Hlavní obsah

Chyba PayPalu spustila chaos. Evropské banky zmrazily miliardy eur

Foto: Nuttapong punna, Shutterstock.com

PayPalu selhalo zabezpečení.

Poskytovateli oblíbených platebních služeb PayPal selhal bezpečnostní systém, který má filtrovat podvodné platby. Evropské banky reagovaly pozastavením všech plateb, které z platformy přišly.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Banky v Německu a jinde v Evropě na přelomu srpna a září pozastavily transakce probíhající přes platební službu PayPal. Podle deníku Süddeutsche Zeitung finanční domy dočasně zadržovaly platby za více než deset miliard eur.

Na vině byl výpadek bezpečnostního systému PayPalu, který přestal automaticky filtrovat podezřelé transakce. Když pak banky zaznamenaly nenadálý příliv žádostí o přímé inkaso od PayPalu, spustily své vlastní bezpečnostní postupy, což v některých bankách vyústilo až v pozastavení všech transakcí uskutečněných přes PayPal.

PayPal

  • PayPal se nejčastěji využívá pro online platby na zahraničních i českých e-shopech, posílání peněz rodině a přátelům po celém světě, ale také pro příjem plateb v podnikání.
  • Umožňuje bezpečné a pohodlné transakce bez nutnosti sdílet údaje o platební kartě s každým obchodníkem.
  • Služba funguje ve více než 200 zemích a podporuje 25 měn.

Mezi prvními platby zablokovaly německé Bayerische Landesbank, Hessische Landesbank a DZ-Bank. „V uplynulých dnech došlo k incidentům v souvislosti s neoprávněnými inkasy ze strany PayPalu vůči různým úvěrovým institucím. Tyto incidenty měly značný dopad na platební styk v celé Evropě, zejména v Německu,“ uvedla na webu také banka Sparkasse, která dodala, že na několik hodin to pocítili i její zákazníci.

PayPal výpadek připouští. „O víkendu došlo k dočasnému přerušení služeb, které mělo za následek zpoždění transakcí u malého počtu účtů. Problém byl již vyřešen,“ uvádí společnost na webu. Lucemburský finanční regulátor CSSF, pod jehož jurisdikci spadá evropská pobočka PayPalu, oznámil, že nyní neeviduje žádné problémy, které by vyžadovaly jeho zásah.

Podle zdrojů Süddeutsche Zeitung nicméně může trvat přinejmenším dny, než banky zablokované peníze uvolní. Bankovní úředníci totiž nyní pozastavené transakce prověřují ručně jednu po druhé.

Německá organizace na ochranu spotřebitelů Verbraucherzentrale, že do schválení transakce bankou peníze zůstávají na účtu zákazníka. Obchodník je tak pravděpodobně dostane se zpožděním a to může znamenat i zdržení při vyřizování a doručování obednávek.

Na situaci se rozhodli přiživit podvodníci, kteří využívají netrpělivosti lidí čekajících na zadržené peníze. Sparkasse proto varovala své klienty před narůstajícím počtem podvodných hovorů.

„V současné době nám zákazníci stále častěji hlásí podvodné telefonáty, při nichž se pachatelé vydávají za zaměstnance Sparkasse. Jako záminku používají údajnou opravu transakcí přes PayPal. Cílem volajících je získat PIN kódy a další přístupová hesla,“ uvádí německá banka. Před podobnými podvodnými telefonáty varuje uživatele i PayPal.

Také Verbraucherzentrale upozorňuje na to, že nejistoty lidí spojené s výpadkem PayPalu využívají podvodníci. „V posledních dnech se již objevily hromadné e-maily, které se vydávají za PayPal a odkazují na aktuální výpadek. Také po telefonu se mohou zločinci vydávat za zaměstnance společnosti PayPal a vymýšlet si příběhy související s touto událostí, aby získali data nebo peníze,“ upozorňuje organizace.

V Německu je PayPay mimořádně oblíbený. V zemi má platební služba 35 milionů uživatelů, více jich má PayPal jen v domovských Spojených státech. Přes službu v Německu probíhá třetina všech online plateb.

Související témata:
Úvěrový podvod

Doporučované