Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Najít místo pro výrobu je dnes složité. Musíte být tam, kde máte vývoj, něco musíte dělat v levnějších zemích, abyste byli konkurenceschopní, a pak jsou trhy, kde musíte být, aby vás tam vůbec pustili. Díváte se na tři místa najednou,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys průmyslník Martin Wichterle.
Jeho skupina Wikov Industry se proto chystá posílit jak v USA, tak v Indii. „Americký trh je sám o sobě zajímavý a velký a jestli tam chcete být, musíte být blízko zákazníkovi,“ dodává Wichterle.
Jakou má české strojírenství ve světě pověst?
Asi bude záležet na tom, kde. V místech, kde mělo Československo dlouhou tradici v dodávkách, ať už je to Asie nebo střední a východní Evropa, tam si stojíme dobře. Tam máme reference, tam jsou desítky let fungující stroje a investiční celky a na to lze navázat.
A jinde?
České strojírenství ze světa masivně vymizelo po druhé světové válce. Nejsme světoznámí, ale celkově je to jméno dobré.
Pověst českého skla je lepší, ale jak je to s výkonem skláren? Vy jste jednou řekl, že na skle se v Česku vydělat nedá.
Úplně na něm nezbohatnete, ale může vydělávat dobré peníze. Levné sklo se tu vyrábět nedá, když ale zkombinujete českou řemeslnost s českým designem, který tu přidanou hodnotu umocní a je ve světě vnímaný velmi pozitivně…
Jaký byl tedy loni hospodářský výsledek skláren?
Dlouhodobě vyděláváme a rosteme, a to i letos.Chystáme i další investice. EBITDA (zisk před úroky, daněmi a odpisy, pozn. red.) byla 20 až 30 milionů.
A jak se dařilo celému Wikov Industry, skupině která zahrnuje devět firem?
Na podzim minulého roku jsme udělali významnou akvizici, do skupiny přibyla výroba vodních turbín Litostroj. Konsolidovaný výsledek se ještě dopočítává, ale s malými odchylkami náš provozní hospodářský výsledek přesáhl 600 milionů korun.
Jak český průmysl nastartovat k ještě lepším výkonům?
Český průmysl prochází turbulentním obdobím, které je dáno těmi geopolitickými změnami a americkou celní politikou. Pro náš relativně flexibilní průmysl to ale může být výhoda. Díky tomu český průmysl roste, i když ten německý klesá. To vše jsou známky toho, že se dokážeme postavit na vlastní nohy. Musíme ale opravdu reagovat na to, že změna neznamená nebezpečí. A velkou příležitostí samozřejmě je jít do vlastních produktů a vymanit se z té subdodavatelské ekonomiky. Obzvlášť když třeba automobilový průmysl už takové naděje růstu do budoucna nedává.
Amerika? Investoři teď vyčkávají
Zmínil jste vaši novou akvizici, díky které jste posílili přítomnost v Americe, dovážíte tam i převodovky. Jak se vás dotýká aktuální nejistota spojená s Amerikou?
Nejistota je přesné slovo, ty dopady jsou hlavně v té nejistotě. Na to se opravdu reagovat nedá, protože za 14 dní to je jinak. Nejenom my v Evropě, ale i američtí investoři vyčkávají. My konkrétně vyrábíme v Americe, hodně dovážíme z Kanady, z Evropy, něco nakupujeme v Číně - tohle je opravdu hodně složitý mix. Teď se nedá dělat nic než čekat, až se situace uklidní, a poté se podle toho zachovat.
Přece nebude celý byznys čekat…
Byznys se samozřejmě odehrává, ale co brzdí, jsou investiční záměry. Vy totiž s nějakou investicí počítáte v horizontu návratnosti řady let a pro tu řadu let potřebujete maximálně dobře odhadnout vývoj trhu. Když tuto jistotu nemáte, vyčkáváte. A to je popis situace v Americe.
Vy také s nějakou investicí vyčkáváte?
