Hlavní obsah

Knihy musíme zdražit a navíc není na co tisknout, říká šéf Albatrosu

Čtenář si ke knize najde cestu i v pandemii. Teď si ale připlatí, říká šéf Albatros Media Václav Kadlec. (Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy)

 

Reklama

29. 11. 2021 7:12

Čtenáři si příští rok připlatí. Zdražení se totiž nevyhne ani knižnímu trhu. Podle šéfa Albatros Media Václava Kadlece vyrostla cena u nově tištěných titulů až o 20 procent. Důvodem jsou stále dražší vstupy.

Článek

Vydavatelské domy nyní čelí situaci, kterou nepředpokládaly ani v nejhorších snech. Není papír, a knihy tak není na co tisknout. „Je to scénář, se kterým asi nikdo nepočítal. Když jsme se snažili předvídat dopady covidové pandemie, nedostatek papíru mezi nimi opravdu nebyl. Ale dnes je to realita. Zpožďují se dodávky z tiskárny, mám informace i od kolegů nakladatelů, že museli odložit vydání některých titulů, protože tiskárna nebyla schopná zajistit pro výrobu dostatek papíru. Bohužel. Taková je realita,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Albatros Media Václav Kadlec.

Kromě toho vydavatelskému domu zdražují všechny vstupy. „Tisk je sice zásadní, ale není to jediná nákladová položka. Rostou ceny práce, ceny energií, obalového materiálu, v zásadě všech vstupů. Neustále musíme aktualizovat a upravovat naše kalkulace, abychom vůbec mohli knihy vydávat,“ dodává Kadlec.

Celkově už podle něj náklady na výrobu knihy vyrostly zhruba o třetinu a stále šplhají nahoru. A to se projeví v ceně. Nové knihy tak jsou o 15–20 procent dražší než ty vydané v minulosti.

Dříve vydané tituly by ale zdražovat neměly. „Dá se však předpokládat, že cenová hladina knížek v této zemi vyroste – tak, jak se budou na trh dostávat novinky vydávané dnes, v nové ekonomické realitě,“ dodává Kadlec.

Lidem výrazně rostou náklady na bydlení i jídlo – začnou šetřit na knihách?

To nikdo neví. Jsou dva scénáře a je otázka, který z nich vyhraje. První počítá s tím, že knížka je zbytná věc a když se lidem nebudou peníze dostávat, knihu si odpustí. Druhý scénář je optimističtější – a v minulosti se i několikrát potvrdil – i když je nižší koupěschopnost, lidé si nepořídí třeba dražší statek, ale naopak se přesměrují ke knize.

Jak se teď vlastně knížky prodávají – když to srovnáme s rokem 2019, nebo 2020?

Je pozitivní, že český čtenář si knížku nenechá vzít. V roce 2019 se celý trh vyvíjel pozitivně. Pak přišla pandemie a rok 2020, který byl jako na houpačce. Když se ale na trh díváme jako na celek, vidíme, že zákazník si ke knize cestu najde, i když je zrovna zavřené knihkupectví. Ani v roce 2020, ani v roce 2021 nedošlo na knižním trhu k žádnému zásadnímu propadu.

Vy máte fiskální období do června – jak tedy dopadl rok 2020–2021? Rok předtím jste měli tržby 1,1 miliardy korun a zisk 18 milionů.

V pandemickém roce se nám navzdory problémům na trhu podařilo pokračovat v růstu obratu, i když trochu pomaleji. Obrat se ale dál držel přes 1,1 miliardy korun. Z hlediska ziskovosti – my jsme trochu změnili strategii a sáhli k řadě opatření, ještě než přišel covid. To se projevilo v tom, že jsme byli stabilnější, efektivnější i ziskovější. Covid nás tedy zastihl dobře připravené a ve finále i náš finanční rok, který skončil v červnu 2021, skončil navýšením zisku. Zisk byl padesát milionů.

Vydáváme méně titulů

Zmínil jste řadu opatření. Jaká? Třeba méně titulů?

To je jedna z klíčových věcí, ke kterým jsme dospěli už před covidem. V minulosti se růstu napříč trhem dosahovalo tím, že se vydávalo víc publikací. Myslím, že bylo na čase tuto strategii změnit, protože český trh už byl přenovinkován. Řekli jsme si, že naší strategií bude vydávat o trochu méně nových titulů.

Kolik je o trochu méně?

Naše původní úvaha byla kolem deseti procent. Pak ale přišel covid a s ním došlo ještě k větší redukci. Nevěděli jsme, jak bude vypadat trh a bylo riskantní uvádět knihy, když hrozilo, že trh bude zavřený. Součástí této strategie bylo i držet knihy na trhu déle i více se o ně starat. Více je podporovat a snažit se prodloužit jejich životní křivku. Před covidem byla situace taková, že kniha se vydala a po několika měsících z trhu mizela, protože byla vytlačena přemírou novinek.

Pandemie to trochu změnila. Tím, že se těžiště přesunulo na internet, došlo k paradoxnímu jevu a více se začaly prodávat starší tituly a backlist (knihy ze seznamu starších knih dostupných od vydavatele). Na internetu je jednoduší uspět i se starším titulem.

Na začátku jsem zmínila, že výdaje lidem rostou, jak moc rostou výdaje vám? Jak se zvyšují náklady na knihu?

