Článek
Evropská komise měla už příští týden oznámit, jestli na svých dosavadních ekoplánech trvá. Zástupci automobilového průmyslu a některých členských zemí ji ale nabádají, ať je zmírní. Podle eurokomisaře Apostolose Tzitzikostase se urychleně pracuje na kompromisu. Jeho výsledky ale Brusel možná zveřejní až později, než plánoval.
Po roce 2035 by prý na evropském trhu mohla zůstávat i nová auta se spalovacími motory. „Nevyhýbáme se žádnému technologickému řešení,“ odpověděl Tzitzikostas, když se ho na to Handelsblatt výslovně zeptal. „Musíme být opatrní, abychom neohrozili naši konkurenceschopnost,“ dodal komisař s ohledem na evropský autoprůmysl.
Klasická auta by sice v nějaké formě mohla zůstat. Výměnou za to by je ale musela pohánět například syntetická paliva. Samostatným tématem je budoucnost hybridů kombinujících jízdu na benzin a elektřinu, které jsou ale z ekologického pohledu méně problematické a Brusel by na ně mohl pohlížet pozitivněji.
Samotná cesta ke klimatické neutralitě by mohla vést trochu jiným směrem. Podle magazínu Wirtschaftswoche se Evropská komise nejspíš zaměří na jednu část automobilového trhu, zatímco té druhé dá volnější ruku. Domácnosti by prý mohly i po roce 2035 dál nakupovat auta se spalovacími motory. Zato firmy budou muset plnit přísnější emisní cíle u svých flotil.
Z politického pohledu by to bylo „osekání“ té ožehavější části plánu, z ekonomického pohledu je to pro automobilky pořád citelná rána. Prodejům v Evropě totiž jasně dominují firemní auta, nikoliv soukromá.















