Hlavní obsah

O2 arena hlásí rekord: Češi na kultuře nešetří, ale pořadatelé se bojí

Rozhovor s Robertem Schafferem, šéfem společnosti Bestsport, která provozuje O2 arenu. Ilustrační fotoVideo: Zuzana Hodková

 

Reklama

Přes milion lidí. Tolik návštěvníků dorazilo v loňském roce do O2 areny a s ní spojeného O2 universa. Jde o největší návštěvu v historii.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

I když to tak počátkem loňského roku možná nevypadalo, libeňská O2 arena má za sebou veleúspěšný rok – a rekordní návštěvnost. V roce 2022 ji a k ní patřící O2 universum navštívilo 1 080 220 lidí, tedy nejvíc v celé historii. Pro samotnou O2 arenu jde pak o druhý nejlepší výsledek po roce 2015, kdy Česko hostilo hokejový šampionát.

„To číslo je o to hezčí, že jsme ho dosáhli během deseti měsíců, protože covidová omezení pro hromadné akce skončila až na konci února,“ říká Robert Schaffer, šéf společnosti Bestsport, která O2 arenu provozuje.

Za vysokými čísly sice stojí hlavně koncerty odložené z covidové doby a prodané dopředu, přesto provozovatelé arény nemají pocit, že by lidé na návštěvách kultury a sportu začali šetřit.

„Celkově u akcí zatím necítíme, že by byl nějaký velký propad. Například bych čekal, že lidé začnou šetřit třeba na pravidelných návštěvách hokejových zápasů. A ty jsou zatím velmi pěkné,“ dodává Schaffer.

Znát je naopak větší opatrnost pořadatelů. Těm totiž odkládané akce finančně nevycházely tak, jak si představovali. „Pokud si někdo připravil koncert v roce 2019 na rok 2020, ale odehrál ho až v roce 2022, profit nebyl nijak zázračný,“ potvrzuje Schaffer. Současná turbulentní doba navíc nepřeje dlouhodobému plánování, které je však u velkých akcí potřeba.

„Určitě nastane propad. Pořadatelé jsou dnes pod velkým tlakem z pohledu cen energií. Je totiž problém naplánovat akci, kdy musíte stanovit ceny vstupenek v tom čase, kdy je dáváte do prodeje, ale samotnou akci odehrajete až za rok. A vy nevíte, jaké budou náklady a inflace. Pořadatel tak netuší, jestli ho akce vyjde na dva miliony, nebo na čtyři,“ dodává Schaffer, podle kterého tak aréna určitě letos čísla z minulého roku nezopakuje a úspěchem bude 800 tisíc.

Uspořádat akci dnes je podle něj v průměru o čtvrtinu dražší, než tomu bylo v roce 2019, což se teď projevuje i v cenách lístků. „Teď to zdražení odpovídá 15 procentům, ale je to akce od akce,“ dodává. Další zvýšení cen by přinesla i změna DPH, o které teď vláda mluví.

Podle Schaffera by se měla cena „běžných“ lístků do budoucna pohybovat kolem 1500 až 2500 korun. „Hrozně těžko se ale odpovídá, sám jsem byl překvapený z úrovně cen vstupenek NHL, které se pohybovaly v řádu až sedmi tisíc, a oba zápasy byly téměř vyprodané,“ dodává Schaffer.

Nejsou kamiony, nebude koncert

Že by se akce rušila kvůli tomu, že už se pořadateli nevyplatí, se nestává. „Rušíme je ale z důvodů, které by mě dřív nenapadly – z takzvaně technických důvodů. Tím, jak všichni jezdili po Evropě, aby odehráli koncerty za poslední dva roky, tak jsme třeba nesehnali kamiony, které vozí techniku. Byla obrovská poptávka a navíc během covidu z tohoto segmentu utekl personál,“ dodává Schaffer.

Za loňský rok skončí hospodaření O2 areny v plusu. „Určitě jsme si museli ukrajovat z marží, a co nás v hospodářském výsledku oproti minulým letům stahovalo, byly zvyšující se ceny energií. To nám vzalo několik desítek milionů korun na konci roku, ale i tak můžu říct, že asi za minulý rok neproděláme,“ dodává Schaffer.

V příštím roce arénu čekají i kvůli hokejovému šampionátu investice v hodnotě desítek milionů. „Čeká nás určitě obnova kostky, aby měla vyšší svítivost a vyšší rozlišení. Chceme vyměnit osvětlení ve velkém sále za úsporné a vyměňujeme i sedadla,“ dodává Schaffer.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované