Hlavní obsah

Covidový risk: Otevřeli nové kavárny. I když prodělávají a vyhlíží lockdown

Foto: Shutterstock.com

Lagardère otevřela i v pandemii čtyři nové pobočky Costa Coffee.

Reklama

Češi omezují pohyb. Obchodům Mr. Baker i kavárnám Costa Coffee během krátké doby klesla návštěvnost o 30 procent, řekl Seznam Zprávám Richard Procházka, ředitel Lagardère Travel Retail.

Článek

Dvě tuzemské firmy z francouzské skupiny Lagardère Group jsou lídrem v cestovním maloobchodu. Většinu z 350 poboček trafik Relay, kaváren Costa Coffee nebo pekáren Mr. Baker, Hello a Paul provozují na dopravních cestách, jako jsou nádraží a stanice metra. Desítky obchodů má firma v duty free zóně pražského Letiště Václava Havla. A další v kancelářských zónách.

Všechny prodejny kromě trafik poslala koronavirová krize do ztráty. Lépe by podle Richarda Procházky, šéfa Lagardère Travel Retail a také jednatele Lagardère Duty Free, mělo být až příští rok. Loni skončila první zmíněná společnost ve ztrátě 409 milionů korun a 27 obchodů na letišti ve ztrátě přes 161 milionů korun. Mírnější ztrátu čekají i letos.

Další hrozbou je podle Procházky kromě chystaných vládních opatření vysoká inflace.

Máme další obavy z inflačních doložek, které má téměř každý v nájemních smlouvách.
Richard Procházka, šéf Lagardère Travel Retail a jednatel Lagardère Duty Free

„Máme další obavy z inflačních doložek, které má téměř každý v nájemních smlouvách. S rostoucí inflací se bojíme, že majitelé prostor plně doložky využijí,“ říká. Provozovateli stovek obchodů by hrozilo, že bude doplácet desítky milionů na nájmech. Věří ale, že se s majiteli nemovitostí dohodne na řešení.

Foto: Lagardere Travel Retail.

Richard Procházka, ředitel společnosti Lagardère Travel Retail, která provozuje trafiky Relay, pekárny Mr. Baker a kavárny Costa Coffee.

Jak se cítíte, když vidíte, že se opět všechno každou hodinu mění?

Jsem čím dál nervóznější, když sleduji, jak se situace zhoršuje. Zavání to lockdownem.

Nakolik vás zasáhnou aktuální vládní opatření, tj. „lockdown pro neočkované“?

Určitě nás to nejvíc postihne v divizi food service, kde kontrolujeme covid pasy, a následkem toho máme v prvních dnech pokles návštěvnosti zhruba o 30 procent. Jsme zodpovědní, kontrolujeme pasy všude, abychom se pokud možno vyhnuli lockdownu. Věříme, že to nebude dlouho trvat a brzy se vrátíme do normálu.

Nastal pokles nejen v restauracích, ale i ve vašich pekárnách Mr. Baker, Hello nebo kavárnách jako je Costa Coffee?

Ano. Není to ale jen odraz aktuálních vládních opatření. Hodně lidí je v karanténě, vyřazeno z normálního života, hodně firem vyslyšelo vládní opatření a jejich zaměstnanci pracují z domova. Aktivita ve městech a na dopravních uzlech poklesla. Dopad covidu je tam nejintenzivnější. Pociťujeme to na letišti, na železničních nádražích i v metru, kde máme většinu prodejen. Část máme také v obchodních centrech a v kancelářských budovách.

Jak celkově pro Lagardère v České republice dopadl loňský rok a který formát odnesl pandemii nejvíc?

Velký dopad to mělo na naši divizi duty free. Letiště Václava Havla v Praze, kde máme 27 duty free obchodů, zaznamenalo dramatický odliv cestujících. Způsobilo nám to velké ztráty v oblasti food service i cestovního maloobchodu ve výši 161 milionů korun. V některých měsících byl propad až o 95 procent. V jiných lokalitách měly velký dopad do ekonomiky gastronomických konceptů lockdowny a uzavírání prodejen. Tyto dva byznysy utrpěly velmi výrazné ztráty v řádu stovek milionů korun.

