Článek
Robert a Xavier Peugeotovi se svými ambicemi netají a každý z nich usiluje o to, aby při výběru nového člena představenstva koncernu Stellantis uspěl právě on. Oba reprezentují odlišné větve rodiny, která před více než dvěma stoletími stála za vznikem slavné francouzské značky.
Vliv dynastie na fungování Peugeotu ale postupně upadal. A je možné, že právě nyní přichází bod zvratu.
Automobilový koncern Stellantis vznikl v roce 2021 na principu rovnosti. Skupiny Fiat Chrysler Automobiles a PSA se měly sloučit a jejich manažeři i majitelé si měli rovnoměrně rozdělit pravomoci i funkce. Poslední dobou se ale tato křehká rovnováha bortí.
Vliv na řízení Stellantisu posilují lidé spojení s někdejším italsko-americkým koncernem, v čele s dědicem zakladatelů Fiatu Johnem Elkannem, který je předsedou představenstva a jeho dynastie je největším akcionářem celé skupiny. A to s tak velkým náskokem, že se podobný vývoj dal celkem předpokládat.
Zatímco italská dynastie Agnelliových, zastupovaná Elkannem, si ve Stellantisu drží podíl asi 15,5 procenta – a to přes holding Exor – dědici Peugeotu mají necelých osm procent akcií. Exor má proto v jedenáctičlenném představenstvu právo na dvě křesla, Francouzi pouze na jedno. Na to, o které se v zákolisí začal svádět boj.
Výběr tradičních automobilek, ve kterých si drží podíl rodinné dynastie
Volkswagen
- rodiny Porscheů a Piëchů přes holding Porsche SE vlastní přes 50 % koncernu
BMW
- největším akcionářem je rodina Quandtů, která vlastní kolem 46 % firmy
Stellantis
- dědici zakladatele Fiatu Giovanniho Agnelliho drží cca 15 % akcií, dědici Peugeotu necelých osm procent
Ford Motor Company
- dynastie Fordů má minoritní podíl kolem dvou procent, pomocí akcií třídy B si ale udržuje velkou část hlasovacích práv
Specifickým případem jsou tradiční asijské firmy, často vybudované coby rodinné holdingy (ať už japonské keiretsu, anebo jihokorejské čeboly). Svůj vliv na globální byznys si tak udržují i dědici zakladatelů firem Toyota nebo Hyundai (pod kterou spadá i Kia).
Nyní v představenstvu Stellantisu zasedá Robert Peugeot. Tedy muž, který před lety vyjednával o fúzi s Fiatem a Chryslerem, a do určité míry je tak pro pokračování současného kurzu. Podporoval ostatně i vyhazov někdejšího koncernového šéfa Carlose Tavarese, stejně jako způsob výběru jeho nástupců. Jeho opětovné zvolení do funkce by tak žádnou větší změnu nejspíš nepřineslo. Robert Peugeot soudí, že nynější dominance představitelů dřívějšího FCA v čele koncernu je přirozená poté, co Stellantis roky vedl Tavares, přicházející z PSA.
Druhý kandidát, Xavier Peugeot, je podle agentury Bloomberg vyhraněnější a pro francouzskou stranu by se pokoušel vydobýt lepší pozici v rámci koncernu.
„Byl bych velmi rád, kdybych mohl své rodině do budoucna pomáhat ve vůdčí roli. Pokud mne ostatní budou považovat za toho pravého pro tenhle úkol,“ řekl Xavier Peugeot už v létě francouzskému deníku Les Échos. Podle informací listu to vypadá, že Xavier dokázal mnoho příbuzných získat na svou stranu.
Oba soupeři o vedoucí pozici prý mají za sebou poslední kolo prezentací před správci majetku všech tří rodinných větví. Výsledek zůstává pro tuto chvíli tajný. I kdyby ale uspěl Xavier – i on by mohl následně narazit.
Oba Francouzi totiž usilují o funkci, ve které by měli jen omezený manévrovací prostor – a hlavně málo času na jakékoliv změny. Funkční období v dozorčí radě Stellantisu se totiž zkracuje na pouhé dva roky. Dost málo na to, aby se mohlo proměnit rozložení sil mezi značkami, natož aby se změnily majetkové poměry.
Slavné evropské značky, ale úspěch hlavně v USA
Pod Stellantis sice spadají značky spojené s tradičními evropskými výrobci - Peugeot, Citroën, Fiat, Opel nebo Alfa Romeo - těžiště jeho odbytu se ale paradoxně mění. Pro koncern je ziskový hlavně trh v Severní Americe a podle Bloombergu by Stellantis chtěl své budoucí investice soustředit právě tam.
Co do počtu vyrobených vozů sice v koncernu vede Fiat, za takzvané dojné krávy ale platí hlavně značky Jeep a Ram. Jenže například Jeep teď potřebuje investovat, aby na americkém trhu upevnil svou pozici - příští rok přijde s novou generací modelu Cherokee a její uvedení na trh se dá považovat za prioritu pro celý koncern.
Nový šéf Stellantisu Antonio Filosa - původně z Fiatu - zároveň zkoumá dosavadní výsledky všech koncernových značek a není vyloučeno, že se Stellantis některé buď zbaví, anebo ji výrazně přebuduje.
Vedle Lancie a Maserati je v ohrožení i někdejší vlajkový projekt francouzského koncernu PSA - samostatná prémiová značka DS. Tu teď mimochodem řídí již zmíněný Xavier Peugeot.
Klání mezi dědici dynastie Peugeot by se podle Bloombergu mělo rozhodnout v řádu několika týdnů. Rozhodující slovo při výběru představenstva má valná hromada akcionářů, byť je pravděpodobné, že o svém kandidátovi klan Peugeotů rozhodne předem v soukromí. Bloomberg se ale pozastavuje nad tím, proč se oba muži do otevřeného klání pouští teprve v momentě, kdy vliv rodiny na automobilový sektor výrazně oslabil.
Rodina Peugeotů přes stávající spory patří mezi nejvlivnější průmyslové dynastie ve Francii. Přes holding Peugeot Invest kromě akcií Stellantisu drží podíl například v dodavateli autodílů Forvia, realitní divizi společnosti Dassault a v řadě firem ze strojírenského, zdravotnického anebo finančního sektoru.
















