchkoliv dotazů mohou klienti využít naše call centrum na čísle 950 194 444,“ uzavírá mluvčí Augusta.

Reklama

Doporučované