Hlavní obsah

Co nedávalo smysl, muselo pryč. Obchod s botami díky tomu přežil

Peter Hajduček Footshop založil v roce 2012 jako studentský projekt.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Obchod s obuví Footshop si loni sáhl na dno. Prodeje spadly, firma musela propustit desítky lidí, zavřít obchody a počet prodávaných značek snížit na polovinu. Teď je ale i díky tomu ziskový a pro letošní rok počítá s růstem.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Většina šéfů českých firem se letos chystá na krizi a těžký rok. Podle Petera Hajdučka z Footshopu tomu ale zatím nic nenasvědčuje a jeho obchod naopak letos očekává růst. Je to i díky tomu, že svou krizí si prošel už v uplynulém roce a vše, co musel udělat, aby nepadl, mu nyní pomáhá.

„Vnímám to tak, že jsme trošku předběhli dobu, protože pro nás byl nejtěžší ten minulý rok. Díky tomu jsme velmi silně připraveni na tento rok, a já jsem proto celkem optimista. Očekáváme asi desetiprocentní růst a držíme fixní náklady. Podle prvních lednových výsledků zatím mohu říct, že se nám to daří víc než naplňovat,“ říká Hajduček v pořadu Agenda SZ Byznys.

Krize s předstihem

Footshop se totiž v loňském roce dostal do krize. Po covidu přestali lidé nakupovat, přišla válka na Ukrajině a inflace a tržby spadly. Firma se proto pustila do obrovského řezu, a aby nezkrachovala, osekala náklady na minimum.

„Udělali jsme mnoho změn a s odstupem času to vnímám jako velmi ozdravný proces. Jsem rád, že se to stalo, protože dnes je firma mnohem silnější. Změnili jsme obsazení managementu, rozloučili jsme se s některými lidmi, zúžili portfolio a kategorie značek, které prodáváme, zavřeli jsme neprofitabilní prodejní a marketingové kanály,“ dodává Hajduček s tím, že vše, co dlouhodobě nedávalo smysl, muselo z firmy pryč.

Footshop

Footshop s.r.o. je český internetový obchod se sídlem v Praze. Specializuje se na prodej tenisek, oblečení a módních doplňků. Footshop provozuje 3 kamenné prodejny v evropských metropolích. Celkem 5 obchodů loni firma zavřela. E-shop působí ve více než 150 zemích světa ve 13 jazykových mutacích.

Mezi další prodejce prémiové sportovní obuvi či oblečení na českém trhu patří například americký Foot Locker, Freshlabels, či Hooptown. Dalším byl v minulosti i Queens, který ale v roce 2021 získal právě Footshop.

Pokles o 11 procent

Footshop díky tomu za loňský rok poklesl na tržbách „jen“ o 11 procent. Spadl sice pod miliardu z roku 2021, ale na rozdíl od předchozího roku, kdy byla firma ve ztrátě 20 milionů, už loni vykázala provozní zisk. „Ještě nemáme finální čísla, ale bude to pozitivní provozní výsledek, takže jsme spokojeni. Zvlášť poté, co začátek roku vypadal černěji, než jak to nakonec bylo,“ říká Hajduček.

Firma, která v loňském roce uzavřela pět obchodů, letos navíc plánuje otevírání nových v zahraničí a posilování na západních trzích.

„Minulý rok byl jeden z našich nejúspěšnějších v západní Evropě, Holandsko, Francie nám fungovaly velmi dobře. Rostli jsme v Řecku, v Bulharsku, v západní Evropě, takže máme pocit, že ten trh je stále o mnoho, mnoho větší, než je Footshop, a že máme kam růst bez ohledu na to, jak se bude vyvíjet situace,“ dodává Hajduček s tím, že pro letošní rok počítá s novým obchodem ve Varšavě a Bratislavě.

Pro větší rozvoj firmy Hajduček nevylučuje ani příchod dalších investorů. „Je možné, že využijeme nějakou příležitost na investičním trhu a půjdeme si pro prostředky, abychom více vytěžili příležitosti, které tam leží. Jsme otevřeni různým možnostem, ale netvrdím, že se to stane. Firma to nepotřebuje, ale zároveň se nám stále někdo ozývá, takže jsme v diskuzi s různými partnery ohledně dalšího financování,“ říká Hajduček.

Podíl se může změnit

V tuto chvíli je ve Footshopu investiční fond Kaya, jenž vlastní dvacetiprocentní podíl. Dalším investorem je slovenský Crowdberry, který má méně než desetiprocentní podíl, a zbytek vlastní Hajduček a spoluzakladatel Marcel Vargaeštók. „Stále si chci zachovat kontrolu, určitě cítím, že ještě mám Footshopu co nabídnout, a chci ho řídit a chci si držet kontrolu. Ne nutně to musí znamenat mít majoritní podíl nebo největší podíl ve firmě,“ dodává Hajduček.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované