Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Od prosince 2028 začnou z Prahy na západ jezdit nové expresy domácího původu. Zakázku vyhrála plzeňská Škoda Group s dosud nejrychlejším strojem, jaký vlastními silami vyvíjí.
Vlaky teprve bude stavět, ale na vývoji už pár let pracuje. Půjde o 22 elektrických souprav vzhledově podobných dnešním příměstským Pantherům. Novinkou bude, že zvládnou jet až 200 km/h, což plzeňští inženýři berou jako posun do nové rychlostní ligy.
„Pro nás je to zcela nový vlak,“ objasňuje ředitel Škody Group Petr Novotný. Segment nad 200 km/h popisuje jako „velmi důležitý“ pro celou Evropu, od velké domácí zakázky si slibuje referenci pro další objednávky ze zahraničí.
Vlaky kupuje Arriva, trojka v osobní přepravě po Českých drahách a Regiojetu. Pověření od ministerstva dopravy k obsluze západní rychlíkové trati vysoutěžila letos v lednu. Doposud tyto spoje provozovaly České dráhy, Arriva je vyřadila nižší cenou. Porazila i Regiojet, na tuzemské železnici jde zatím o její největší úspěch. Arriva za nové vlaky zaplatí zhruba 300 milionů eur (7,4 miliardy korun), uvedli zástupci obou firem při podpisu smlouvy.
Nové škodovácké stroje Arriva nasadí na trati z Prahy do Plzně a pak dál na dvou hlavních západních linkách do Chebu a do Klatov a dál na hranice do Železné Rudy. Obě trati bude mít k dispozici od státu na 15 let. Zajistit nové vlaky s rychlostí 200 km/h byla jedna z podmínek státu pro účast v tendru.

Jak by měla vypadat jízda chystaným vlakem.Video: Škoda Group
Nikde na českých kolejích se zatím nesmí jezdit rychleji než 160 km/h. Některé úseky už ale jsou dimenzované i na vyšší rychlost. Na trase Praha-Plzeň třeba Ejpovický tunel, otevřený před sedmi lety.
Podle Novotného se dá počítat s tím, že Správa železnic coby provozovatel zdejších kolejí výhledově některé vybrané úseky zrychlí a že nové soupravy by díky tomu mohly zabodovat i jinde. Vývoj rychlého vlaku má podle šéfa Škody smysl také v tom, že je třeba jít „naproti“ celoevropské poptávce po ještě vyšší řadě expresů s rychlostí 320 km/h.
Škoda už teď jeden rychlejší vlak vyrábí, a sice soupravu ComfortJet pro České dráhy ve spolupráci s německým Siemensem. Nové soupravy pro Arrivu ale Škoda považuje za opravdu svoje „s českým rodným listem“, a to kvůli vlastnímu vývoji.
Nové je také to, že jde o celé „jednotky“, ne o tradiční soupravy, kde lokomotiva táhne vagóny. „Elektrické jednotky mají oproti soupravám s lokomotivou zásadní výhodu v rovnoměrném rozložení pohonu a nižší hmotnosti na nápravu, což umožňuje rychlejší rozjezdy, lepší brzdění a nižší spotřebu energie. Pro provoz není potřeba lokomotiva a odpadá tedy mrtvý prostor, který nelze obsadit cestujícími,“ přibližuje Novotný.
Arriva za vlaky zaplatí přes sedm miliard korun a má u Škody opci na další vozy. Smlouva se podepisuje dnes. Vlaky budou ve dvou provedeních, 16 jednotek po třech vozech pro 224 cestujících a čtyři větší po čtyřech vozech pro 315 cestujících. Novou vymožeností mají být výdejní automaty na snacky a nápoje.
„Vlaky vyrábíme z hliníku a jejich svařování bude probíhat v našem ostravském závodě, kde máme svařovací centrum pro všechny naše vlaky a metro. Elektrická výzbroj pro vlaky bude z Plzně,“ dodává Novotný.
Zakázku bere jako další ekonomickou vzpruhu pro firmu, kterou vede od podzimu 2023. Předtím pracoval v Indii a v Africe pro automobilku Scania. Škoda Group patří od roku 2017 české investiční skupině PPF. Novotný místo dostal s úkolem zvrátit ztrátové hospodaření, poškozené pandemickým rozvratem dodavatelských řetězců a zdražením vstupů.
Končící šéf PPF Jiří Šmejc si v květnu při své rozlučce vývoj ve Škodě pochvaloval, obrat k lepšímu lze podle něj považovat za zdárně rozběhnutý. „Bylo to takové slzavé údolí, kde jsme prováděli složitou transformaci,“ uvedl Šmejc k minulým rokům.
Loni Škoda zvedla zisk skoro trojnásobně a letos má své výsledky ještě zlepšit. Nabrala k tomu rekordní objem nových zakázek za 43 miliard korun, mimo jiné jde o 15 bateriových vlaků pro České dráhy nebo 23 elektrických jednotek pro Ústecko.
V Plzni také běží výroba nových tramvají pro Prahu. Letos začátkem roku Škoda dokončila první kus. Zatím jich má pražský dopravní podnik objednáno závazně 40, ale časem se má zakázka znásobit. Kloubové klimatizované vozy budou postupně nahrazovat staré červené ikonické tramvaje T3.
Předání expresů Arrivě v roce 2028 se časově přesně potkává s momentem, kdy pro plzeňské strojírny skončí licence na značku Škoda. Ta sice kdysi v Plzni vznikla včetně loga s okřídleným šípem, pak se ale její užívání rozdvojilo i na výrobu aut v Mladé Boleslavi a tam se brzy přestěhuje nadobro. Skupina PPF se s automobilkou Škoda Auto dohodla, že jí všechna zbylá práva na nejznámější českou značku prodá a výrobkům z Plzně začne říkat úplně jinak.
Už se vymýšlí, jak. „Vytvořit novou značku, která je navíc globálně registrovatelná, je náročné cvičení. Chtěli bychom ji představit na konci roku 2028. Postupně se pak začne objevovat jak na našich produktech, tak i na našich výrobních závodech a všech komunikačních materiálech,“ plánuje Novotný.