Máme plány v Americe dál expandovat. Tohle ale není o clech, americký trh je sám o sobě zajímavý a velký a jestli tam chcete být, musíte být blízko zákazníkovi. Podnikání je tam trošku snazší a méně regulované, takže máme zájem skočit do Ameriky ještě výrazněji. Tohle se nezmění na základě cel a tarifů.
Jak výrazněji tam chcete působit?
Teď jsme tam přítomní jednak v oblasti převodovek a jednak ve vodní energetice, kde chceme jít výrazně do výroby. Americký trh je poměrně velký a chce to po nás. Spousta zakázek je státních a tohle je jedno z kritérií.
Takže budete stavět nějakou výrobní halu?
Budeme tam asi mít výrobní halu a do ní nějaké stroje. K tomu by mělo dojít v průběhu tohoto roku, nebo počátkem příštího roku. Vedle toho máme ale zájem růst i v oblasti průmyslových převodovek. Tam trošku vyčkáváme. Máme silné zázemí v Kanadě, kde máme tři výrobní podniky, a čekáme jak se kanadsko-americký vztah vyřeší.
Jak vychází výroba Kanada versus Amerika?
Kanada je výrazně levnější ve všech aspektech. Možná jen pozemky jsou tam dražší, ale pracovní síla zhruba o 30 procent levnější, alespoň co se týká kvalifikované síly v průmyslu. V Americe zmizela výroba, oni prostě odešli do služeb.
Kanada je tedy výhodnější a ještě před administrativou Donalda Trumpa odtud byl velice jednoduchý přístup na americký trh, čehož velká spousta firem využívala.
Přestěhovat výrobu ale není úplně jednoduché, nestěhujete jen stroje, musíte stěhovat lidi. A když máte kvalifikovanou výrobu,hledáte správná místa, což v Americe není úplně jednoduché a ani levné.
Ještě se vrátím k vašemu závodu na turbíny, jak bude velký?
My stále masivně dovážíme z Evropy kritické komponenty, tedy oběžné kolo. To stále chceme vyrábět ve Slovinsku, pak jsou ale komponenty kolem tohoto oběžného kola. Ty jsou docela velké, ale nejsou tak složité na výrobu a s nimi budeme začínat v Americe. Něco možná na místním trhu koupíme, něco tam zainvestujeme. Budeme postupovat krok za krokem. Ty první investice se budou pohybovat do deseti milionů dolarů max. A z toho porosteme dál.
A kolik lidí budete zhruba potřebovat?
To jsou první desítky lidí.
Od Donalda Trumpa slyšíme, jak láká firmy do USA. Vychází Amerika výrobcům vstříc?
Amerika obecně byznysu vychází víc vstříc, ať už je to z hlediska různých povolovacích předpisů, flexibilitě pracovní síly… Je schopná vám nabídnout daňové pobídky. Není to na bázi nárokové ekonomiky, kde dostanete peníze. Tam stát říká: Když budete vydělávat víc, nesebereme vám z vašeho výdělku tolik. A začít v Americe je jednodušší.
Láká nás Indie
Co v dnešní době výroba v Asii?
V Asii jsme začali před rokem výrobou v Indii. Indie nás láká, je to velký a rostoucí trh. Už jen z titulu počtu obyvatel bude zajímavou ekonomikou. Indii chceme dál rozvíjet.
Co to znamená?
Začali jsme tam dělat průmyslové převodovky, zejména pro kolejová vozidla, vlaky, metro. V těchto investicích je největší boom. Začínáme tady, ale postupně tam chceme mít celou řadu produktů, které vyrábíme. Nepůjde však o přesun výroby, ale o růst na další trh.
Najít místo pro výrobu je dnes složité. Musíte být tam, kde máte vývoj, něco musíte dělat v levnějších zemích, abyste byli konkurenceschopní, a pak jsou trhy, kde musíte být, aby vás tam vůbec pustili. Díváte se na tři místa najednou.
Jak velký potenciál vidíte právě v Indii? Co všechno tam můžete dělat?
Budeme reagovat na poptávku. Dnes jsme v celé řadě segmentů od důlního průmyslu přes ropný průmysl až po energetiku. Musíme tam vidět rozměr trhu, poptávku a pak věřím tomu, že s našimi produkty uspějeme.