Hlavní obsah

České dráhy zdraží maximálně o inflaci. ČD Cargo chystá další propouštění

Foto: České dráhy, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Generální ředitel železničního dopravce České dráhy slíbil, že letos nezdraží jízdné víc než o inflaci. Vlaky také řeší výpadky zabezpečovacích systémů při nízkých teplotách. Ty chce firma vyřešit do konce června.

Článek

České dráhy (ČD) letos zvednou cenu jízdného maximálně o inflaci. Letošní inflace se očekává do tří procent, loni železniční dopravce zvedal ceny v průměru o pět procent. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to řekl předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec.

„Bavíme-li se o zdražování v řádu jednotek korun, věřím, že je to něco, co naši cestující zvládnou, a my jim za to doručíme nejlepší možné vlaky s co nejlepší možnou službou,“ uvedl Krapinec.

České dráhy nyní řeší problémy s Evropským vlakovým zabezpečovacím systémem, který má strojvedoucím předávat informace k jízdě, povolené rychlosti a kontrolovat, zda jsou pokyny dodržovány, a předcházet tak nehodám. Docházelo však k výpadkům systému, vlaky s ním měly problém při nízkých teplotách.

„V naivní představě jsme žili, že když vlak má jezdit v zimě, tak to zařízení funguje i v zimě. Pak jsme od výrobců dostali doporučení, že bychom měli tu technologii za miliardy Kč v případě námrazy rozmrazovat kýblem s teplou vodou o 65 stupních. To asi uznáte, že není adekvátní,“ řekl Krapinec.

„Doporučení jsme neakceptovali,“ dodal šéf Českých drah. Spolehlivost systému při tom podle něj dosahuje více než 99 procent. „Systémem vybavujeme nižší stovky vozidel v rámci zpětné zástavby, nové vlaky ho mají z výroby,“ říká Krapinec.

Společnosti nyní řeší, aby se situace se zamrzáním radarů neopakovala. „Děláme vše proto, aby to bylo záležitostí jen loňské zimy,“ řekl Krapinec. Problém by chtěly České dráhy vyřešit do konce června.

Krapinec nevyloučil ani možné sankce vůči dodavateli systému. „Možná dojde i na nějaká penále. Není možné, abychom si pořídili pro provoz vlaku bezpečnostní systém a ten v zimě nefungoval,“ dodal.

Krize nákladní dopravy

Loni skončila společnost ČD Cargo ve ztrátě 946 milionů Kč. Za poslední dva roky klesla nákladní přeprava zboží po železnici o desetinu, loni byla dokonce nižší než během pandemie covidu-19.

„Nejde o krizi, která skončí, spíš jde o začátek nové éry. Musíme se smířit s tím, že se už nebude vozit klasická vozba, ale bude pokles přepravy uhlí pro teplárny, chemie, oceli, rudy, železných produktů,“ říká Krapinec.

Jen kvůli zavření hutí Liberty přišla společnost ČD Cargo o pět tun přepravovaného nákladu. ČD Cargo tak musí hledat náhradu. „Konkrétně tuhá alternativní paliva, biomasu, návoz a svoz z velkých staveb,“ popisuje šéf ČD.

Do roku 2030 si Česko dalo za cíl přesunout 30 procent silniční nákladní dopravy na ekologičtější železnici či vodu. Nyní však dochází k opačnému trendu, kdy firmy volí pro přepravu zboží spíš levnější kamiony a z kolejí prchají, což jde proti dosažení cíle. „Velmi pravděpodobně to nebude splněno,“ uvedl Krapinec.

Kdy by k přesunu 30 procent dopravy ze silnice jinam mělo dojít, nedokáže říct. „Je potřeba změnit vnější prostředí. V situaci, kde jsme dnes, si ČD Cargo jako akciová společnost pomoct sama o sobě nedokáže, aniž by musela významně redukovat kapacity, propouštět zaměstnance nebo výrazně měnit technologie,“ říká Krapinec.

ČD Cargo začalo dělat škrty na pracovních místech a bude v tom pokračovat. „Propouštění je v průběhu a neskončilo. Budeme se s lidmi bavit a nabízet jim místo ve skupině, protože kde má ČD Cargo přebytek, tak České dráhy mají nedostatek. Zaměstnancům se snažíme nabídnout co největší podporu,“ říká.

Do dubna ČD Cargo propustilo 420 zaměstnanců. Další propouštění podle Krapince bude větší než loni a pravděpodobně přesáhne 500 zaměstnanců.

Doporučované