Teď je to dramatické. Nákladová základna se všem firmám zvyšuje pod rukama. Roste všechno. Enormně se zvyšují náklady na tisk, trh zápasí s nedostatkem papíru, což vede k dalšímu zvyšování cen.

Tisk je sice zásadní, ale není to jediná nákladová položka. Rostou ceny práce, ceny energií, obalového materiálu, v zásadě všech vstupů. Neustále musíme aktualizovat a upravovat naše kalkulace, abychom vůbec mohli knihy vydávat.

Vyrobit knihu je o třetinu dražší. A bude hůř

O kolik tedy vyrostly náklady na výrobu jedné knihy?

Je to o 30 procent, a to se obávám, že zdaleka nejsme ve finále.

Promítne se to do ceny? Zdraží tedy knihy o 30 procent?

My se snažíme, aby knihy zůstaly pro zákazníky dostupné – je v zájmu celé země, aby se hodně četlo. V situaci, kdy dramaticky rostou náklady, ale samozřejmě nebude možné udržet ceny beze změny.

Musíme mít na paměti, že v dnešní době je kniha zboží, které nakupují lidé s nižšími příjmy, senioři a že právě cena knihy je často rozhodujícím faktorem.
Václav Kadlec, šéf Albatros Media

V tuto chvíli neplánujeme pracovat s cenami starších, už dříve vydaných titulů. Nemáme jinou možnost, než rostoucí vstupy promítat do koncových cen novinek. Dá se tedy předpokládat, že cenová hladina knížek v této zemi vyroste – tak, jak se budou na trh dostávat novinky vydávané dnes, v nové ekonomické realitě.

Novinky zdraží o celých 30 procent nákladů?

Bude to méně, ale bude to znatelné. Myslím si, že 15–20 procent.

Nejsou knihy ale teď zbytečně levné? Za dvě kávy u známého řetězce zaplatím víc než za knížku…

Rád bych odpověděl, že ano, ale myslím si, že nejsou. Kdyby byla cena knížky na úrovni pěti těchto káv, knihy by se staly těžko prodejnými.

Musíme mít na paměti, že v dnešní době je kniha zboží, které nakupují lidé s nižšími příjmy, senioři a že právě cena knihy je často rozhodujícím faktorem.

Není papír. To by nás nenapadlo

Říkal jste, že není papír. Hrozí, že nebudete mít na co tisknout?

Hrozí. Je to scénář, se kterým asi nikdo nepočítal. Když jsme se snažili předvídat dopady covidové pandemie, nedostatek papíru mezi nimi opravdu nebyl. Ale dnes je to realita. Zpožďují se dodávky z tiskárny, mám informace i od kolegů nakladatelů, že museli odložit vydání některých titulů, protože tiskárna nebyla schopná zajistit pro výrobu dostatek papíru. Bohužel. Taková je realita. Je otázka, jaké to bude do budoucna. Věříme, že v průběhu příštího roku se ten nedostatek začne kompenzovat tím, že na trh přijde nový papír a poptávka poklesne.

Jak moc velký problém to je? Máme poměrně velký objem produkce. Pokud máme před Vánocemi v tiskárnách 800–900 titulů, tak i jednotky procent, které by nebylo možné vyrobit, jsou pro nás velký problém. Nemuseli jsme tituly odkládat, ale zpožďují se. Část papíru dorazí později, než bylo domluveno, a to je problém, protože na vydání knihy je navázána celá řada dalších činností – objednávky u knihkupců a podobně. A ano, stává se, že vydání je opožděno proti původnímu termínu.

Kolik procent knih se dnes prodává on-line a kolik v kamenných obchodech?

Covid způsobil velkou změnu. Dříve e-shop představoval 20 procent prodeje. Sice to stále pomalu rostlo, ale covid způsobil jednorázové přepnutí a zvýšení podílu e-commerce na 30 procent knižního trhu.

Jsou tituly, které se na internetu neprodají?

Internet má spoustu výhod, ale nedokáže nahradit to, že si knihu vezmete do ruky a prohlédnete. Je tedy slabší pro výpravné a obrazové publikace, pro monografie. Funguje tam ale dobře beletrie a knihy, kde je rozhodující obsah.

Naposledy jsme spolu mluvili v době, kdy jste kupovali knižní divizi Mladé Fronty. Nelitujete toho?

Nelitujeme. Od začátku jsme věřili, že Mladá Fronta stojí za záchranu, jakkoliv ta situace byla komplikovaná. Tým, který tam zůstal, se nám podařilo začlenit. Podařilo se nám také udržet mnoho autorů. Nakonec jich odešly jen jednotky.

Další nakladatelství? Stále jednáme

Teď máte 21 nakladatelství. Je to konečné číslo?

Myslím si, že není. Konsolidace, která tu probíhá, je intenzivní, ale pořád ještě nedosahujeme úrovně vyspělých západních trhů, pokud jde o procento, které zaujímá několik vedoucích nakladatelů. My ve všech případech kupujeme firmu, u které věříme budoucímu potenciálu. Akvizice se nám osvědčují a věříme tomu, že to není úplný konec.

Uvidíme tedy něco dalšího?

Jednáme průběžně, jsme v kontaktu s většinou nakladatelství na tomto trhu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované