Hlavní obsah

Tržby Lidlu jsou vyšší než příjmy České republiky

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Lidl loni posiluje svou námořní flotilu. Má už osm lodí.

Reklama

Německý koncern Lidl v posledním roce utržil přes 1,9 bilionu korun. Pod tlakem inflace klesl zisk, ale v Česku je stále hodně nadprůměrný.

Článek

Článek si můžete také poslechnout v audioverzi.

Diskontní řetězec z německé skupiny Schwarz Gruppe, kam patří také Kaufland, uzavřel finanční rok 2022/2023 s tržbami 81,8 miliardy eur a ziskem 1,64 miliardy eur. Tržby o 23 procent vzrostly, zisk stejným tempem klesl. Vyplývá to z konsolidované účetní závěrky, zveřejněné v českém obchodním rejstříku.

V České republice, kde je ekonomickým lídrem mezi řetězci, byl trend podobný. Tržby vzrostly ze 76,3 miliardy Kč na téměř 84,4 miliardy, ale zisk klesl z 5,52 miliardy na 5,18 miliardy korun. Celý zisk firma odvedla do zahraničí stejně jako v předchozím roce.

Na dani z příjmu právnických osob v minulém roce Lidl odvedl do českého státního rozpočtu přes 1,1 miliardy korun.

Přestože klesá ziskovost diskontu, který má v tuzemsku 319 prodejen, udržuje si v porovnání s průměrem na ostatních trzích velmi slušnou rentabilitu tržeb. Zatímco tento ukazatel globálně v posledním fiskálním roce klesl z 3,2 na 2 procenta, v Česku dosahoval přes šest procent.

„Ukazatel rentability tržeb je v podstatě ukazatelem ziskové marže. Čím vyšší je, zpravidla tím vyšších prodejních marží prodejce dosahuje. Znamená to tedy, že marže daného prodejce jsou v Česku vyšší než v průměru v Evropě,“ říká ekonom Lukáš Kovanda.

Lidl je dlouhodobě nejúspěšnější i v získávání nových zákazníků. Jeho tržní podíl od roku 2015 setrvale a prudce rostl, a to i v roce 2021, kdy všichni ostatní (kromě Albertu) svůj podíl ztráceli. Dnes má přes 15 procent tuzemského maloobchodního trhu.

Výsledky řetězců s potravinami
Tržby 2021Tržby 2022Změna %Zisk 2021Zisk 2022Změna %
Lidl76,484,4105,55,2-5
Kaufland61,162,932,93,314
Albert60,565,991,12,082
Tesco42,045,790,80,1-88
Penny Market42,248,7150,91,233
Billa31,333,780,70,5-29
Globus23,424,440,20,6200
Albert, Penny Market a Billa mají finanční rok shodný s kalendářním rokem. Lidl, Kaufland a Tesco mají finanční rok do 28. 2. Kaufland výsledky 2022/2023 nezveřejnil, uvádíme meziroční srovnání 2020/2021 vs. 2021/2022. Globus má finanční rok do 30. 6. Hodnoty v miliardách Kč.

V jiných řádech se pohybují výsledky nadnárodní mateřské firmy, která působí na mnoha evropských trzích a USA, od roku 2022 provozuje vlastní námořní flotilu a globálně zaměstnává 238 tisíc pracovníků.

Konsolidované tržby v roce 2022/2023 vzrostly z 66,7 na 81,8 miliardy eur, tedy na 1,922 bilionu korun (přepočteno kurzem 23,5 z února 2023). Jen pro představu: Celoevropské tržby Lidlu přesáhly celkové příjmy státního rozpočtu ČR v roce 2023. Na daních, pojistném a ostatních příjmech loni stát vybral 1,914 bilionu korun.

Čistý zisk ale klesl z 2,14 miliardy eur na 1,64 miliardy, tedy na přibližně 39 miliard korun. Výsledky negativně poznamenala válka na Ukrajině, klesající kupní síla, vyšší náklady na energie, dopravu a pořízení zboží. Hlavním důvodem, jak zpráva uvádí, byly vyšší náklady na financování, tedy rostoucí úrokové sazby centrálních bank.

Dluh globální firmy i české pobočky narůstá. Závazky tuzemského řetězce vzrostly z 27,9 na 29,6 miliardy korun. Zajímavé přitom je, že česká pobočka snížila dluhy u tuzemských bank a naopak si půjčila téměř 1,7 miliardy korun u mateřské firmy v Německu. Jedno z možných vysvětlení mohou být drahé půjčky v ČR.

Rok 2022 ještě poznamenala pandemie a výpadky zboží na straně dodavatelů. Rizika do budoucna podle německé centrály Lidlu vyplývají z nejistoty kolem vývoje ekonomiky, dluhových krizí, nezaměstnanosti a války na Ukrajině. Firma také očekává, že může docházet na straně dodavatelů ke komplikacím při zásobování.

„Je možné, že maloobchod bude podléhat sezonním výkyvům poptávky a bude docházet k prodlevám ve výrobě. Delší dodací lhůty mohou způsobit hromadění zásob nebo obtíže v zásobování,“ stojí ve výroční zprávě.

Pro řetězec nejsou podobné problémy nové. Už v roce 2022 začal stavět svou vlastní námořní flotilu, která vozí spotřební zboží včetně oblečení z Číny a Bangladéše do Evropy a zpět. Dnes má osm lodí, její služby využívají i třetí strany a firma patří mezi globálně nejrychleji rostoucí rejdařské společnosti. V loňském roce její kapacita přepravy vzrostla z 95 tisíc na 108 tisíc námořních kontejnerů.

Do aktuálního roku se podle managementu má promítnout oživování ekonomik a růst průmyslu. Výsledky ale budou tlumit horší podmínky pro financování.

Reklama

Související témata:

Doporučované