Hlavní obsah

Z nejpopulárnějšího českého auta udělají karavan a dají mu na střechu stan

Foto: Egoé, Seznam Zprávy

Firma Egoé chce prorazit na skandinávský a australský trh. Na přání zákazníků nabízí vestavby do vozů combi a na střechy začne vyrábět stan.

Reklama

Firma z Bílovic na Uherskohradišťsku, která těží ze zájmu o nový trend cestování, přichází na přání cestovatelů s vestavbou do vozů combi. Z auta se tak může stát alternativa ke karavanům. Příští rok chystá střešní stan.

Článek

V Bílovicích začínali původně s malou přestavbou na „karavan“ u vozů Volkswagen Multivan. Postupně však vestavby, které kromě lůžka nabízejí přenosný vařič, mobilní lednici a umyvadlo s tekoucí vodou, zmenšovali.

Dnes už jsou schopni namontovat je do menších levnějších aut.

Čím dál častěji se však na výrobce obraceli lidé, kteří mají vůz combi. Výrobce proto vyvinul novou variantu Nestboxů, na níž spolupracoval s největší tuzemskou automobilkou.

„Takže i ti, kteří mají firemní auta typu octavia, passat nebo golf a podobně, si z něj mohou udělat cestovatelské auto,“ vysvětluje důvod hlavní designér a majitel společnosti Egoé Radek Hegmon s tím, že navíc firma přijde s další variantou se střešním stanem, zřejmě od příštího roku.

Foto: Seznam Zprávy

Zatím pouze vizualizace střešního stanu, který chce firma z Bílovic vyrábět od příštího roku.

„V současné variantě se totiž vedle sebe vyspí dva, maximálně tři lidé. Stanem chceme dát možnost těm, kteří chtějí vestavbu využít jako celá rodina a kde se vyspí až pět lidí,“ říká Radek Hegmon.

+2

Podobu stanu ve firmě řeší a překreslují celé měsíce. „I když to vypadá jednoduše, že navrhnout stan je banalita, tak ne. Už půl roku s tím bojujeme, pořád se mi něco nezdálo,“ doplňuje pro SZ Byznys.

Novinky vestaveb ukáže firma na přelomu srpna a září na veletrhu v Düsseldorfu, v říjnu pak ve Varšavě a Brně.

V Austrálii i Skandinávii čekají úspěch

Tradičními trhy jsou pro českého výrobce Česko, Slovensko, Německo a Rakousko.

„Aktuálně si budujeme tržní pozici v Polsku, kde máme pobočku, a prostřednictvím dealerské sítě pronikáme do dalších zemí v západní Evropě. Velký potenciál vidíme ve Skandinávii,“ odhaluje další plány expanze šéf a majitel Egoé, někdejší spolumajitel mmcité.

O Egoé

  • Sídlí v Bílovicích a zaměstnává 350 lidí. Obrat holdingu je 1,6 mld. Kč.
  • Majitel a hlavní designér: Radek Hegmon.
  • Radek Hegmon a David Karásek původně založili firmu mmcité, která se proslavila výrobou městských mobiliářů. Téměř po 28 letech se rozdělili.
  • Společnost mmcité 1 Davida Karáska si ponechala exkluzivitu značky mmcité pro design a výrobu městského mobiliáře.
  • Egoé Radka Hegmona navrhuje a staví zastřešení autobusových a vlakových nádraží, má vlastní protihlukové stěny z pryže, venkovní nábytek, lyže, vestavby do aut a nově mikrobydlení Ulita.

Mimo Evropu má značka své zastoupení v Denveru v USA a ve Vancouveru v Kanadě. Aktuálně se Egoé nest připravuje na vstup na trh v Austrálii.

„Nejradši bychom začali hned, máme tam prvního distributora a poslali jsme první vestavby. Naplno tam hodláme začít na jaře, chceme tam posílat i pickupovou verzi, to je v Austrálii a na Novém Zélandu hodně časté cestovatelské auto,“ vypráví Radek Hegmon.

