Hlavní obsah

Začal boj o zákazníky: „Narážíme na to, za co jsou lidé ochotni platit“

Netflix hodlá do obsahu v letošním roce zainvestovat 19 miliard dolarů. Ilustrační foto.

Reklama

Streamovací služby byly jasným vítězem pandemie. Někdejší raketový vzestup služeb jako je Netflix, HBO Go či Prime Video ale skončil. Předplatitelé totiž hledí více na obsah a své peněženky.

Článek

Celosvětová pandemie koronaviru zasáhla mnohá odvětví, streamovacím platformám se ale díky vlně lockdownů dařilo. Populární služba Netflix evidovala během roku 2020 zhruba 37 milionů nových předplatitelů. Velký úspěch zaznamenala i platforma Disney+, kterou si během 16 měsíců předplatilo 100 milionů lidí. A nadšení investoři poslali koncem loňského roku tržní hodnoty obou společností na historická maxima.

Rekordní nárůsty předplatitelů jsou ale zřejmě u konce, což registrují i giganti jako je Netflix. Ten minulý měsíc předpovídal pouze 2,5 milionu nových předplatitelů po celém světě v prvním čtvrtletí, což znamená nejhorší začátek roku za více než deset let. Netflix navíc potvrdil, že loni získal nejméně předplatitelů od roku 2015.

Otrávení investoři, kteří většinou koukají na nárůst předplatitelů, stáhli od streamovacích gigantů ruce. Disney+ a Netflixu tak spadla společná tržní hodnota o 300 miliard dolarů, uvádí server The Guardian.

Pravděpodobnost, že někdo úmyslně zruší předplatné, se zvyšuje v momentě, kdy si člověk platí tři služby.
Dominic Sunnebo, senior viceprezident Kantar Worldpanel

Důvodů, proč zájem o streamovací platformy klesá, je hned několik. Prvním faktorem je ekonomická situace, která nutí domácnosti, aby se dobře zamyslely nad tím, za co utrácejí. Server The Guardian například uvádí, že pětina německých spotřebitelů, kteří si v posledních třech měsících loňského roku předplatili novou službu, pak zrušila předplatné jiné služby.

„Pravděpodobnost, že někdo úmyslně zruší předplatné, se zvyšuje v momentě, kdy si člověk platí tři služby,“ řekl pro The Guardian Dominic Sunnebo ze společnosti Kantar Worldpanel. „Spotřebitelé nebudou utrácet věčně, existuje strop, a ten se stále více přibližuje. Nemyslím si, že jsme dosáhli vrcholu streamování, pokud jde o sledovanost. Ale narážíme na to, za co jsou lidé ochotni zaplatit,“ dodal.

Netflix naráží na svou vlastní strategii

Dalším faktorem, proč úspěch streamovacích služeb stagnuje, je i jejich počet. Netflix a Prime Video sice „panují“ zhruba deset let, v poslední době se však na celosvětovém poli vyskytlo hned několik konkurentů. Jde například o platformy jako HBO Go, které brzy plně nahradí HBO Max, Disney+ nebo třeba Hulu. V Česku je pak populární i domácí Voyo.

„Spotřebitelé mají více služeb, než by mohli potřebovat. Trh je přeplněný a v této fázi nebude podporovat mnoho dalších služeb,“ řekl pro The Guardian Richard Broughton, analytik společnosti Ampere.

Narůstající počet služeb pak způsobuje i to, že lidé více hledí na obsah. Často se tak stává, že předplatitelé některou ze služeb odstřihnou, protože pro ně není její nabídka pořadů dostatečně atraktivní. Streamovací služby tak utrácejí nemalé částky za to, aby spotřebitele zaujaly. Například Netflix chce letos do obsahu nalít zhruba 19 miliard dolarů.

Kromě toho řeší streamovací giganti i strategie, které jim zajistí, že předplatitelé nepřejdou ke konkurenci. Prime Video nebo Disney+ proto vydávají díly nejsledovanějších seriálů jednou týdně.

V tomto ohledu naráží především Netflix, který během pandemie nalákal řadu předplatitelů na to, že zveřejňoval celé série, nebo jejich polovinu. Tento model se ale Netflixu přestal vyplácet v momentě, kdy si lidé zažádali o zkušební verzi, zhlédli seriál či film, o který měli zájem, během pár hodin či dnů, a poté svůj účet zrušili.

Disney+ nenaplnilo očekávání

Novější služby jako HBO Max však vykazují poměrně silný raný růst. A Disney+, které v listopadu zklamalo investory, když jeho výsledky za poslední čtvrtletí odhalily nejnižší počet nových předplatitelů od svého spuštění, minulý týden předvedlo pozoruhodné oživení a překonalo očekávání Wall Street, že na konci loňského roku dosáhne téměř 130 milionů předplatitelů.

„Disney zatím hájí svou pozici, ale není to ta procházka růžovým sadem, kterou bychom od společnosti s tolika filmovými trháky očekávali,“ uvedla pro Guardian analytička Sophie Lund-Yates ze společnosti Hargreaves Lansdown.

Reklama

Související témata:

Doporučované