Hlavní obsah

Levné Vánoce z Číny a Polska. Češi více objednávají balíky z ciziny

Foto: Shutterstock.com

Češi chudnou a zvykají si nakupovat za hranicemi i online. Ilustrační snímek.

Reklama

Dopravci hlásí, že roste počet balíků ze zahraničních e-shopů na úkor zboží objednaného z tuzemských obchodů. Může to znamenat, že lidé šetří a častěji nakupují levnější zboží z ciziny.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česká e-commerce se ve třetím čtvrtletí letošního roku podle dat srovnávače Heureka.cz propadla o 11 procent, ale doručovací společnost DPD letos roste v řádu procent. Importované zásilky u ní totiž vystřelily až o 50 procent, zatímco vnitrostátní balíky klesají.

„Import v posledních měsících rostl na úkor vnitrostátních balíků českých e-shopů. Z destinací v současné době rychle rostou zákazníci z Polska a z Číny,“ popsal redakci SZ Byznys ředitel DPD Miloš Malaník.

Vliv na rostoucí zájem o zboží ze zahraničí letos pravděpodobně akceleruje v souvislosti s rostoucí konkurencí ze strany čínských e-shopů, které se snaží globálně prosadit, a také polského tržiště Allegro. V případě dovozů z Asie jde převážně o zásilky v hodnotě do 150 eur, které se neclí standardní cestou.

„Obecně je vidět, jak se na EU trhu začínají etablovat velcí čínští zákazníci typu Shein nebo Temu. Český trh začíná dobývat i polské Allegro, které má v Polsku rozsáhlou síť dodavatelů. Velké množství balíků tak jde do Česka z Polska na úkor českých e-shopů,“ dodává šéf DPD. Právě aplikace prodejce Temu, který vznikl teprve v létě 2022 a zaměřuje se na levné zboží všeho druhu, má už nyní v Evropě na 51 milionů aktivních uživatelů měsíčně.

Celkové objemy během vánoční špičky očekává Malaník na úrovni loňského roku, který už dopadl hůř než covidový rok 2021. Také Česká pošta očekává pohyby na úrovni loňského roku, tedy kolem 56 milionů balíků.

Rostoucí konkurenci z Číny potvrzuje balíkový přepravce PPL. „Zejména v letošním roce určitě vnímáme, že dochází k přeryvu u spotřebitelů a vyšší oblibě balíčků z čínských a asijských e-shopů. Domácí trh dostává docela zabrat vzhledem k nízkým cenám u konkurence z Číny a expedičním poplatkům,“ uvedl ředitel firmy Petr Horák.

Předpokládá, že tuzemské e-shopy na rostoucí souboj o zákazníky zareagují, na druhou stranu připouští, že jsou ve složité situaci. „Spotřebitel by si měl uvědomit, kam vkládá peníze. Jestli jdou do české ekonomiky, prospějí českému státu a komunitě, anebo je pošleme tisíce kilometrů daleko a už je nikdy neuvidíme,“ řekl.

Počet balíčků z ciziny roste a ještě nedosáhl vrcholu

Čínské e-shopy podle něj budou dál sílit: „Vnímáme tady absenci velkých e-shopů a hráčů typu Amazon. Pole pro velké hráče bylo poměrně odkryté a myslím, že se v brzké době zdvojnásobí poptávka po čínském zboží.“

Česká pošta potvrzuje, že zahraniční zásilky jsou na vzestupu. Hlásí, že se v tomto roce objem balíkových zásilek meziročně zvýšil o 5,3 procenta a objem listovních zásilek o 15 procent. „V absolutních hodnotách se bavíme o desetitisících zpracovaných zásilkách denně,“ říká mluvčí Matyáš Vitík.

Vliv „nové“ konkurence nekomentoval. Uvedl, že pošta nárůst očekávala, protože loni po zavedení povinnosti platit DPH ze zboží jakékoli hodnoty, které je ze třetích zemí, došlo k propadu. „Podle zahraničních zkušeností, které se nyní potvrzují i u nás, si lidé na DPH zvykli, stejně tak na povinnost celního řízení,“ dodal.

Zajímavostí podle šéfa DPD také je, že množství balíků z Číny do Evropy létá přes Maďarsko, které vytvořilo pro čínské zboží výhodné podmínky a odbavení zásilek trvá kratší dobu. Některé balíky z Číny dorazí do Česka napřímo, ale většina jde přes jiné země, jako je právě Maďarsko či Belgie. Objem zásilek z belgického Lutychu, kam také směřují čínské zásilky, vzrostl o 140 procent, z Polska o 60 procent. „Obecně lze říci, že aktuálně zažíváme rozvoj importů ze zahraničních ‚marketplaces‘,“ dodal Malaník.

Reklama

Doporučované