Hlavní obsah

Nové digitální umění jako investice pohořelo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Prague City Tourism, Seznam Zprávy

Své NFT má i Praha. Městská společnost Prague City Tourism připravila vlastní kolekci s názvem Bohemian Muse NFT.

Reklama

Ještě před pár lety byly NFT, tedy doklady o vlastnictví digitálního díla, považovány za začátek nového technologického trendu. Zapojovaly se do něj celebrity a v odvětví se točily miliardy dolarů. Tomu všemu je zřejmě konec.

Článek

Trh s nezaměnitelnými digitálními tokeny známými spíše pod zkratkou NFT už není to, co býval. Nedávná studie serveru dappGambl zabývajícího se segmentem kryptoměn a NFT totiž ukázala, že drtivá většina „eneftéček“ je prakticky bezcenná a v podstatě neprodejná za jakoukoliv částku.

Odborníci se vesměs shodují, že za tím stojí přesycený trh. Počet nových NFT na trhu za poslední roky totiž prudce vzrostl, což vedlo k výraznému převisu nabídky nad poptávkou. Mnoho NFT navíc nemá žádnou uměleckou nebo kulturní hodnotu a je vytvářeno jen za účelem rychlého zisku, což výrazně snížilo zájem kupců i tvůrců o toto aktivum.

Co je to NFT?

Non-Fungible Token (NFT) je digitální doklad o vlastnictví nějaké digitální položky. Nejčastěji se jedná o obrázek nebo jiné digitální dílo. Certifikát umožňuje jasné a rychlé určení majitele v rámci daného systému ověření.

Vlastnictví NFT je zaznamenáno v decentralizované databázi blockchain. Držitel NFT tedy může kdykoli dokázat, že skutečně daný soubor koupil. Certifikát lze také dále převést a tento převod opět zaznamenat do blockchainu. To umožňuje NFT prodávat a obchodovat.

Koupě a vlastnictví NFT je často vydáváno za investici. Jedná se o vysoce spekulativní aktivum, cena může prudce vzrůst, ale také se propadnout až na nulu. Odborníci radí, aby lidé neinvestovali do aktiv, jejichž mechanismu plně nerozumí.

Koncem roku 2022 prvotní nadšení z NFT značně ochladlo společně s tím, jak poklesla obecná důvěra v kryptoměny.

Opomenout by se neměl ani další faktor, a tím je kryptoměna Ethereum, za niž se většina NFT prodává. Cena této druhé největší kryptoměny podle tržní kapitalizace za poslední dva roky spadla téměř o polovinu na 1574 dolarů (přibližně 36 tisíc korun), což jen prohlubuje problémy v odvětví.

Portál dappGambl prozkoumal desítky tisíc digitálních tokenů a jeho závěry nejsou vůbec pozitivní. Čerstvá studie na základě dat od NFT Scan a CoinMarketCap totiž ukazuje, že ze vzorku 73 257 sbírek NFT jich má 69 795 nulovou tržní kapitalizaci. Jinými slovy, jen pět procent všech sbírek má v současné době nějakou hodnotu, což znamená, že investice více než 23 milionů lidí jsou momentálně na odpis.

„Tato hrozivá skutečnost by měla být střízlivou brzdou euforie, která často obklopuje segment NFT,“ uvedli autoři zprávy. „Na pozadí příběhů o digitálních uměleckých dílech prodávaných za miliony dolarů a příběhů o úspěchu ze dne na den je snadné přehlédnout skutečnost, že tento trh je plný nástrah a potenciálních ztrát,“ uvedli také.

Euforie splaskla

Ještě mezi lety 2021 a 2022 přitom zaznamenal trh s NFT obrovskou vlnu euforie, která v jednu chvíli vedla k měsíčnímu obchodu ve výši 2,8 miliardy dolarů, připomíná byznysový portál Insider. Během roku 2021 se na tomto trhu protočilo až 25 miliard dolarů.

Některé populární kolekce sbírek se prodávaly za miliony dolarů a na tomto humbuku se podílely i velmi známé tváře, mezi něž patřili například jeden z nejlepších basketbalistů světa Stephen Curry či slavný rapper Snoop Dogg.

Stojí za připomenutí, že digitální umělec pod pseudonymem Beeple prodal pět tisíc svých digitálních obrázků jako NFT za 69,3 milionu dolarů v aukční síni Christie‘s. Jednalo se o první aukci digitálního umění v této prestižní instituci. Do budoucna bude ovšem velkým otazníkem, zda se něco takového může opakovat.

Podle studie dappGambl k tomu nejspíš nedojde. Z její zprávy dále vyplývá, že 79 procent všech NFT se doposud ani neprodalo, přičemž nabídka naprosto dominuje poptávce. Jinak řečeno, zájem lidí o nakupování opadl a na čtyři z pěti NFT usedá prach. I přes odfiltrování nejméně hodnotných a méně významných projektů má dnes většina sbírek mizernou hodnotu.

Z 8850 nejhodnotnějších kolekcí podle tržní hodnoty je jich 18 procent bezcenných a 41 procent má cenu mezi pěti a 10 dolary, vyplývá ze zprávy dappGambl. Jen méně než jedno procento má pak hodnotu vyšší než šest tisíc dolarů, což je v silném kontrastu s „boomem“ před dvěma lety.

„Tím nechceme říct, že NFT jsou přímo podvodné nebo že by s nimi lidé neměli mít nic společného, ale některé NFT kolekce jsou přinejlepším pozoruhodně hloupé,“ hodnotí aktuální situaci na trhu online magazín PetaPixel, který se zabývá fotografií, videem a technologiemi souvisejícími s těmito obory.

Pražský projekt

Své nezaměnitelné digitální tokeny má od konce letošního února i Praha. Městská společnost Prague City Tourism připravila vlastní kolekci s názvem Bohemian Muse NFT. Sbírka čítá celkem 1357 NFT, počet odkazuje na rok zahájení stavby Karlova mostu.

Projekt za půl milionu korun má ovšem zatím jeden háček, o „Bohémské múzy“ je prachmizerný zájem. Od 28. února, kdy prodej začal, si pražské NFT koupilo pouze 12 zájemců, jak pro SZ Byznys potvrdila mluvčí Prague City Tourism Klára Janderová. Při ceně jednoho tokenu 0,065 etherea, tedy v přepočtu asi 2400 korun, to znamená, že výdělek zatím činí necelých 29 tisíc korun.

Janderová slabou aktivitu nakupujících vysvětluje tím, že se jedná především o dlouhodobou kampaň. Zároveň věří, že si digitální tokeny své majitele díky marketingové kampani časem najdou.

„Důležité je se dívat na projekt ze širší perspektivy a hlavně z dlouhodobého hlediska. Je to pro nás forma výzkumu nového virtuálního světa se specifickou komunitou, bez které bychom neposouvali a nevyvíjeli inovativní projekty. Díky krokům, které jsme nyní podnikli, věříme, že se prodaný počet NFT do konce roku navýší,“ říká.

Podle Janderové je vynaložená půlmilionová částka na projekt adekvátní. „Kampaň byla financovaná z výnosů společnosti, které získala na základě svých komerčních aktivit,“ říká. „Kampaň není placená z peněz daňových poplatníků nebo z rozpočtu města, jak uvádí některé zdroje,“ dodává.

Reklama

Doporučované