Hlavní obsah

Footshop se „rozjel“ na Ukrajinu. Vidí tam větší potenciál než v Česku

Footshop připravuje kamenný obchod v Polsku a míří na Ukrajinu.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

I ve válkou zmítané zemi „frčí“ značkové boty. Český prodejce Footshop vstoupil na Ukrajinu a věří, že země bude jedním z jejich pěti největších trhů. „Všechna data ukazují, že to tak může být,“ říká šéf Footshopu Peter Hajduček.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

V roce 2022 prožil prodejce streetwearové obuvi a oblečení Footshop téměř „klinickou smrt“. Přišel dramatický propad, firma musela začít radikálně škrtat, propustila desítky zaměstnanců, omezila portfolio a zavřela část obchodů. Od té doby jdou ale čísla jen nahoru.

„Když se na to s odstupem času dívám, byla to skvělá lekce. Jako firma jsme dospěli, umíme číst signály, kdy věci nejdou rychle podle plánu, a urychleně na ně reagovat,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys zakladatel Footshopu Peter Hajduček. On sám nyní například z čísel vidí, že přestávají „trendovat“ dosud bezkonkurenční výrobky firmy Adidas, tak je v policích obchodů nahrazuje obuv Nike.

Miliarda tržeb

Za loňský rok společnost utržila přes miliardu korun (EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, přesáhla 56 milionů) a první čtvrtletí roku 2024 ukazuje, že se růst nezastavil. „Výsledky za první kvartál byly rekordní. Pro tento rok tak počítáme s tržbami 1,2 miliardy korun a máme velkou šanci, že dosáhneme i víc. Výhled EBITDA na letošní rok proto měníme na 80 až 100 milionů,“ dodává Hajduček.

Firmě podle něj pomohl i vstup na burzu. Footshop se totiž stal první českou firmou, která využila takzvaný Spac – akciový produkt, který vzniká jako prázdná schránka za účelem akvizice a slouží ke zrychlenému uvedení společnosti na burzu. „Myslím, že to byl dobrý krok. Získali jsme kapitál a pozornost. Já osobně se na to dívám jako na příležitost se opět něco naučit,“ říká Hajduček.

Co je SPAC

  • SPAC je účelová akviziční společnost známá také jako „bianco šek“.
  • Je kótovaná na burze s cílem spojit se s neobchodovanou firmou a tím ji učinit veřejnou.
  • SPAC je vytvořena za účelem shromáždění kapitálu k financování akvizice do půldruhého roku.
  • Soukromá společnost se tak zveřejní na burze, aniž by prošla procesem primární veřejné nabídky.
  • Minimální výše investice je 250 tisíc korun.

Výsledky jsou lepší než stav na burze

Za poslední rok akcie firmy propadly o 24 procent a téměř se s nimi neobchodovalo. V poslední době však dochází k obratu a akcie rostou o 13 procent. „Na burzu jsme vstoupili v srpnu a vlastně od našeho vstupu až teď do konce dubna veřejnost neměla k dispozici data, jak nám to jde. Teď jsme zveřejnili první výsledky, a až teď tedy mají investoři první data, na základě kterých se mohou rozhodnout, a já doufám, že si jejich důvěru získáme. Momentálně mám pocit, že výsledky firmy jsou výrazně lepší, než jaký je stav na burze. Takže doufám, že to dorovnáme,“ dodává.

Česká republika se na tržbách podílí zhruba jen 20 procenty - zbytek je Evropa. Firma navíc postupně přidává nové trhy. „V posledním roce jsme významně pracovali na rozvoji polského trhu, kde rosteme trojciferným číslem,“ říká Hajduček, podle kterého dobrým číslům pomáhá i oslabení české koruny. „Jsme velmi významný exportér, takže i takto nám fouká vítr do plachet,“ dodává.

Ukrajina? Trh s velkým potenciálem

Právě v polské Varšavě chce letos Footshop otevřít svůj další kamenný obchod. Zatím má prodejny v Praze, Bratislavě, Budapešti a Bukurešti.

Úplně nově pak firma vstoupila na Ukrajinu. „Vidíme tam silnou příležitost. Ukrajinu jsme si dali jako prioritu na druhý kvartál. Už teď ale máme web v ukrajinštině a ruštině a odesíláme tam zboží z Prahy,“ říká Hajduček.

I když je Ukrajina ve válce, zájem o značkovou obuv a oblečení je tam podle něj velký. „Z dat, která máme k dispozici, je tam poptávka po oblečení a botách o 75 procent výš než v České republice. Je tam velký a rostoucí trh s nízkou cenou reklamy. Na druhé straně se tam potýkáme s překážkami v podobě cla a s faktem, že kvalita doručovacích služeb není na naší úrovni,“ říká Hajduček. Zboží tak odesílá firma z Česka do Polska, tam se změní dopravní štítek a teprve pak putuje pět dní balíček na Ukrajinu.

„Cena dopravy je vyšší než v Česku, ale výhodou je, že nákupy do 150 eur jsou osvobozené od DPH. Dokážeme tak generovat větší marže a z nich pokrýváme dodatečné náklady na logistiku,“ dodává Hajduček. Náklady na jeden odeslaný balíček jsou totiž 250 korun, tedy čtyřikrát vyšší než v Česku. „Zákazníci na Ukrajině jsou ale zvyklí na vyšší cenu dopravy i na to, že musí platit clo. Jsme na začátku, ale věříme, že Ukrajina bude jedním z pěti největších trhů. Všechna data ukazují, že to tak může být. I v této situaci se v tak velké společnosti najdou stovky tisíc nebo jednotky milionů potenciálních zákazníků,“ dodává s tím, že pokud by sázka na Ukrajinu nevyšla, jedná se o malou investici v nízkých stovkách tisíc korun, takže jde o velmi malé riziko.

Doporučované