Hlavní obsah

Peníze nejsou všechno, zjistili mladí a vykolejili manažery

Agenda SZ Byznys s Martinou Kneiflovou, vedoucí partnerkou poradenské společnosti EY Česká republika.Video: Karolína Štuková, Seznam Zprávy

 

Reklama

České firmy opět soutěží o titul EY Podnikatel roku. V zahraničí pro ně nebude snadné se prosadit. Stále častěji se navíc potýkají s nedostatkem pracovníků. Ti na ně mají někdy i nereálné požadavky. Trhu by prospělo propouštění.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Český byznysový svět zahájil další bitvu o titul v soutěži Podnikatel roku. „Naše očekávání jsou od letošního ročníku veliká. Věříme, že se nám podaří najít velké množství zajímavých podnikatelských příběhů a ukážeme, že se v České republice dá podnikat výborně, úspěšně a poctivě,“ říká v Agendě SZ Byznys Martina Kneiflová, vedoucí partnerka poradenské společnosti EY Česká republika.

O nejvyšší titul EY Podnikatele roku, regionální i speciální ocenění budou letos bojovat desítky tuzemských firem. Každý kraj se však možná ocenění nedočká.

„Vítěze nevyhlašujeme v každém kraji. Chceme, aby vítěz vždy splňoval vysoká kritéria. Pokud se nám v některých krajích přihlásí podnikatelé, kteří ještě nejsou dost velcí nebo úspěšní, v tom kraji podnikatele roku nevyhlásíme,“ vysvětluje partnerka společnosti EY, která soutěž každý rok připravuje.

Jen obchodní výsledek firmy ale podle jejích slov nerozhoduje.

„Hlavním kritériem je tvorba dlouhodobé hodnoty. Zajímá nás také, zda podniká udržitelně, jestli je jeho podnikání inovativní a má dopad na svět kolem sebe. Celkem máme sedmnáct kritérií,“ popisuje Kneiflová.

EY Podnikatel roku

  • Prestižní světová soutěž podnikatelů pořádaná poradenskou společností EY od roku 1996 ve Spojených státech a od roku 2000 i v Česku.
  • Soutěž je koncipována jako mezinárodní, proto jsou kritéria, podle nichž jsou posuzováni jednotliví účastníci, v každé zemi srovnatelná. V současné době se EY Podnikatel roku pravidelně vyhlašuje téměř v 60 zemích na šesti kontinentech.
  • Porota každoročně oceňuje podnikatele v několika kategoriích, nejprve v regionálních a následně v národních kolech. Český Podnikatel roku bude Českou republiku reprezentovat na mezinárodním finále v Monte Carlu, kde se se svými protějšky z ostatních zemí utká o titul EY Světový podnikatel roku.
  • EY Podnikatel roku České republiky byl vyhlášen 6. března 2024 v paláci Žofín v Praze.
  • Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem soutěže.

Bude těžké se prosadit

Výběr českých finalistů není poslední zastávkou. Finalisté následně míří ještě do mezinárodního finále v Monte Carlu, kde se utkají o světový titul EY Podnikatele roku.

Šance na jeho získání ale nejsou pro české podnikatele příliš vysoké. „Když vidíme velikost zahraničních vítězů a jejich mezinárodní přesah, obávám se, že v současné době asi nemůžeme českého vítěze čekat. Finále však není pouze o vítězství, ale také o potkávání nejvýznamnějších podnikatelů ze zahraničí,“ říká partnerka poradenské společnosti.

Pro podnikatele v Česku může být v současné situaci na pracovním trhu stále složitější se prosadit. Problém je v tomto ohledu nízká nezaměstnanost a nábor nových zaměstnanců.

„Najít kvalitní zaměstnance je sice v současné možné, ale je to velmi náročný proces, který dlouho trvá. Konkurence na pracovním trhu je opravdu extrémní,“ popisuje aktuální stav Kneiflová.

Největší poptávka je podle jejích slov aktuálně po specialistech všeho druhu. „Je vidět, že firmy hledají zaměstnance se specifickým know-how a je to pro ně velmi obtížné. Stále častěji se proto rozhlížejí v zahraničí,“ říká v Agendě SZ Byznys.

Mladým se firmy musí přizpůsobit

Nábor se proto podle expertky na oblast lidských zdrojů tuzemským firmám kvůli nedostatku pracovníků často velmi prodraží.

„Proces může stát opravdu spoustu peněz, samozřejmě záleží na tom, zda firma pro nábor využívá pracovní agentury, například pro nábor pracovníků se speciálním know-how nebo velkého objemu lidí,“ vysvětluje partnerka poradenské společnosti EY Česká republika.

Zaměstnancům, speciálně mladé generaci, navíc podle jejích slov dnes už nestačí pouze obstojná výše mzdy. Zásadní je pro ně totiž například ve srovnání s generací X (lidé narození v období přibližně od poloviny 60. do poloviny 80. let, pozn. redakce) důraz na flexibilitu.

„Mladé generaci je potřeba se přizpůsobit, protože oni se nám nepřizpůsobí. Je vidět, že oni potřebují mít co nejvíce zkušeností, které jim jste schopni nabídnout. Chtějí si vše zkusit a na základě toto se teprve rozhodují, co chtějí v životě dělat,“ říká Kneiflová.

Trhu by prospělo propouštění

V některých oblastech jsou v tomto důsledku podle jejích slov z pohledu zaměstnanců kladeny až nereálné požadavky.

„Jde například o oblast technologií, kde průměrné nástupní platy absolventů jsou reálně násobkem průměrné mzdy,“ dodává partnerka společnosti EY Česká republika.

V této souvislosti by podle jejích slov trhu prospělo alespoň mírné pročištění, které by tyto požadavky vrátilo zpět do reality.

„Pokud by začala ekonomika klesat, začalo by se propouštět. Myslím si, že by se trh práce výrazně rychleji normalizoval,“ uzavírá.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované