Hlavní obsah

Velká celní zeď: Invazi čínských elektroaut mohou zastavit cla

Hostem SZ Byznys byl Petr Knap, vedoucí partner pro oblast automobilového průmyslu ve společnosti EY.Video: Silvie Friedmannová

 

Reklama

„Evropské automobilky by měly více tlačit na ochranu trhu před čínskými importy a vyrábět blíž zákazníkům,“ říká Petr Knap z EY. Jinak nás prý čínská auta převálcují.

Článek

Evropský trh s auty roste už pátý měsíc v řadě, registrace nových vozů v květnu vzrostly o 18,5 procenta. V Česku pak za prvních pět měsíců roku posílila i výroba, oproti loňsku o čtvrtinu.

„To ale není všechno,“ oponuje Petr Knap, partner ve společnosti EY pro oblast automotive. „Nepřeceňujme to, co máme v registracích. Automobilky mají poměrně velkou zásobárnu objednávek, ze které stále čerpají a těží,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys s tím, že proto aktuální silné období nemusí ani zdaleka trvat věčně.

Navíc jsou v extrémně těžké situaci, předbíhá je čínská konkurence v podobě hned několika předních výrobců a samozřejmě i americká elektroautomobilka Tesla, která získává světovou popularitu mezi movitějšími zákazníky. Automobilky bojují s výkyvy v dodávkách čipů i s tím, že jim i jejich dodavatelům prudce vzrostly náklady na energie a na dva roky staré ceny se nevrátí.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq – aktuálně jediný elektromobil, který vyrábí tuzemská Škoda Auto.

„Čínské značky se velmi pečlivě chystaly na vstup na evropský trh. Jsou připravené, mají modely velmi konkurenceschopné ceny, zřejmě také nějaké pobídky, do kterých já detailně nevidím ze strany čínského státu,“ vysvětlil Petr Knap. Zdůrazňuje ale, že nejde jen o důsledky pandemických lockdownů, o nichž zástupci velkých evropských produkcí často hovoří jako o hlavní příčině.

„I čínské firmy velmi trpěly v souvislosti s pandemií. Ale tady je to spíše dlouhodobě připravená situace a záležitost celého ekosystému, který mají kolem sebe, protože finální cena se skládá ze spousty subdodávek. Vývoji spalovacích motorů se rozhodně nevěnovaly tolik, co evropské automobilky, velmi rychle naskočily na tu vlnu elektromobilní, pro některé z nich jsou auta do zásuvky hlavní program,“ říká expert.

Po ochraně trhu v podobě cla sáhlo například už Turecko, Spojené státy o něm velmi vážně uvažují. Také evropští výrobci by podle Petra Knapa na takovou ochranu trhu měli více tlačit, vedle vlastní vnitřní proměny například přesunutím výroby blíž koncovým zákazníkům.

„Nějaká forma cla by byla v tuto chvíli rozumným řešením. Samozřejmě nic excesivního, aby to nevyvolalo nějakou spirálovou reakci. Ani cesta na čínský trh není jednoduchá, ať už jde ne o cla, ale spíše o některé necelní překážky,“ uzavírá Petr Knap s tím, že jinak by evropský trh několik let výrazně válcovala auta dovážená z Číny.

Celý rozhovor s Petrem Knapem najdete ve videu nahoře.

Reklama

Doporučované