Můžete ztrátu upřesnit?

Hospodářský výsledek Lagardère Travel Retail v roce 2020 byl v důsledku koronavirové krize mínus 409 milionů při tržbách 2 040 milionů korun. Provozní prostředky byly poskytnuty mateřskou společností z Francie. Ztrátu kompenzoval lehký zisk divize travel essentials, kam patří trafiky Relay. Přestože zákazníků ubylo, alespoň jsme nemuseli obchody zavírat a realizovali jsme nějaké tržby.

Kolik každoročně ze zisku odvádí firma do Francie? Pokud by tady zisky zůstávaly, nemusela by teď francouzská matka české filiálky zachraňovat?

Ano. Veškeré investice v Česku byly financovány mateřskou společností, lokálně nemáme provozní ani investiční úvěry. Pokud tedy společnost vygeneruje profit, nejprve splácí interní financování.

Propouštěli jste nebo jste kvůli situaci zavírali pobočky?

To proběhlo už v minulém roce. V první vlně covidu jsme v duty free propouštěli na prodejnách, v administrativě a v logistice kolem 20 procent zaměstnanců. Upravovali jsme nastavení byznysu, zavírali jsme některé prodejny, postupně jsme snižovali skladové zásoby na polovinu, a tím pádem jsme navyšovali pracovní kapitál, abychom vůbec měli volné finanční prostředky. V oblasti gastronomie jsme vždy měli velkou část brigádníků. S nimi jsme se rozloučili a nechali si část kmenových zaměstnanců.

Jak se daří novému konceptu 1 Minute, který je hybridem tabáku a kavárny?

Je to úspěšný koncept pro kancelářské budovy, máme asi deset poboček. Ale v období uzavírek ztrácíme zákazníky, protože část z nich zůstává doma. Podobné je to u staršího konceptu Inmedio pro kancelářské budovy, který bude postupně nahrazen právě novějším konceptem 1 Minute.

Chystáte se importovat některé značky ze zahraničí, kde má Lagardère například obchody s elektronikou?

Hodně konceptů už tady máme. Letos jsme otevřeli novou restauraci Masaryčka, krásnou a speciálně vyvinutou restauraci na Masarykově nádraží ve starém stylu.

Plánujete stavět restaurace na dalších nádražích?

Máme tam unikátní restaurace. Kromě Masaryčky už fungují dvě restaurace na Hlavním nádraží – Rychlík a Potrefená Husa. Další máme na letišti. Jejich masové rozšíření neplánujeme, ale pokud se naskytne zajímavý volný prostor na dopravních zónách, zvážíme otevření.

Vyústila krize v úpravy nájemních smluv, ať už z vaší pozice franšízora, kdy nastavujete licenční poplatky, nebo tam, kde jste sami v nájmech?

Velmi jsme se snažili dohodnout se na vylepšení nájemních podmínek. Na letišti, které je naším klíčovým partnerem, jsme se dohodli na nových nájemních podmínkách. Letiště si nechalo vypracovat ekonomickou studii, která ukázala, že změna nájemních podmínek je pro ně výhodnější, než aby nájemce nechala zbankrotovat. Bez toho bychom nemohli koncepty dál provozovat. Nájemní podmínky byly skutečně tvrdé. Byly nastaveny na 17 až 18 milionů pasažérů na rok.

Jak vysoké bylo nájemné a také výsledné slevy?

Řádově šlo o stovky milionů korun ročně na fixních nájmech. Schéma se změnilo na obratové nájemné, kdy platíme určité procento z obratu, což reflektuje počet cestujících na letišti. Mimo letiště jsme o nájmech jednali s obchodními centry i soukromými nájemci. Téměř se všemi jsme se dohodli na slevách v řádu kolem 30 procent. Máme ale další obavy z inflačních doložek, které má téměř každý v nájemních smlouvách. S rostoucí inflací se bojíme, že majitelé prostor plně doložky využijí. Snažíme se dohodnout, aby doložky nebyly využity, protože si myslíme, že inflace na majitele nepadá plnou vahou.

