Hlavní obsah

Covid jako by nebyl. V obchodních centrech se utrácí víc než před pandemií

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Obchodní centrum. Ilustrační foto.

Reklama

Nákupní centra jsou prázdnější, ale peníze se v nich točí víc než v roce 2019. Ten přitom patřil k jednomu z nejlepších roků po hypoteční krizi.

Článek

Tržby v obchodních centrech od začátku roku vzrostly o 10,5 procenta ve srovnání s rokem 2019. Rok před příchodem covidu byl zároveň jedním z nejsilnějších nákupních roků minulé dekády.

Vývoj je tedy nad očekávání dobrý, přestože návštěvnost center, kde se ročně otočí 300 milionů lidí, je o 12 procent nižší než před pandemií.

„Ve druhém čtvrtletí jsme se dostali do hodnot, které byly naprosto překvapující. Zjevně se lidé vrátili do nákupních center. Už několik měsíců po sobě se snižuje obrat online retailerů. Vidíme možná i faktor odložené spotřeby. Lidé dva roky nechodili do center a začalo jim docházet zboží,“ uvedl Tomáš Drtina ze společnosti Incomind, která zpracovává Index návštěvnosti nákupních center.

Lidé upřednostňují typ služeb a zboží, které odpovídá diskontnímu nebo masovějšímu charakteru. Naši zákazníci preferují levnější a masovější profily obchodů než vyšší střední třídu. To generuje rostoucí nákupní koš.
Oldřich Špůrek, ředitel Acrem

Reálně sice příjmy center vymaže vysoká inflace, ale i tak jsou to podle expertů nečekaně dobré výsledky. „V srpnu tržby rostly o 15 procent. Kvůli inflaci o tolik určitě obchodní centra nerostou, ale myslíme, že obchod, který je rozptýlen mimo nákupní centra, v tuto chvíli ztrácí víc,“ dodal Drtina.

Foto: Asociace nákupních center ČR

Tržby obchodních center ve srovnání s rokem 2019.

Podle Oldřicha Špůrka, ředitele společnosti Atrium Czech Real Estate Management, je nejsilnějším důvodem fakt, že se lidé půl roku vracejí z e-shopů do kamenných obchodů. Zároveň se však mění složení nákupních košíků a lidé kupují levnější věci.

„Lidé upřednostňují typ služeb a zboží, které odpovídá diskontnímu nebo masovějšímu charakteru. Naši zákazníci preferují levnější a masovější profily obchodů než vyšší střední třídu. To generuje rostoucí nákupní koš,“ říká Špůrek.

Procenta návštěvníků z Ukrajiny

Už půl roku je kvůli uprchlické vlně v České republice až o 300 tisíc zákazníků víc. Přestože jsou v mnoha případech finančně zajištěni, nákupní centra se domnívají, že k nárůstu tržeb přispívají minimálně.

„Jsem přesvědčen, že číslo 300 tisíc uprchlíků v nárůstech není podstatné,“ říká výkonný předseda Asociace nákupních center Jan Kubíček.

Ke stejnému závěru došla některá obchodní centra, která si prováděla vlastní průzkum. „Zkoušíme registrovat počty ukrajinských SPZ na autech v našich podzemních garážích a dostáváme se k jednomu nebo dvěma procentům návštěvnosti. Úplně se to tedy neprojevuje. A pokud ano, nemáme to jak zjistit,“ dodává Špůrek.

Foto: Asociace nákupních center ČR

Návštěvnost obchodních center ve srovnání s rokem 2019.

Obratově nejsilnější byl letos květen, kdy oproti referenčnímu roku 2019 narostly tržby o 23 procent. „Růst obratu je zřejmý ve všech regionech i velikostních kategoriích nákupních center. O něco lépe si stojí moravská nákupní centra s letošním nárůstem tržeb o 13,6 procenta,“ uvedl Drtina.

Také míra obsazenosti obchodních center je velice dobrá. Pohybuje se těsně pod úrovní 96 procent. V Praze jsou volná dvě procenta kapacit. V době pandemie podle Kubíčka odešlo z nákupních center a retail parků asi jen pět procent nájemníků.

Reklama

Doporučované