Hlavní obsah

Z garáží zpátky do hospod. „Euforie svobody“ nevydrží, bojí se restauratéři

Foto: Svijany

Ilustrační snímek.

Reklama

Už týden restauratéři obsluhují i neočkované a na návštěvnosti je to znát. Zvedla se až o desítky procent. Část hostů si už ale začíná hlídat svou útratu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Konec pandemie zatím nikdo oficiálně neohlásil, ale v restauracích a hospodách se už týden slaví rozvolnění. Některé podniky se v návštěvnosti vrátily do doby před covidem. Euforie ale nemusí trvat dlouho.

„Konečně lidé začali normálně fungovat a vrátili se k nám. V prvním týdnu po rozvolnění návštěvnost našich restaurací v průměru vylétla asi o 25 procent a pořád lehce stoupá,“ říká majitel třinácti brněnských podniků ze skupiny Tripoli Recent Zdeněk Sklenář.

O víkendu to bylo jako za starých časů před covidem v roce 2019. Restaurace byla plnější, živější a tržby byly vyšší.
Václav Schejbal, majitel plzeňského Bistra v Riegrovce

Neočkovaní opět mohou využívat restauračních a jiných služeb od minulého čtvrtka. Restriktivní opatření vlády, které jim v tom bránilo, totiž zrušil Nejvyšší správní soud. Jak Seznam Zprávám potvrdili všichni oslovení restauratéři, vedlo to k výraznému nárůstu počtu hostů.

Podle dat dodavatele pokladního systému, společnosti Dotykačka, se návštěvnost restauračních podniků v týdnu bez certifikátů, tedy od 10. do 16. února oproti předchozímu týdnu zvýšila o 18 procent a tržby stouply o pětinu.

„O víkendu to bylo jako za starých časů před covidem v roce 2019,“ pochvaluje si majitel plzeňské restaurace Bistro v Riegrovce Václav Schejbal. „Restaurace byla plnější, živější a tržby byly vyšší,“ dodal.

Lidé mají o důvod méně popíjet v garážích, kam se podle některých gastronomů uchýlili, když nemohli na pivo. Minulý týden tak na nic nečekali a rezervovali stoly už od čtvrtka.

„Vidíme to i u nás. Rozvolnění má vliv hlavně na vyšší večerní návštěvnost našich vináren,“ říká spolumajitel sítě Vinograf Jan Horešovský.

Zástupce restauratérů z Asociace malých a středních podniků Luboš Kastner ale varuje před bezmezným optimismem. „Je to taková euforie svobody, ale bude to mít podle mě stejný vývoj jako v první pandemické vlně, kdy se po konci lockdownu zvedla návštěvnost, ale jen asi na dva týdny,“ myslí si.

Leden a únor jsou pro gastro sektor tradičně nejslabší měsíce roku. Ke skokovému nárůstu hostů mohly v některých typech gastronomických provozů přispět dva faktory – oslavy svátku zamilovaných Valentýn, kdy každoročně přibývá rezervací, a také období „po výplatě“, kdy se řada lidí „nedrží zkrátka“.

Na jedno. Ale opravdu jedno

Kastner odhaduje, že do útrat se postupně promítne horší ekonomická situace domácností. Hosté sice nemusí nutně utratit méně peněz, ale tím, že gastro zdražilo, někteří lidé možná nebudou ochotni navýšit svůj rozpočet, a něco si proto budou muset odpustit. To se částečně projevuje už teď.

„Méně často se chodí na obědy. Některým místo hlavního jídla stačí předkrm, jiní se spokojí s polévkou,“ popsal s tím, že ale nejde o masový trend. Podle jiného zdroje z trhu, který nechtěl být jmenován, už někteří lidé šetří. „Dají si o pivo méně nebo si například neobjednají dezert,“ řekl.

V posledních měsících vidíme, že lidé přijdou a utrácejí méně. Souvisí to s celkovým zdražováním zboží a služeb, hlavně energií. Vybírají si levnější jídla, vypijí méně piva, místo teplého jídla si objednají tlačenku.
Zdeněk Babulík, restauratér

Šetřivost může negativně dopadnout i na personál, protože návštěvníci mohou snížit i spropitné pro číšníka.

Obezřetnější v útratách už jsou také hosté tří restaurací ve Zlíně, které provozuje Zdeněk Babulík. „V posledních měsících vidíme, že lidé přijdou a utrácejí méně. Souvisí to celkovým zdražováním zboží a služeb, hlavně energií. Vybírají si levnější jídla, vypijí méně piva, místo teplého jídla si objednají tlačenku,“ popsal. „Nás to bohužel tím pádem opět bude tlačit do zdražování, abychom se dostali na požadovanou úroveň tržeb,“ dodal.

„Já myslím, že celkově sice lidé začnou šetřit, ale například tím, že nevyjedou na dovolenou třikrát, ale jen dvakrát do roka. V normálním životě se omezovat nebudou,“ věří moravský restauratér Zdeněk Sklenář.

Klidný zůstává i spolumajitel Vinografu. Podniky v centrech měst totiž podle něj míří na movitější klientelu. „Zaměřujeme se na zážitkovou gastronomii. Nejsme extrémně drahý podnik, ale naši klienti vnímají, že se za ni platí. Nikdy k nám nepřestali chodit z finančních důvodů,“ popsal.

Reklama

Doporučované