„Není větší výzva, než jsou tyto země včetně USA. Jsou tam kvanta lidí, kteří cestují takto nadivoko, spí v kempech, takže doufáme, že prorazíme. V USA se zatím vestavba prodává po desítkách, příští rok už snad po stovkách, to samé očekáváme v Austrálii, pokud se samozřejmě celosvětově něco nepokazí.“

Inflaci navzdory

Firma z Uherskohradišťska kromě vestaveb navrhuje a staví zastřešení autobusových a vlakových nádraží, má vlastní protihlukové stěny z pryže, venkovní nábytek, lyže a nově mikrobydlení Ulita.

Také tady museli reagovat na dlouhodobý růst cen materiálů a energií, na rostoucí inflaci. Hledají způsoby, jak výrobu zefektivnit, ale i tak od ledna zdražili o 20 procent.

„Navíc jsme letos kapacity rozšířili, abychom stíhali vyrábět. Co se týče vestaveb, v Evropě už dnes není větší výrobce než my,“ říká hlavní designér a majitel společnosti s tím, že letos prodají zase o třetinu vestaveb více než o rok dříve, a sice 1 200 kusů. Tomu odpovídá plánovaný obrat za Egoé nest pro tento rok – 120 milionů korun. Ještě loni to bylo kolem 80 milionů. Obrat celého holdingu činí 1,6 miliardy korun.

O zisky je okrádá kopírování

Firma z Bílovic si zakládá na tom, že je v této oblasti průkopníkem. Dříve byly vestavby dostupné pouze jako projekty – formou zakázek na míru.

„Byli jsme první, kdo začal vestavby nabízet jako sériově vyráběné produkty. Aby to bylo možné, museli jsme vyřešit množství technických a funkčních problémů. Není nic výjimečného, že se objevují pokusy o kopírování. Tím, jak se z celého segmentu stává ostře konkurenční prostředí, musíme na tyto pokusy reagovat právní cestou,“ přiznává Radek Hegmon.

Kde Nestbox bodoval

Good Design Award 2020

Nestarší a stále jedno z nejprestižnějších ocenění za design. Organizuje jej muzeum architektury a designu The Chicago Athenaeum. U zrodu ceny v roce 1950 stáli designéři Charles a Ray Eamesovi, Russel Wright, George Nelson a Eero Saarinen. Za dobu své existence se rozdalo více než 40 tisíc ocenění v oblastech, jako jsou design a inovace, udržitelnost, kreativita nebo využití materiálů.

Red Dot: Best of the Best

Pomyslný Oscar designérů. Představuje nejvyšší ocenění, které je v rámci soutěže Red Dot možné získat. Každoročně ho získá pouze 1,5 procenta přihlášených produktů. Rozhoduje mezinárodní komise porotců.

Odhaduje, že objem ušlého zisku může být i 30 procent ze současného objemu. Kopírují je české firmy a hodně polských.

„Kupodivu Číňané tolik ne. Dělají vše, aby obešli právní kličky. My jsme v Česku ukázali lidem, že se takto dá spát, ale na druhé straně jsme spoustě výrobců ukázali, že je to byznys model, který funguje,“ stěžuje si a vypráví osobní zkušenost.

„V Gdaňsku jsem spal vedle chlapa, který mi řekl, že si ten Nest zkopíroval a chlubil se, že si ho vyrobil za deset tisíc. Jenže pak vyšlo najevo, že manželka si ve spánku zadřela třísku, protože ten materiál prostě nebyl kvalitní, navíc přiznal, že z kohoutku mu ani neteče voda, takže nefungují základní věci.“

Tahanice s právníky je stojí nejen spoustu peněz, ale i hodně energie, přiznává.

„Dobrá konkurence je super, ta vás donutí posunout se dál. Když je lepší než my, můžeme si říct, že je to naše minus. Ale kopírování ne, to je podvod,“ uzavírá majitel bílovické firmy.

Reklama

Doporučované