Hlavní obsah

Jak vydělává nejúspěšnější youtuber světa

Foto: Joe Seer, Shutterstock.com

James Donaldson alias MrBeast.

Reklama

Šílené výzvy, virální videa i fastfoodový řetězec mu vydělávají přes miliardu ročně. Jak přišel James Donaldson alias MrBeast ke svému bohatství?

Článek

Ještě před deseti lety byl James Donaldson jen dalším malým klukem snažícím se prorazit na YouTube, dnes ho zná celý svět pod jménem MrBeast. Na svém hlavním kanále má aktuálně 174 milionů odběratelů, na zbývajících čtyřech kanálech jeho videa dohromady odebírá dalších sto milionů lidí.

Svůj kanál Donaldson založil počátkem roku 2012, když mu bylo 13 let, a začal na něm natáčet videa, v nichž hrál počítačové hry a odhadoval bohatství ostatních youtuberů. To může znít až trochu komicky, vzhledem k tomu, že je z něj nyní nejvýdělečnější youtuber na světě.

V roce 2017 natočil své první virální video, na kterém počítá do sta tisíc. Díky úspěšnosti tohoto videa si brzy uvědomil, jak funguje algoritmus YouTube, a začal natáčet podobné kousky, například 24 hodin točil fidget spinnerem nebo 10 hodin v kuse sledoval videoklip Jakea Paula.

Od té doby se jeho tvorba poměrně posunula. MrBeast nyní natáčí videa plná výzev, v tom posledním strávil sedm dní na voru uprostřed moře. V jiných videích zase rozdává peníze nebo pomáhá stavět nové domy pro lidi, kterým sebral střechu nad hlavou hurikán.

V posledních týdnech se mediální pozornost otočila především na řetězec jeho fast-foodových restaurací MrBeast Burger, které podle fanoušků podávaly „odporné burgery“. V důsledku toho se Donaldson rozhodl zažalovat společnost, která za celým projektem stojí.

Kariéra mu ovšem na několika burgerech nevisí a hlavní proud příjmů mu stále teče z YouTube. Jen za minulý rok si díky této video platformě vydělal 54 milionů dolarů (1,2 miliardy korun).

Podle Forbesu tyto peníze mířily především z reklam a ze sponzorských smluv. Kolik peněz si však doopravdy vydělá, není podle BBC úplně jasné, jeho videa jsou totiž velmi drahá a často stojí klidně miliony dolarů. Sám Donaldson v podcastu Colin and Samir uvedl, že do svých videí vrazí doslova „každý vydělaný cent“.

Právě tento megalomanský přístup je možná klíčem jeho úspěchu. Navíc čím větší má MrBeast publikum, tím větší má prostředky, které může do svých videí opět investovat.

Jeho zatím nejsledovanější video, kde imituje populární seriál Squid Game, má na YouTube 474 milionů shlédnutí. Součástí hry byla finanční odměna ve výši 456 tisíc dolarů, kterou si odnesl hráč s číslem 079. Přestože nešlo o úplnou kopii Squid Game a při aktivitách nedocházelo k děsivým úmrtím, i tak se mezi hráči vytvořila ostrá konkurence a celé natáčení stálo více než půl miliardy dolarů.

Kromě videí proslavila MrBeasta také jeho filantropie. Provozuje například charitativní organizaci, v rámci které funguje potravinová banka, díky které má přístup k potravinám mnoho komunit po celých Spojených státech. Donaldson také pomohl vybrat desítky milionů dolarů na pomoc životnímu prostředí.

Kde bere MrBeast peníze?

Většina tvůrců spoléhá na YouTube na příjmy z reklam, které vydělávají i Donaldsonovi. Podle investiční platformy MoneyMade mu vynáší zhruba tři miliony dolarů za měsíc.

Samotné reklamy však nemají šanci náklady MrBeasta pokrýt. Donaldson v červenci svým předplatitelům na Twitteru prozradil, že jeho poslední video, jehož výroba stála asi tři miliony dolarů, mu po několika dnech vyneslo 167 000 dolarů na reklamách. Výroba videa se mu tedy podle jeho propočtů „jen shlédnutími“ nikdy nezaplatí.

Kromě reklam si však tvůrci video obsahů mohou peníze vydělat také spoluprácemi s nejrůznějšími firmami, což je i Donaldsonův případ. MrBeast od roku 2021 spolupracuje například s finančně technologickou společností Current, pomocí které také částečně investuje své peníze.

„Tvůrci jsou nedílnou součástí naší strategie a toto partnerství plně ilustruje naše poslání zlepšovat finanční výsledky milionů Američanů. MrBeast se ke značce dokonale hodí a díky tomuto dlouhodobému závazku pro něj ve spolupráci vytváříme tu nejlepší platformu, která mu umožní zapojit jeho fanoušky novými způsoby a dát této generaci více příležitostí, aby si vytvořila lepší budoucnost,“ komentuje spolupráci Adam Hadi, viceprezident pro marketing společnosti Current v tiskové zprávě.

Podle The Verge Donaldson také spolupracuje s investičním fondem Juice Funds, který youtuberům nabízí až 250 000 dolarů výměnou za podíl na jejich kanálech. Fond je součástí společnosti Creative Juice, v níž je MrBeast menšinovým vlastníkem.

Další peníze Donaldson vydělává díky svým podnikatelským aktivitám, jako je už výše zmíněný řetězec restaurací MrBeast Burger nebo jeho vlastní značka jídla Feastables. Ta aktuálně nabízí různé druhy čokolád a bonbonů. Mimoto mu vydělává také obchod s merchem, kde prodává oblečení, basketbalové míče nebo doplňky.

Reklama

Doporučované