Hlavní obsah

Neznámý kupec neváhal. Víc než 120 let starý Mercedes koupil za 280 milionů

Nejdražší nejstarší supersport na světě - 1903 Mercedes-Simplex 60 HP „Roi des Belges“. Bez komentáře.Video: Good & Company

 

Reklama

Tento vůz byl rekordně drahý už v době, kdy si jej před více než 120 lety koupil britský mediální magnát. Mercedes-Simplex 60 HP jako první z moderních vozů fascinuje dodnes, a tak i cena předčila odhady.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Spojení jmen Mercedes a Harmsworth – známé automobilky a mediálního magnáta (někdejšího zakladatele listů Daily Mirror a Mail nebo vlastníka The Times) – je pro leckoho životní investiční příležitost. Také proto už v lednu kalifornská společnost Gooding & Company, zaměřující se na dražby klasických aut, ohlásila nabídku exkluzivního modelu 1903 Mercedes-Simplex 60 HP „Roi des Belges“. Uvedla, že čeká cenu nejméně 10 milionů dolarů.

Vítězný závoďák a sběratelský kus s historickým významem, který byl v rodovém vlastnictví Harmsworthů po 121 let, movité zájemce skutečně přilákal.

Rekordman tehdy i dnes. Proč?

Konečná částka, včetně poplatků, za kterou anonymní kupec tento historický kousek v pátek získal, byla 12,1 milionu dolarů (v přepočtu více než 280 milionů korun). Mediální magnát i motoristický nadšenec Alfred Harmsworth jej přitom v roce 1903 koupil podle odhadů za 10 tisíc dolarů, což ani dříve nebyly malé peníze - roční plat byl tehdy v průměru okolo 438 dolarů, a tak by na vůz běžný zaměstnanec šetřil nejméně 22 let. Exkluzivní a rekordní tak byl vůz už i ve své době.

Mercedes-Simplex 60 HP má čtyřválcový motor s objemem 9,25 litru a 60 HP v jeho názvu značí výkon 60 koní. Ve své době dominoval závodním okruhům a do roku 1905 má na svědomí také několik rychlostních rekordů. Za tyto tři roky se jej vyrobilo jen 102 kusů a jeden z prvních si objednal právě Alfred Harmsworth. Mimo jiné mu určitě sedlo provedení karoserie ve stylu „Roi des Belges“, které představovalo motoristický luxus až do 20. let minulého století. A registrační značka vozu A 730 patřila mezi první, které Rada hrabství Londýn vydala.

Vůz by tak byl zřejmě cenný i bez spojení s mediálním magnátem. Historicky byl na samotném startu spojení bohatých byznysmenů a drahých aut.

Co k Mercedesu 60 HP vedlo? I smrtelná nehoda

Průkopníci autoprůmyslu, Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach, založili svůj podnik Daimler-Motoren-Gesellschaft v roce 1890 a připsali si řadu inovací a vynálezů – jako třeba automatický karburátor či první dvouválcový řadový motor, kterým také v roce 1897 vybavili své první auto jménem Phoenix o výkonu až osmi koní. Hned o rok později už měli i čtyřválcový motor a výkon rostl.

Phoenixů se všiml i rakousko-maďarský diplomat a podnikatel Emil Jellinek, který si jeden z vozů o výkonu 12 koní objednal a nechal jej závodit v jednom ze silničních závodů ve Francii, přičemž jej pojmenoval „Mercedes“ po své dceři. Auto vyhrálo a to byznysmena vedlo k nákupu dalších kusů a dalším okruhům. Při jednom z nich se ale ukázalo, že stroje jsou tak silné, až je obtížné je řídit – Jellinkova řidiče to stálo život, a vyvstala tak potřeba změnit jejich design.

V roce 1900 zemřel Gottlieb Daimler a jeho pozici v DMG převzal jeho syn. Spolu s Maybachem úplně předělali své vozy – prodloužili, snížili a rozšířili karoserii a i motor posadili kvůli těžišti níž. Přidali řadu vylepšení jako například vodou chlazené bubnové brzdy nebo čtyřstupňovou převodovku. A právě tuto řadu začali nazývat „prvními moderními auty“. Jejich první výtvory přišly na trh v lednu 1901 a osvědčily se i v závodech. Začaly se prodávat jako Mercedes 35 HP a inženýři se samozřejmě nezastavili, takže nutně musel přijít další model.

Alfred Harmsworth, který si Mercedes-Simplex 60 HP koupil v roce 1903, zemřel v roce 1922 a vůz tehdy zdědil jeho 12letý syn John, který ale podědil i otcovo nadšení a v roce 1954 jej nechal restaurovat, načež se zúčastnil řady jízd veteránů. Od 60. let bylo vystaveno v Beaulieu Motor Museum v jižní Anglii, které je dnes známé jako National Motor Museum. Po celou dobu až do minulého týdne zůstávalo v majetku rodiny a podle Gooding & Company je vůz jediným z vyrobených modelů, který od výroby do aukce nezměnil majitele. A také jediným přeživším kusem, který má úplnou dokumentaci své závodní historie.

Reklama

Doporučované