Hlavní obsah

Sen všech ekologů. Auto na elektřinu, které při jízdě lapá CO2

Podívejte se na elektroauto, které pohání slunce a při jízdě čistí vzduch od CO2.Video: Jan Marek

 

Reklama

Studenti z Nizozemska vyvinuli auto do zásuvky, které pomáhá nabíjet i slunce a je vyrobeno co nejudržitelněji i na standardy veganů. Ale ani to nešlo bez uhlíku, a tak auto dostalo filtry, které při jízdě čistí vzduch od emisí.

Článek

Informace spolu se záběry si můžete poslechnout i prohlédnout ve videoreportáži.

Elegantní i sportovní zároveň. Tenhle vůz by se na výstavě supersportů neztratil, ale spíš vyčníval. Nejenže jde o elektromobil z recyklovaných a dokonce také veganských materiálů, který navrch ještě čerpá energii z vlastních solárních panelů.

Ale za jízdy tento jedinečný prototyp navíc čistí vzduch od emisí oxidu uhličitého (CO₂). Skoro až sci-fi vůz vyrobil tým 35 studentů Technické univerzity Eindhoven a nese příhodné jméno Zem.

„Pokud víme, tak to, co je za mnou, je teď nejudržitelnější vůz na světě. Jmenuje se Zem jako Zero Emission Mobility (jízda s nulovými emisemi, pozn. red). Toto auto bylo vyrobeno s cílem minimalizovat emise CO₂ v procesu výroby, jeho provozu i konce životnosti,“ vysvětluje v úvodním videu tohoto článku Jens Lahaije, ředitel prodeje a finanční manažer TU/ecomotive.

Podvozek nizozemského auta skrývá dva filtry, které jsou umístěné po boku každého z předních kol. Za jízdy pak jimi cirkuluje vzduch a CO₂ zachytává speciální granulát uvnitř obou filtrů. Vyprázdnit potřebují údajně po každých 320 kilometrech. I na to však studenti mysleli a vytvořili speciální dobíjecí stanici, která extrakci oxidu uhličitého z nich umožňuje. Zachycený skleníkový plyn lze potom dál využít třeba k výrobě jiných paliv - jako čistého vodíku, nebo ukládat pod zemí.

Deset by jich vydalo za strom

Podle kritiků to však není tak závratné množství. Současné prototypy umí zachytit dva kilogramy CO₂ na 32 tisíc kilometrů. Takže by takových elektrovozů prý bylo potřeba deset, aby vydaly aspoň za jeden strom a jeho roční absorpci. Jinak je to i ekvivalent 0,04 % toho, co ročně vypustí běžný automobil se spalovacím motorem. Zem se však přesto může chlubit tím, že posouvá udržitelnost aut na novou úroveň.

„Slogan nebo hlavní motto tohoto vozu je, že zachytí víc uhlíku, než kolik vypustí,“ doplňuje Lahaije za nizozemský vědecký tým.

Množství by určitě rostlo i s velikostí filtru. Nebo počtem takových aut, která ovzduší neznečišťují, ale čistí. A studenti z Technické univerzity Eindhoven právě o rozšíření samotné technologie také usilují.

Filtry i do spalovacích aut, vlaků, letadel i lodí

„Konečný cíl je inspirovat celý průmysl. Doufáme, že uvidíme naše auto, kompletně přijaté průmyslem. A naším snem samozřejmě je vidět, jak ho vyrábějí i nějaké automobilky, které si ho vezmou do produkce. Byli bychom samozřejmě jasně pro,“ uvádí dál zástupce nizozemských vynálezců.

„Ale realističtější představa je, že přijmou určité technologie a inovace, které jsme implementovali. Momentálně jsme na špici, co se týče 3D tisku v autoprůmyslu. A používáme uzpůsobenou již existující technologii zachytávání uhlíku, kterou jsme implementovali do auta,“ dodává.

Filtr si v současnosti patentují a jeho kapacitu chtějí dál zlepšovat v rámci vlastního start-upu TU/ecomotive. Rovněž doufají, že nový design by bylo možné umístit i do běžných aut, která už jezdí. A jednou možná i dodávek, vlaků, letadel nebo i lodí.

Vůz je tištěný z odpadu a sedačky z ananasu

Na vývoji udržitelných vozidel pracují nizozemští studenti už od roku 2013. Zapojili do něj i několik technologií od partnerských sponzorů jako lithium-iontové baterie od tamní firmy Cleantron nebo solární panely od Watllab, které optimálně vozu dodávají až 15 procent energie.

Karoserii vytvořili na 3D tiskárně z recyklovaných plastů, aby omezili odpad, a na interiér použili veganskou kůži z ananasových listů. Ale ani s tím vším nedosáhla výroba elektroauta úplné uhlíkové neutrality – a proto se zaměřili na zachytávání CO₂.

Zem dokončil TU/ecomotive letos v květnu a srpnu zahájil tour v USA, které jsou druhý světově největší producent emisí na obyvatele, přičemž za třetinou stojí doprava. Elektromobil však musel zemí cestovat na přívěsu, protože tamní úřady zatím nedovolují provoz aut vyrobených pomocí 3D tiskárny na silnicích. I to však chtějí studenti změnit. Regulace jim prý také nedovolily při vývoji doma tolik experimentovat.

Prototyp dokončí objížďku USA v říjnu a poté se vrací do Evropy, kde tým bude dál pracovat na jeho uvedení do ostrého provozu na silnicích.

Lapače oxidu uhličitého podporuje i Bill Gates

Ačkoli je technologie zachytávání CO₂ z atmosféry podle serveru CNN „vitální“, její rozvoj je pomalý. V roce 2020 se takto ovzduší zbavilo 44 tun oxidu uhličitého, což je pouze 13 procent určeného cíle, jak uvádí Mezinárodní energetická agentura (IEA).

Redakce SZ Tech už o lapačích emisí psala v květnu. To spustil první zařízení na světě zbavující skleníkového plynu havajský startup Heimdal, jehož produkt zbavuje emisí i oceán. Text však věnoval pozornost i vedoucí švýcarské firmě Climeworks a dalším společnostem, které se technologii věnují.

Nemalou finanční podporu mají podobné startupy nejen od známých podnikatelů a investorů, Billa Gatese, Elona Muska nebo Warrena Buffetta, ale i od vlád - americké ministerstvo energetiky plánuje uvolnit celkem 3,5 miliardy dolarů na vývoj a stavbu čtyř středisek na půdě USA.

Obrat průmyslu zachytávání CO₂ a jeho skladování by měl podle odhadů do roku 2028 dosahovat až sedmi miliard dolarů.

A jeden z dalších badatelů na Technické univerzitě Eindhoven uvádí, že ačkoli kapacity zařízení, jako je studentské auto, jsou omezená, jejich prototyp je důležitým prvním krokem. A pokud je řešení škálovatelné, tedy že jej lze dál rozvíjet a zvětšovat, mohly by filtry kromě umisťování i do běžných aut rovněž stát jako samostatná a soběstačná technologie.

„Když zvážíte, že od fosilních paliv se nikdy na 100 procent neosvobodíme, nebo tedy aspoň že ekonomika nebude úplně bez emisí, tak musíme nějak CO₂ z ovzduší odebírat,“ uvádí Carlo van de Weijer, který desítky let sám také pracoval pro automobilový průmysl, a to i na vedoucích pozicích jako třeba v Siemensu.

Reklama

Doporučované