Hlavní obsah

Umělá inteligence potírá zakázané večírky a ruší tisíce pobytů přes Airbnb

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Během pandemie, která globálně uzavřela restaurace, výrazně vzrostl zájem o večírky v „privátech“ pronajímaných přes Airbnb. O zamítnutí rezervací dnes rozhoduje umělá inteligence.

Článek

Populární portál pro ubytování v soukromí Airbnb, který působí i v Česku, už v srpnu 2020 zavedl restriktivní politiku, která se měla vypořádat s covidovým fenoménem jednodenních rezervací. Restaurace, bary a hospody byly totiž často zavřené a lidé hledali jiné možnosti, kde nerušeně uspořádat oslavu, narozeninovou party nebo divoký večírek bez roušek, předepsané vzdálenosti a dotěrných kontrol.

Portál zakázal večírky pro rizikovější klienty do 25 let. Z vyhledávání na Airbnb zmizel filtr „event friendly“, který říkal, že večírky se tolerují. Stejně tak zmizely k večírkům vstřícné popisky nemovitostí nabízených ke krátkodobému pronájmu. Maximální počet ubytovaných se omezil na šestnáct osob.

Snaha potlačit večírky pokračuje ještě dnes, přestože covid v porovnání s tehdejší situací částečně odezněl. Pandemie však nebyla jediným spouštěčem restrikcí. Už před ní se množily stížnosti majitelů pronajatých bytů či domů na nepořádek, materiální škody a stížnosti sousedů, kteří nemohli spát. Portál proto pokračuje v kontrole opatřeními, která už nejsou na první pohled vidět. Měla by například eliminovat problémy s nadměrným hlukem, hromaděním odpadků a záborem parkovacích míst pro sousedy.

Jak nedávno uvedla společnost, od roku 2020 do roku 2022 celosvětově klesl počet večírků o 55 procent. Uživatelé nicméně různými způsoby přísnější pravidla obcházejí a budou to dělat dál. Například si ubytování rezervovali přes starší osoby.

Do budoucna by se měly výsledky v tomto směru vylepšit. Hodně si firma slibuje od nasazení automatického nástroje s umělou inteligencí, na kterém pracovala několik let. Rezervace analyzuje od letošního května a rizikové poptávky může sám zamítnout, což se stalo už 320 tisícům hostů.

Pobyt na noc poblíž bydliště = riziko

Jak AI model funguje? Nasazený model umělé inteligence porovnává a vyhodnocuje stovky různých faktorů. Jako potenciální rizika vnímá například věk žadatele, snahu rezervovat nemovitost poblíž místa bydliště, rezervace na jednu noc, jak dlouho se rezervace provádí apod. Rizikovější jsou některé lokality a oblíbené nemovitosti obvykle ve frekventovaných místech.

Se sadou těchto informací následně počítač pracuje. Zpracovává je pomocí takzvaného hlubokého učení, které využívá neuronové sítě, to znamená, že zpracovává informace podobným způsobem jako lidský mozek.

Pokud si někdo rezervuje pokoje během silvestra pouze na jednu noc a je ze stejného města jako hostitel, půjde pravděpodobně o večírek.
Naba Banerjee, ředitelka bezpečnosti a důvěry Airbnb

„Když jsme začali zkoumat data, zjistili jsme, že se většinou jednalo o rezervace provedené extrémně na poslední chvíli z účtu hosta, vytvořeného na poslední chvíli,“ uvedla pro server BBC Naba Banerjee, ředitelka bezpečnosti a důvěry v Airbnb. Typicky mohlo jít o rezervace celého domu na jednu noc, během víkendu, na silvestra, v období Halloweenu nebo během různých svátků. „Pokud si někdo rezervuje pokoje během silvestra pouze na jednu noc a je ze stejného města jako hostitel, půjde pravděpodobně o večírek,“ dodala.

Počítačové modely analyticky vyhodnotí určitou míru rizika poptávky. To, zda zasvítí zeleně, nebo bude zamítnuta, pak záleží na konkrétním místě, regionu či zemi, které se liší mírou tolerance k riziku. V případech, kde není jisté, že se algoritmus zachová správně, do rozhodování vstupuje člověk.

Rizikové večírky se vyskytují častěji v USA, Kanadě a některých evropských zemích. Naopak rezervace v Asii jsou méně rizikové. Je jasné, že zájemci o krátkodobé pobyty na večírky budou hledat jiné cesty, jak restrikce obejít, ale podle Airbnb se AI model bude dál vyvíjet a čím více dat zpracuje, tím víc se naučí.

V případě zamítnutí systém zablokuje rezervaci, případně dotyčného navede na webovou stránku jedné ze svých partnerských hotelových společností.

Sektor cestování a ubytování po pandemii znovu ožívá. Tržby Airbnb ve druhém čtvrtletí vzrostly o 18 procent na 2,5 miliardy amerických dolarů (57 miliard Kč). Čistý zisk platformy se ve stejné době zvýšil o 271 milionů dolarů na 650 milionů dolarů (14,7 miliardy Kč). Celosvětově služba, která žije z provizí za ubytování, zprostředkovala rezervace 115 milionů nocí. Průměrná útrata na noc byla 166 dolarů (3775 Kč).

Airbnb je nevětší portál pro ubytování v soukromí. Mezi jeho hlavní konkurenty se řadí americká platforma Vrbo, která je součástí technologické skupiny, kam spadá také hotelový srovnávač Trivago. Dalším významným rivalem je hotelový rezervační portál Booking.com. Pandemie výrazně poznamenala hotelový byznys a Booking se netajil tím, že jednou z jeho strategií, jak zmírnit budoucí rizika, je nabídnout více privátních nabídek ubytování.

Reklama

Doporučované