Hlavní obsah

Lidé se připravují na příchod horších časů. Obchodům v červnu klesly tržby

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Tržby obchodníkům výrazně klesají. Ilustrační foto.

Reklama

Tržby obchodníků v červnu výrazně klesly. Růst zaznamenaly jen prodejny farmaceutických potřeb a drogerie.

Článek

Meziročně se tržby v maloobchodě v červnu snížily reálně o 6,0 %, meziměsíčně vzrostly o 0,2 %.

Tržby u prodejců pohonných hmot klesly meziročně o 7,6 %, u nepotravinářského zboží o 6,1 % a za potraviny o 5,5 %.

„Na poklesu tržeb se podílel především nižší prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a nižší prodej výrobků pro domácnost. Růst zaznamenaly pouze prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a drogistickým zbožím,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu.

„Plné košíky lidí v supermarketech zkreslují realitu dnešní doby. Narůstá počet lidí, kteří si nemohou dovolit koupit vše, co potřebují. Tito lidé však do obchodů příliš nechodí, proto jejich prázdné košíky nejsou vidět,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

„Pokles tržeb obchodníků předznamenává, že se lidé připravují na příchod těžkých časů. Snížení spotřeby bude zpomalovat tempo ekonomického růstu, je proto možné, že v české ekonomice propukne recese. Ta by nakonec mohla výrazně snížit inflační tlaky, nicméně v průběhu recese se bude propadat životní úroveň lidí,“ dodává Křeček.

Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví klesly o 13,3 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 11,9 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 11,3 % a s výrobky pro domácnost o 9,8 %.

Jak se bránit inflaci? Poradí podcast Ve vatě

Řešíte, jak své úspory nejvíce uchránit před inflací a nejlépe je zhodnotit? Jak řešit své osobní finance a investice, radí podcast Ve vatě. Všechny díly naleznete zde.

Naopak růst tržeb zaznamenaly zmíněné prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 3,4 % a s kosmetickými a toaletními výrobky o 3,0 %.

Nižší tržby vykázaly jak nespecializované prodejny s převahou potravin (o 5,5 %), tak i specializované prodejny potravin (o 4,5 %). Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 2,8 %.

Reklama

Doporučované