Hlavní obsah

Došel i milkshake v McDonaldu. V Británii chybí řidiči nákladních vozidel

Foto: Profimedia.cz

Prázdné regály na hotová balená jídla zachycené 26. srpna v londýnském obchodě Sainsbury's.

Reklama

Na konci září vyprší odkladná lhůta pro změnu pravidel dovozu zboží do Velké Británie. To může prohloubit již aktuální problém nedostatku řidičů nákladních vozů, který v zemi může vést i k nedostatku potravin na pultech obchodů.

Článek

Hrozba chybějícího zboží a potravin se objevila v době, kdy se ve Velké Británii prohloubil nedostatek řidičů nákladních automobilů. V posledních dvou týdnech se ve Velké Británii nedostatek potravin a nápojů dotýká řady supermarketů, ale i největších fastfoodů v zemi McDonald's a Nando's.

Dokonce i britské školy se před novým školním rokem mají podle britských médií připravit na nedostatek potravin, velkoobchodníci školy vyzvali, aby se „zásobily“. Nový školní rok bude znamenat zvýšené nároky na dodavatele a velkoobchodníky, z nichž mnozí mají problémy s distribucí potravin a nápojů již teď.

„Přijímáme veškerá opatření, abychom zajistili dodávky zákazníkům. Totéž se nedá říci o dodavatelích, kteří doručují výrobky do našich skladů. Ještě více nás frustruje nedostatečná komunikace ze strany některých dodavatelů,“ řekl jeden z ředitelů velkoobchodu webu The Grocer.

Společnosti Tesco i Iceland v srpnu uvedly, že očekávají nedostatek zboží na pultech zejména v klíčovém období, které nastane před Vánocemi. Nedostatek řidičů, kteří by pokryli vzrůstající poptávku, podle webu BBC způsobila kombinace pandemie covidu-19, brexitu i dalších faktorů.

Chybí až 90 tisíc řidičů

Mnoho britských firem pokládá za takřka nemožné sehnat zásoby poté, co v důsledku brexitu opustily Spojené království desítky tisíc evropských řidičů nákladních automobilů. A pandemie covidu-19 situaci jen zhoršila, pro začínající řidiče totiž vytvořila řadu nových překážek.

Tom Holder z Britského maloobchodního konsorcia (BRC) tvrdí, že chybí přibližně 90 000 řidičů těžkých nákladních vozidel. Ti podle něj přepravují potraviny a další zboží z farem a továren do skladů a z distribučních center do obchodů. „Tento nedostatek znamená, že některé dodávky se prostě nemohou uskutečnit, jindy se znatelně zvyšují náklady,“ řekl Holder.

Podle Alexe Veitche z obchodní organizace Logistics UK od začátku pandemie přišlo o možnost získání oprávnění k řízení nákladních vozidel ve Velké Británii až 45 000 lidí. Dodal, že zemi také opustily desítky tisíc evropských řidičů.

„To, co by bylo řešitelným problémem, kdyby šlo jen o brexit, se kvůli koronaviru stalo velmi znepokojivým a obtížně řešitelným problémem,“ uvedl Veitch pro web NPR.

Nová pravidla pro dovoz zboží

Před blížící se řadou problémů při dovozu potravin do Spojeného království varovala i společnost Marks & Spencer (M&S). Potíže podle firmy zejména nastanou v momentě, kdy se příští měsíc na základě „dohody o brexitu“ změní pravidla pro dovoz a vývoz zboží ze země. Na konci září totiž skončí odkladná lhůta pro dovozní kontroly.

V dopise dodavatelům společnost uvedla, že na nové dokumenty, kterými se řidiči nákladních vozů budou muset prokazovat již od příštího měsíce, nejsou připraveny orgány Spojeného království ani Evropské unie. Podle nových pravidel budou řidiči kamionů dovážející zboží potřebovat přibližně 700 stran dokumentů, píše BBC.

Řidiči, jako například polský občan Tomasz Orynski, za nedostatkem britských řidičů vidí zejména výši mezd. Problematické ale jsou i pracovní podmínky, jimž jsou evropští řidiči za běžných okolností vystavováni. Polští řidiči kamionů se podle Orynského nyní hojně vracejí do domovské země, protože tam mohou vést lepší život.

„Mnoho let se nedělalo nic pro zlepšení života řidičů, protože Británie spoléhala na levné řidiče z východní Evropy,“ uvedl pro NPR Orynski, který žije ve Skotsku.

McDonald bez mléčných koktejlů, Nando‘s bez kuřat

Minulý měsíc Velká Británie zavedla dočasné opatření, které umožňuje řidičům kamionů pracovat déle. Úřady také uvedly, že zváží další možnosti, jak řidičům pracovní podmínky vylepšit. Mohlo by jít například o zjednodušení vydávání licencí, zvýšení kapacity testů a zlepšení pracovních podmínek.

Nedostatek řidičů kamionů je příčinou nedostatků zboží v mnoha oborech. Americký řetězec rychlého občerstvení McDonald‘s neměl po většinu minulého týdne k dispozici mléčné koktejly. Řetězci restaurací Nando's pro změnu došla kuřata, společnost tak v Británii uzavřela okolo padesátky prodejen. V posledních měsících hlásily problémy se zásobováním také supermarkety a čerpací stanice.

Podle BRC také v uplynulém měsíci kvůli „rostoucím nákladům na dopravu zboží a byrokracii související s brexitem“ prudce vzrostly ceny některých druhů zboží. Odborníci podle webu Independent varovali i před možným růstem cen potravin, který je podle nich v nadcházejících měsících „pravděpodobný“.

Reklama

Doporučované