Hlavní obsah

Další aerolinky viní Boeing ze ztráty. Tentokrát 200 milionů dolarů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Robin Guess, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Letecká společnost United Airlines musela v lednu kvůli problémům s letadly Boeing na tři týdny odstavit celou svou flotilu 737 MAX 9. Nyní škodu vyčíslila na 200 milionů dolarů, uvedla agentura BBC.

Článek

Aerolinky United Airlines obvinily Boeing, že kvůli potížím se stroji Boeing zaznamenala firma v prvním čtvrtletí ztrátu ve výši 200 milionů dolarů (4,7 miliardy korun). Společnost United Airlines má ve své flotile 79 letadel Boeing 737 MAX 9, což je více než u kteréhokoliv jiného konkurenta.

„Dvě stě milionů dolarů je velká rána pro jakoukoliv aerolinku,“ uvedl pro SZ Byznys, vedoucí Katedry letecké dopravy z Fakulty dopravní ČVUT Jakub Kraus. „Dle vyjádření United Airlines byl v prvním kvartálu rozdíl mezi realitou a kladným výsledkem minus 164 milionů dolarů). Ve výsledku se tak jedná o zisk za skvělý rok, který teď vlastně ale nenastane.“

Problémy odstartoval incident z 5. ledna, kdy se letadlu společnosti Alaska Airlines ve vzduchu odtrhla část trupu. Firma nyní čelí přísné kontrole ze strany regulátorů a po incidentu výrazně omezila výrobu.

Boeing už vyplatil Alaska Airlines odškodné ve výši 160 milionů dolarů. V přepočtu je to 3,7 miliardy korun. Nyní se k požadavku zaplatit za ztrátu přidaly i United Airlines.

V rámci vyšetřování inženýr Boeingu Sam Salehpour obvinil společnost, že při konstrukci letadel 787 a 777 nepostupovala obezřetně. Agentura BBC uvedla, že Salehpourovi bylo dokonce vyhrožováno výpovědí poté, co své obavy sdělil nadřízeným.

Salehpourovo tvrzení, že výrobce letadel urychlil výrobu letounu 787 a ignoroval přitom problémy v oblasti bezpečnosti i kvality, vyšetřuje americký Federální úřad pro letectví (FAA). Inženýr mimo jiné uvedl, že se nesprávně smontovávaly části trupu letadla. Problémy jsou prý také s modelem 777.

„Letecký průmysl bude pokračovat. I přes tyto situace u Boeingu se jedná o jednoho ze dvou světových výrobců,“ vysvětluje Kraus. Také si myslí, že i když podíl Boeingu na výrobě letadel klesá, tak má (společně s Airbusem) zajištěné objednávky na další dekádu. „Poptávka po létání je velká, je třeba mít oba hlavní výrobce,“ dodává.

„Všechny typy letadel jsou certifikovány, a pokud létají, tak je dosažena tzv. akceptovatelná úroveň provozní bezpečnosti. Od toho jsou zde dozorující úřady, aby v případě problémů zasáhly,“ vysvětlil vedoucí katedry v souvislosti s incidentem.

„Možná to není ideální situace, ale díky výměně informací v letectví, které je celosvětově propojené, vlastně všechny incidenty a nehody přispívají ke zvyšování bezpečnosti,“ komentuje Kraus. „Lidé chtějí létat, letecké společnosti chtějí letadla, dva výrobci musí dodávat.“

Reklama

Související témata:

Doporučované