Článek
Nejvyšší nabídce se ve středu v aukci aukčního domu RM Sotheby's dražící klasické automobily prodala Formule Ferrari 2003-GA. Anonymní sběratel dal za vůz 14,6 milionu švýcarských franků čili v přepočtu 360, 6 milionu korun. Odhad kanadských dražebníků se přitom pohyboval mezi 7,5 až 9,5 milionu švýcarských franků.
Šasi s výrobním číslem 229 si odbylo premiéru při závodech v roce 2003, které byly charakteristické větším tlakem na italskou stáj ze strany konkurence, a proto i vývoj monopostu v této sezoně musel probíhat rychleji.
Michaelu Schumacherovi se ve voze Ferrari 2003-GA nakonec ale podařilo za devět závodních víkendů získat pět výher z celkových šesti v tomto světovém mistrovství. A kromě toho s ním zajel i tři nejrychlejší kola v této sezoně F1.
Rok 2003 byl přitom pro legendárního jezdce klíčový. Po téměř kompletním ovládnutí tohoto poháru a jeho výhře totiž překonal dosavadní rekord v držených mistrovských titulech. Ten celých 35 let do té doby náležel Juanu Manuelu Fangiovi, který měl na kontě pět celkových vítězství v F1. Slavný německý jezdec v tomto ročníku rekord překonal s počtem šesti titulů. A celkově se ve své kariéře zastavil na sedmi.
Co vydražená formule dokáže
Vydražená Schumacherova formule je jedním z posledních monopostů vrcholového poháru s desetiválcovým motorem. Od roku 2006 totiž přešel na osmiválce s objemem 2,4 litru. Třílitrový V10 motor Ferrari 2003-GA tak dosahoval při 19 tisících otáčkách výkonu 943 koní, a to měl vůz jen 600 kilogramů. Dnešní formule mají pro srovnání šestiválcové hybridní motory a sílu přes 1000 koní, minimální váhový limit už je ale 798 kilogramů.
V závodech prý šasi s výrobním číslem 229 najelo 238 kilometrů a své kompletní renovace se dočkalo začátkem letošního roku. V úvodním videu tohoto článku ho představuje Schumacherův syn Mick.
Legenda jménem Michael Schumacher
Sedminásobný mistr světa F1 začínal už ve svých čtyřech letech s řízením motokár. Následovaly juniorské formule, u kterých v F3 absolvoval start i v Brně roku 1989. V Grand Prix debutoval ve formuli 1 už jen dva roky poté na Velké ceně Belgie tehdy ještě za britský tým Jordan. Z toho přestoupil do týmu Benetton, za který se v letech 1994 a 1995 stal mistrem světa.
Do týmu Ferrari odešel Schumacher v roce 1996, a právě s italskou stájí mezi lety 2000 a 2004 vyhrál pětkrát titul mistra světa. Celkem si v tomto období připsal 72 výher. Byl známý svým nekompromisním způsobem jízdy, při které často zacházel i za hranici pravidel. V roce 1997 ho za úmyslnou kolizi s jiným pilotem dokonce z celé sezony mistrovství vyloučili. Za celou svou kariérou se přitom na okruhu vážně zranil pouze jednou, a to v roce 1999, kdy si po selhání brzdy zlomil nohu.
Legendární závodník poprvé ukončil kariéru v závěru ročníku 2006. Čtyři roky poté se ale k závodění vrátil za domácí Mercedes. Další mistrovský titul ani výhru v Grand Prix už ale nezískal. Svou závodní kariéru definitivně ukončil třetím místem v GP Evropy roku 2012.
Co se při tragické nehodě stalo
Na konci prosince před devíti lety se závodní pilot vážně zranil při lyžování v Alpách. Přesněji tedy ve francouzském Méribelu, kde vlastnil horskou chatu a vyrazil na pomoc dceři kamaráda, která vyjela mimo sjezdovku a spadla. Při jízdě k ní podle svědků najel na kámen, který ho vymrštil do vzduchu, načež při pádu na zem narazil do dalšího kusu skály a poranil si hlavu.
Podle následného vyšetřování jel Michael Schumacher před svou nehodou běžnou rychlostí a měl helmu, která mu podle odborníků zachránila život - pokud by ji neměl, zemřel by zřejmě hned po pádu.
Ačkoli při transportu do nemocnice slavný jezdec ještě komunikoval se záchranáři, později v důsledku poranění mozku upadl do kómatu. Následně se podrobil dvěma operacím, po kterých lékaři jeho stav označili jako kritický.
Sen všech ekologů. Auto na elektřinu, které při jízdě lapá CO2
Co se ví o zdravotním stavu Michaela Schumachera
Za několik následujících týdnů a měsíců se začala šířit řada neoficiálních zpráv až spekulací, které hovořily jak o zhoršení, tak zlepšení Schumacherova zdraví. Až na začátku dubna jeho manažerka Sabine Kehm potvrdila, že chvílemi nabývá vědomí a probouzí se.
V půlce června bývalého jezdce F1 převezli na švýcarskou univerzitní kliniku v Lausanne, kde se začal podrobovat rehabilitacím. Začátkem září téhož roku ho pak lékaři propustili k domácímu léčení, jeho rodina kvůli tomu údajně musela svou rezidenci u Ženevského jezera výrazně upravit. Od té doby se ovšem zprávy o jeho zdraví dostávají k veřejnosti jenom sporadicky.
Koncem roku 2014 jeho bývalý kolega Philippe Streiff například uvedl, že legendární závodník je ochrnutý, na vozíku, nemůže mluvit a má problémy s pamětí.
Naposledy dali příbuzní Michaela Schumachera své oficiální vyjádření v dokumentu, který měl premiéru loni v září. „Každý den mi stále ukazuje, jak je silný. Žijeme spolu doma, rehabilitujeme a děláme vše, co se dá, aby se Michael cítil dobře a prostě cítil svou rodinu, své pouto,“ uvedl jeho manželka Corinna v dokumentu.
Jiné informace o zdravotním stavu legendárního závodníka F1 nejsou známé. Jeho rodina a blízcí je nezveřejňují.
Jak si vede junior
Pokračovatel slavné linie, syn Mick Schumacher, který vydraženou formuli svého otce popisuje ve videu v úvodu článku, ukořistil výhry zatím pouze v menších závodech. V roce 2018 se stal evropským šampionem F3 a rok později také F2.
Loni začal junior konečně závodit i v F1 za severokarolínský tým Haas. Nejlépe ale skončil s nepříliš chváleným vozem dvanáctý na maďarském okruhu v Hungaroringu.
Letos pak Mick Schumacher měl dvě nehody na závodních okruzích. V březnu dostal smyk a boural při kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie. Neutrpěl ovšem vážnější zranění a po vyproštění zůstal při vědomí. V květnu při Velké ceně Monaka ale vyjel mimo stopu a dokonce rozpůlil vůz Haas na dva kusy - i při této nehodě měl však štěstí a z trati odešel po vlastních nohou.
V příští sezoně, tedy koncem tohoto roku, se má syn legendy stát rezervním pilotem Ferrari a získat teoretickou možnost závodit ve formuli, ve které mezi roky 2000 až 2004 jeho otec získal pět ze svých sedmi titulů mistra světa.