V minulosti se uplatňovaly automaticky?

Nebylo to tak u všech smluv, počítáme proto s pozitivní reakcí majitelů.

Lagardère v Česku

Lagardère Travel Retail

Provozuje cca 350 obchodů různých značek.

Vlastní značky: Relay, 1 Minute, Inmedio, Mr. Baker, Hello, So Coffee, Pizza Stazione, M bar, Masaryčka

Partnerské prodejny (role franšízanta): Costa Coffee, Paul, UGO, Burger King, Pilsner Urquell Original Restaurant, Potrefená Husa

Lagardère Duty Free

27 obchodů v duty free zóně pražského letiště s luxusní kosmetikou, parfémy, módou nebo doplňky a také gastro koncepty.

Kolik byste museli doplácet na nájemném, pokud by se aktivovaly všechny smluvní doložky při inflaci 6–7 procent?

Znamenalo by to desítky milionů korun. Byl by to pro nás další inflační faktor. Není možné, abychom to plně přenesli do koncových cen zboží a služeb pro zákazníky. Museli bychom například snižovat náklady v administrativě nebo na obchodech.

Zdražujete už teď vlivem inflace?

Velmi selektivně, plošnému zdražení se vyhýbáme.

Úplné zotavení předpokládáme kolem roku 2024 až 2025.
Richard Procházka, šéf Lagardère Travel Retail a jednatel Lagardère Duty Free

Ještě k pražskému letišti. V roce 2019 mělo rekordní průtok cestujících, odbavilo 17 milionů lidí. Loni jen necelé čtyři miliony. Kdy se situace vrátí do normálu?

V příštím roce očekáváme na letišti osm milionů pasažérů, další rok kolem 12 milionů. Úplné zotavení předpokládáme kolem roku 2024 až 2025.

V duty free obchodech nabízíte luxusní kosmetiku, parfémy nebo módu. Cílíte na cizince, kteří tady nejsou?

Museli jsme reagovat na změnu struktury cestujících, protože nastal velký pokles počtu zahraničních turistů, obchodních cest do Česka a zmizela kongresová turistika.

Češi nejsou horší zákazníci než turisté ze zahraniční.
Richard Procházka, šéf Lagardère Travel Retail a jednatel Lagardère Duty Free

Je pravdou, že převážnou většinu našich zákazníků teď tvoří Češi, kteří cestují na dovolenou. Proto jsme upravili nabídku produktů i ceny. Zaměřili jsme se na služby a zákaznický zážitek. Divil byste se, ale velká část našich českých zákazníků na cestách skutečně kupuje parfémy nebo jiné výrobky, které nabízíme. V duty free jsou příznivější ceny než v centru Prahy a díky velikosti naší skupiny se jako první snažíme přinášet novinky. Produkty jsou v řadě případů unikátní.

Máme také nejširší nabídku značek Chanel a Dior na trhu. Proto jsou obchody stále atraktivní i pro domácí klientelu. Češi nejsou horší zákazníci než turisté ze zahraniční.

Otevíráte nové prodejny?

Letos jsme otevřeli čtyři nové pobočky kaváren Costa Coffee a dostali se na 60 poboček. Je to oblíbená a kvalitní značka na českém trhu, kterou si Češi oblíbili. Řetězec Costa Coffee přesto skončil v červených číslech, protože kavárny byly zavřené a prodej z okének nemohl vykompenzovat běžný provoz.

Jak se celkově pro skupinu vyvíjí letošní rok?

Od ledna do května byl lockdown, to byla totální katastrofa. Ve druhé polovině roku přišla poměrně silná poptávka, otevřené obchody fungovaly výrazně dobře. Přestože nedoženeme všechny ztráty, vývoj je optimistický. Ztráta sice letos bude, ale druhé pololetí ji výrazně sníží. Očekáváme, že lépe bude až příští rok.

Reklama

Doporučované