Článek
Patří k největším na trhu v úvěrování firem. Přesto se Česká spořitelna nechce spoléhat pouze na tento tradiční zdroj příjmů.
„Nechceme být závislí pouze na úvěrových produktech. Chceme posunout firemní bankovnictví od dominantně úvěrového modelu k modelu založenému na datech a poradenství, díky němuž budou firmy moci využívat širší spektrum našich produktů a služeb,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys nový člen představenstva Norbert Hovančák, který má na starosti firmy.
Díky poradenství si firmy od banky koupí další produkty a služby, ať už jsou to úvěry, měnové zajištění či faktoring nebo jiné konzultace.
Čistý zisk České spořitelny loni stoupl o 40,5 procenta na rekordních 26,2 miliardy korun. Letos za první pololetí pak vydělala Spořitelna 12,8 miliardy korun.
Hovančák chce pro zvýšení ziskovosti využít jednoduchého faktu. „Ze sta procent firem využívá úvěry maximálně 30 procent. Zbytek není úvěrovaný,“ konstatuje. Zbývajících 70 procent firem podle něj potřebuje především služby pro každodenní fungování. Navíc si často vezmou od České spořitelny úvěr, ale svou hlavní banku mají jinde.
Firmy se každý den potýkají s tím, že musí řešit účetnictví, platební styk v Česku i do zahraničí, potřebují poradit. Úvěr si berou například jen jednou za rok nebo je to jednorázová záležitost.
Trh se zvedl
Banka proto aktivně hledá cesty, jak firmám nabídnout i jiné formy kapitálu než úvěry. Na Slovensku už sesterská Slovenská spořitelna vstoupila do crowdfundingové platformy Crowdberry. Crowdfunding funguje jako alternativa k bankovním úvěrům, kam si hlavně menší firmy mohou chodit pro kapitál na rozvoj.
„Potenciál kapitálového financování je v Česku pořád nevyužitý. Přitom bance umožňuje více participovat na rozvoji českých i slovenských firem, ať už cestou využití platforem typu Crowdberry, nebo jinými formami kapitálového financování,“ říká Hovančák.
Posílit svou roli chce Spořitelna i v dluhopisech. „Určitě vidíme vyšší poptávku po dluhopisovém financování,“ potvrzuje Hovančák. Firmy podle něj hledají kapitál i mimo bankovní sektor, protože banky jim přirozeně stanoví maximální úvěrové limity, i když firmy potřebují na rozvoj víc. Rozdíl pak hledají firmy na kapitálovém trhu.
Prioritou je pro banku rozšířit digitální aplikaci George mezi všechny firemní klienty. „Stejně jako v retailu se chceme stát i ve firemním bankovnictví digitálním a poradenským partnerem pro firmy,“ tvrdí Hovančák. Digitalizace má uvolnit kapacity tak, aby se zaměstnanci mohli víc věnovat firmám osobně.
Poptávka firem po úvěrech roste. „První půlrok nebo konec minulého roku možná byly slabší, ale aktuálně je druhé pololetí výrazně silnější,“ uvedl. Důvodem je podle něj expanze firem na nové trhy: „Je to spíše rozšiřování vlastního byznysu a hledání příležitostí i za hranicemi Česka. Firmy hledají vhodné cíle, které by mohly koupit, i na domácím trhu,“ dodává.
Nejživěji je teď v tuzemsku podle Hovančáka v oblastech, jako je strojírenství, energetika a logistika.















