Hlavní obsah

Praha utratila půl milionu za 1357 digitálních múz. Prodala jich jen devět

Foto: Prague City Tourism

Token ze série Bohemian Muse.

Reklama

Městská společnost Prague City Tourism nechala vyrobit 1357 NFT. Chtěla tím zacílit na bohatší návštěvníky a výdělek investovat zpátky do kulturního dědictví. Zatím se tokenů prodalo pouze devět s výdělkem 23 tisíc korun.

Článek

Praha se svezla na trendu a vytvořila kolekci NFT s názvem Bohemia Muse. Kampaň zorganizovala městská společnost Prague City Tourism (PCT) a říká, že se hlavní město stalo jednou z prvních metropolí s podobným projektem. Celý projekt stál 500 tisíc korun.

Vzniklo tak 1357 tokenů s múzami. Číslo má odkazovat na rok založení Karlova mostu. Jeden stojí 0,065 etherea, což je digitální kryptoměna, v přepočtu zhruba 2600 korun. „Sto procent výnosu z prodeje NFT Bohemian Muse půjde přímo na péči o kulturní a národní kulturní památky ve správě Prague City Tourism ,“ uvedla Jana Adamcová, místopředsedkyně představenstva PCT v tiskové zprávě.

Co je to NFT?

Non-Fungible Token (NFT) je digitální doklad o vlastnictví nějaké digitální položky. Nejčastěji se jedná o obrázek nebo jiné digitální dílo. Certifikát umožňuje jasné a rychlé určení majitele v rámci daného systému ověření.

Vlastnictví NFT je zaznamenáno v decentralizované databázi blockchain. Držitel NFT tedy může kdykoli dokázat, že skutečně daný soubor koupil. Certifikát lze také dále převést a tento převod opět zaznamenat do blockchainu. To umožňuje NFT prodávat a obchodovat.

Koupě a vlastnictví NFT je často vydáváno za investici. Jedná se o vysoce spekulativní aktivum, cena může prudce vzrůst, ale také se propadnout až na nulu. Odborníci radí, aby lidé neinvestovali do aktiv, jejichž mechanismu plně nerozumí.

Koncem roku 2022 prvotní nadšení z NFT značně ochladlo společně s tím, jak poklesla obecná důvěra v kryptoměny.

Prodej Bohemia Muse NFT se spustil 28. února, od té doby si ale kupce našlo pouhých devět tokenů, a to během prvních tří dnů. Informace jsou dostupné z tržiště OpenSea a potvrzuje to i tisková mluvčí společnosti Klára Janderová. Zdůrazňuje ale, že kampaň není placená z peněz daňových poplatníků nebo z rozpočtu města, jak uvádí jiné zdroje.

„Jsme obchodní a akciová společnost. Máme samozřejmě i komerční aktivity jako prodej suvenýrů, map a podobně, které zaplatily kampaň,“ vysvětluje Janderová.

Společnost chce projektem přilákat movitější návštěvníky metropole. „Skrze NFT navíc oslovujeme zcela novou a specifickou cílovou skupinou našich potenciálních návštěvníků,“ stojí v tiskové zprávě městské společnosti. „Prodej NFT je obrazně řečeno vedlejší produkt a nebylo prioritou prodat toho co nejvíc. Chtěli jsme zvýšit kredit u zahraničních klientů a ukázat Prahu jako moderní metropoli,“ dodává Janderová.

V PTC prý vnímají kampaň jako dlouhodobou a chtěli otestovat dle jejich slov „inovativní produkt“, který pro hlavní města zatím není běžnou záležitostí. Od roku 2020 má Prague City Tourism novou strategii cestovního ruchu a chce přilákat do Prahy bohatší návštěvníky na úkor mladých turistů, kteří se zde hodlají levně opít.

Jana Adamcová pro SZ Byznys zdůraznila, že není pravda, že cílem NFT kampaně byl prodej tokenů. Záměrem podle ní bylo oslovit jinou cílovou skupinu a podpořit image inovativního města. Přitom v tiskové zprávě z února letošního roku, která byla vydána v rámci zahájení celé kampaně, například Jiří Pospíšil, náměstek primátora pro kulturu, cestovní ruch a památkovou péči uvádí: „Jsem velmi rád, že město přichází s inovativními produkty, které pomohou vygenerovat finanční prostředky na obnovu historických objektů.“

Aktualizace: Doplnili jsme vyjádření Jany Adamcové o cílech kampaně.

Reklama

Související témata:
NFT (Non-fungible token)

Doporučované