Hlavní obsah

Svět aut se mění. Dodavatelé se přizpůsobí, nebo skončí, říká odborník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Supergenijalac, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Evropský automobilový průmysl je z pohledu prodejů za svým vrcholem, shodují se analytici. Postupný propad registrují už i české firmy, které automobilkám dodávají díly. Perou se o zakázky a některé zlevňují.

Článek

Automobilový průmysl, v Česku jedno z nejstabilnějších a nejvíce prosperujících odvětví ekonomiky, zpomaluje. Navzdory letošním dobrým zprávám o meziročním růstu tržeb v tuzemsku začínají do oboru prosakovat problémy, které vznikají v důsledku řady faktorů, které automobilky v celé Evropě musí poslední roky řešit.

Přesun investic do elektromobility, drahá evropská výroba nebo nejistá situace v ekonomice. To vše ovlivňuje jak samotnou strategii automobilek a jejich výrobu, tak logicky také poptávku po nových vozech.

„Jeden fakt, na kterém se shodují analytici, je, že přibližně mezi roky 2017 a 2018 přišel z pohledu počtu prodaných vozů v Evropě naprostý vrchol, kterému se už výsledky nikdy nepřiblíží. Například letošní odhady globálních prodejů mají skončit zhruba o čtvrtinu níže, než byly největší globální prodeje,“ uvedl Petr Knap, odborník poradenské společnosti EY pro automobilový průmysl. Tento vývoj se nezrcadlí pouze do byznysu samotných automobilek, ale do celého odvětví včetně jejich dodavatelů, a to i v Česku.

Největší propad aktuálně Kvido Štěpánek, majitel firmy Isolit-Bravo, která vyrábí díly pro autoprůmysl i elektrospotřebiče, vidí v jejich dlouhodobém investičním byznysu. „V našem případě jde o výrobu forem, které slouží k vylepšování už existujících modelů vozů nebo vývoji nových. Poptávka po formách z automobilek se výrazně snižuje,“ říká Štěpánek.

To potvrzuje také Knap, který říká, že práce automobilek v oživování jejich už existujících modelů vozů sice stále pokračuje, řada firem ale k těmto takzvaným faceliftům přistupuje jednodušeji než dříve. „Nejsou tak komplexní, aby z nich vzniklo tolik zakázek jako dříve. To může primárně zasáhnout například výrobce plastových komponent nebo světel. Je ale třeba dodat, že v tomto ohledu existují velké rozdíly a každý z dodavatelů na tom může být trochu jinak,“ vysvětlil odborník na automobilový průmysl.

Kromě celkového ochlazení trhu je podle Štěpánka důvodem změn také fakt, že se automobilový průmysl aktuálně nachází v tlaku na investice do elektromobility. „Do elektromobility plynou z automobilek velké investice,“ říká a vysvětluje, že peníze pak chybí jinde. „Například místo vylepšování designu stávajících modelů firmy řeší změnu nádrže na baterii nebo spalovacího motoru na elektrický.“

Dodavatelé musejí zlevňovat

Velká část výroby za poslední roky podle jeho slov také zmizela v Číně, kde je výrazně levnější. „Kvůli tomu se všechny nástrojárny stále častěji utkávají o menší množství zakázek, což často tlačí cenu dolů. Některé firmy se totiž podbízejí pod cenou, nemají cash flow a drží se sotva nad vodou. Neuvědomují si přitom, že na to doplatí nejen ony, ale celé odvětví,“ říká Štěpánek pro SZ Byznys.

Pokles zakázek kvůli nižší výrobě automobilek potvrdil v rozhovoru pro SZ Byznys také Pavel Juříček, zakladatel skupiny Brano, která automobilkám dodává zámky dveří nebo kapot, pedály a elektroniku související s kamerovými systémy vozů. Podle jeho slov výroba klasických automobilek, mimo luxusní značky, je dnes o zhruba 10–15 procent nižší než v minulosti.

„Luxusnější značky nemají problém. Ty střední a levnější měly problém poměrně velký. Některé z těch automobilek klesaly i o 30 procent,“ uvedl.

Na řadě jsou záchranné kroky

Podle Petra Knapa je v současné situaci už nyní jasné, že čeští dodavatelé v některých oblastech automotive budou muset přistoupit k proaktivním a případně až záchranným krokům. „Jednoznačně bude stále častěji docházet ke konsolidaci trhu nebo spojování firem do užších aliancí a partnerství, kterými dosáhnou podobných efektů, jako by firmu koupili, jen rychleji a s menšími náklady,“ upozornil odborník poradenské společnosti EY.

Společně pak budou například nakupovat komponenty nebo vyvíjet formy či výrobní zařízení. To už se částečně děje. „Jde ale zatím spíše o jednotky případů. Nelze ale zapomenout ani na scénář, že někteří dodavatelé tu skončí, minimálně s výrobou, úplně,“ dodává.

Největší nebezpečí hrozí v tomto směru zejména těm firmám, jejichž činnost souvisí se systémy spalovacích motorů, tedy zejména těm zajišťujícím výfukové systémy, klasické motory a převodovky a jejich díly.

Optimističtější pohled na aktuální situaci má Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, který upozorňuje, že Německá asociace pro automobilový průmysl ve své letní prognóze předpovídá růst evropského trhu o devět procent. Ten navýšila z původního 7% odhadu. „Zpomalení trhu lze podle výše uvedených informací očekávat nejdříve v příštím roce,“ dodává.

Reklama

Doporučované