Článek
Škoda Group a RegioJet uzavřely kontrakt za více než devět miliard korun. Výrobce dodá společnosti RegioJet 34 hybridních vlakových jednotek. Vlaky typu BEDMU (Battery Electric Diesel Multiple Unit) od prosince 2029 ušetří ročně až 19 tisíc tun emisí CO2.
Nové soupravy zavede dopravce na tratě v severovýchodních Čechách. Tamní železniční doprava totiž podle ředitele strategie společnosti Jiřího Schmidta vyžaduje „injekci“ kvůli zanedbanému rozvoji.
„Liberecký kraj je jediný kraj v České republice, který nemá ani jeden kilometr elektrizované sítě, má nejmenší podíl dvoukolejních tratí, až na výjimky žádné. Celý region čeká, co se tady s dopravou stane,“ popsal Schmidt.
Ačkoliv v druhé polovině 19. století patřily severní a východní Čechy mezi oblasti s nejvíce rozvinutým železničním systémem, během období 1. republiky a po 2. světové válce se na rozvoj železnic v regionu zapomnělo a do inovací se neinvestovalo. Jízdní doby tak v současnosti neodpovídají potřebám cestujících a železnice jsou zastaralé.
Nyní je potřeba železniční sítě v regionu elektrifikovat a zavést moderní řešení, které dopravu zrychlí.
„Cestujícím díky novým jednotkám a postupné modernizaci trati nabídneme rychlejší spojení. Třeba cesta mezi Pardubicemi a Libercem se zkrátí téměř o půl hodiny,“ okomentoval plány majitel RegioJetu Radim Jančura.
Spoj mezi Prahou a Turnovem se zkrátí o 35 minut a mírně se zrychlí i cesta mezi Libercem a Ústím nad Labem.
Spolupráce přinese 18 dvouvozových vlaků s kapacitou 120 míst a 16 třívozových, které nabídnou až 197 míst k sezení. Jedná se o hybridní modely, v nichž dieselová složka umožní delší dojezd při průběžném dobíjení baterií.
Je potřeba připravit infrastrukturu, míní expert
„Je to největší zakázka pro privátního operátora v České republice. Je to unikát, jedná se téměř o deset miliard,“ popsal spolupráci generální ředitel Škoda Group Petr Novotný.
„Děkuji Škodovce, že nám naslouchala a našli jsme řešení na zcela nový vlak, který vyřešil těžkou hlavu i Ministerstva dopravy, který si přál mít elektrický vlak. Bohužel druhá část ministerstva nefunguje tak, jak by si jedna část přála, tudíž tam ty dráty zatím nejsou. Našli jsme řešení, aby to mohlo jezdit pod elektrikou od první chvíle,“ uvedl Jančura na tiskové konferenci.
Služby RegioJet ovšem pro oživení dopravy v regionu nestačí, je potřeba na to připravit také infrastrukturu, jinak hrozí, že se investice promarní. To je v gesci Správy železnic a Ministerstva dopravy, upozorňuje Schmidt.
Klíčové je podle Schmidta zaměřit se na investice, které mají význam a cestující je pocítí. O to se stará například Svaz osobních železničních dopravců (SVOD), jehož je RegioJet členem. „Dlouhodobě kritizujeme to, že se často dává priorita projektům, které stojí strašně moc peněz, ale cestujícímu, který sedí ve vlaku a chce jet rychle a pohodlně, nic nepřinese. Teď jsme hodně kritizovali 17 miliard do nádraží v České Třebové, to je věc, která cestujícímu nepřinese nic,“ řekl pro SZ Byznys Schmidt.
Na čtyřech z pěti linek, které RegioJet na severovýchodě Čech převezme, jezdí v současnosti Arriva, píše ČTK. RegioJet v tendru nabídl ze všech uchazečů, mezi něž patřila také Arriva, České dráhy a Leo Express, nejnižší cenu. Podle ČTK počítá s denní kompenzací přes 1,99 milionu korun, což odpovídá zhruba 170 korunám za kilometr. Výsledná cena je zhruba o deset až 20 procent vyšší, než si nyní účtuje Arriva, která na tratích jezdí se staršími vlaky.