Hlavní obsah

Příliš laciné? Schillerová prověří prodej handlingu pražského letiště

Foto: Magdalena Kulasová

Handlingové společnosti odbavují mimo jiné pasažéry aerolinek a jejich zavazadla.

Společnost Czech Airlines Handling, odbavující cestující na pražském letišti, je na prodej po katastrofálním roce. Načasování a způsob čelí kritice. Ministerstvo financí proto postup státního Letiště Praha prověří.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Další prodej firmy spadající pod státní společnost Letiště Praha se stává terčem ostré kritiky. Zatímco loni se kritika týkala podmínek prodeje opravárenské společnosti Czech Airlines Technics, nyní míří na prodej Czech Airlines Handling (CSAH).

S jejími službami se setkávají cestující na pražském letišti například při odbavování svých zavazadel. Firma má na starosti i odbavení cestujících, vykládá letadla a dodává leteckým společnostem palivo a doplňuje ho do letadel.

Netransparentní prodej?

Prodej Czech Airlines Technics, která opravuje letadla, loni kritizoval jeden z uchazečů – kanadsko-brazilská společnost Drayton Aerospace, která provozuje opravny dopravních letadel zejména v Brazílii, Spojených arabských emirátech, Singapuru a jinde v Asii. Nyní se svými výhradami vůči prodeji CSAH netají konkurenční společnost Menzies Aviation, která také působí na pražském letišti.

„Nám nevadí samotný prodej společnosti Czech Airlines Handling. S čím však máme problém, je to, že Letiště Praha, resp. stát prodává společnost způsobem, který je z našeho pohledu netransparentní, diskriminační a v konečném důsledku nevede k dosažení nejvyšší možné ceny,“ uvádí Jiří Petržilka, který řídí byznysové aktivity Menzies Aviation ve východní Evropě.

Firma se se svými výhradami obrátila na Letiště Praha i na Ministerstvo financí, tedy vlastníka pražského letiště. „Ministerstvo financí výhrady k procesu prodeje obdrželo. V následujících dnech se s celou záležitostí podrobně seznámí paní ministryně a v koordinaci s předsedou dozorčí rady Letiště, managementem Letiště a příslušnou sekcí ministerstva ji prověří,“ říká Šárka Pavlasová z Ministerstva financí. Ministryní financí se minulý týden opět stala Alena Schillerová, která vystřídala Zbyňka Stanjuru.

I Letiště Praha na dotaz Seznam Zpráv Byznys sdělilo, že několikrát dostalo od přímého konkurenta Czech Airlines Handling výhrady k prodeji. „Celý proces je nastaven tak, aby byl v maximální možné míře v souladu s praxí běžně uplatňovanou u transakcí obdobného charakteru,“ říká Jan Schlenker, manažer firemní komunikace Letiště Praha. Proces případného prodeje podílu v CSAH je podle něj veden „v souladu s platnými právními předpisy a ve spolupráci s renomovaným transakčním poradcem“. Tím je poradenská firma EY.

Podle Petržilky však může letiště handlingovou firmu prodat pod cenou. „Nabízená cena, která se objevila v médiích, tedy částka kolem 500 milionů korun, je podle našeho názoru, vzhledem k majetku firmy a postavení na trhu, několikanásobně nižší, než by měla být a v konečném důsledku povede velmi pravděpodobně k nepovolené podpoře našeho konkurenta,“ kritizuje Petržilka.

Letiště Praha se odmítlo k cenovým spekulacím vyjádřit. „Veškeré kroky související s případnou transakcí jsou činěny tak, aby byl postup v plném souladu s platnými právními předpisy, včetně pravidel veřejné podpory,“ dodává Schlenker.

Nezvyklý prodej ztrátové firmy

Údiv vzbuzuje i načasování prodeje. Czech Airlines Handlig totiž v posledních letech prodělávají. V minulém roce skončila firma ve ztrátě téměř 52 milionů korun, když o rok dříve to bylo 17,2 milionu korun. Loni ke ztrátě mohly přispět i problémy společnosti, která v létě nezvládala plynule odbavovat cestující. Během období dovolených se ztratilo 1600 zavazadel, která firma odbavovala. „Nedává žádný smysl to v současnosti prodávat,“ říká hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.

Podle Bartoně se totiž firma ve ztrátě prodává jen ve chvíli, kdy ji vlastník není schopen vrátit do zisku nebo ji potřebuje prodat, aby získal vůbec nějakou hotovost či v případě, kdy se trhu nedaří. „Žádná z těchto věcí neplatí,“ dodává Bartoň s tím, že majitel CSAH - Letiště Praha - je finančně silný.

Trh letecké přepravy roste kvůli overturismu na celém světě, což by mělo pomoci handlingu k zisku, platí to i pro pražské letiště. V leteckých kruzích se ostatně hovoří o tom, že už příští rok by mohla být firma v plusu.

Největšího českého dopravce Smartwings navíc získají turecké aerolinky Pegasus Airlines, což přinese růst letecké dopravy v Praze a tím i více zakázek pro handling, upozorňuje Bartoň. „Po této informaci prodávat nyní firmu se ztrátou nedává už tuplem žádný smysl,“ dodává.

Okolo prodeje CSAH navíc panuje řada neznámých. Letiště Praha totiž neodpovědělo na otázky, kolik společností bylo v tendru osloveno a zda bylo na prodej handlingové firmy vypsáno výběrové řízení.

Mezi zájemci jsou podle informací SZ Byznys belgická společnost Aviapartner a švýcarský handlingový obr Swissport, který má být favoritem. Za celou firmu má nabízet kolem půl miliardy korun, uvedly Hospodářské noviny. Samotné letiště podle zdrojů listu požaduje za CSAH nižší stovky milionů korun.

Finančníci ale vidí cenu CSAH výrazně výše. „Kupní cena za stoprocentní podíl by se mohla pohybovat mezi 0,5 až jednou miliardou korun,“ upozorňuje hlavní analytik poradenské skupiny Talers Martin Vachata. Podle hrubého odhadu experta z investičního bankovnictví, který si nepřál být jmenován, by se cena mohla pohybovat mezi 0,96 až 1,44 miliardy korun.

Přílišné požadavky na kupce

I při loňském pokusu o prodej zmíněných Czech Airlines Technics se objevila ostrá kritika. „Soutěž má slabá místa. Kritéria pro výběr strategického partnera nejsou vůbec definovaná. Nerozumíme, podle čeho bude zadavatel vybírat. Logicky bych čekal, že kritériem bude nabídnutá cena,“ kritizoval prodej loni pro HN šéf Drayton Aerospace Hussein Lookmanjee, jehož firma zaměstnává celosvětové přes 700 lidí a utrží přes 100 milionů dolarů.

Letiště například určilo, že se prodává 65 procent opravárenské společnosti, 35 procent si ponechá. V podmínkách si zároveň vymínilo významné pravomoci a manažerskou kontrolu prostřednictvím dozorčí rady. Právě to mohlo být podle šéfa Drayton Aerospace velký problém pro nadnárodní strategické hráče – zaplatit cenu za majoritní podíl a nemít prakticky žádné páky na strategické směřování firmy. Výhrad ale bylo povícero. Letiště nakonec prodej zrušilo.

Doporučované